V době krize hledají zákazníci rozptýlení

Jak mají obchodníci prodávat v době krize? Smířit se s tím, že jim poklesnou tržby? Raději hledejte, co zákazníky přiměje otevřít peněženku, i když mají „hlouběji do kapsy“.

Statistiky už od dob Velké hospodářské krize na přelomu 20. a 30. let dvacátého století to říkají jednoznačně: I v době krize se dobře prodává zábava, sladkosti a krmivo pro domácí mazlíčky.

V tomto článku se dočtete, co jde dobře na odbyt i v době krize a jak zvýšíte tržby i změnou prostředí v prodejně.

Lidé chtějí na chvíli uniknout šetření a starostem, proto hledají rozptýlení, zážitky, pozitivní emoce. A jsou za ně ochotni více platit, i když se zase musí uskrovnit někde jinde. Pokud jim tedy poskytnete žádané, neznamená to, že byste je snad připravili o peníze, které potřebují na důležitější nákupy. Naopak, budou vám vděčni. Emoce jsou v životě důležité.

“Lidé chtějí alespoň na chvíli uniknou neutěšenosti všedních dnů.”

Zboží, které se prodává i v krizi

Jak už bylo řečeno, existují skupin zboží, které je sice v podstatě zbytné, přesto se v krizi prodává stejně nebo ještě více. Například cukrovinky. V minulé krizi před cca 10 lety sice nešly na odbyt velké čokolády, ale zato spotřebitelé častěji sahali po menších čokoládových tyčinkách, i když v součtu zaplatili více.

Už od dob Velké hospodářské krize je známo, že lidé si raději sami odtrhnou od úst, než by ošidili svého mazlíčka. Naopak si pořizují další. Výrazně se to projevilo například při nedávné covidové krizi. Průzkumy ukázaly, že až 40 % z těchto nových „majitelů“ jsou mileniálové, tedy lidé s dobrou kupní sílou.

Zážitky jsou důležité

V době krizí roste také potřeba zážitků. Dříve se zvyšovaly tržby kin, dnes prosperuje Netflix. Důvod je zřejmý, lidé chtějí alespoň na chvíli uniknou neutěšenosti všedních dnů. K tomu jim ovšem může přispět i v prodejně. Nejen samotným zbožím, ale také nákupním zážitkem. I když jde na první pohled o faktor prchavý, dá se celkem spolehlivě ovlivňovat.

Zaujme taková prezentace laků a barev ve výloze více? Samozřejmě, protože navíc poskytne zážitek.

Jde především o působení na:

Takový přístup nejenže přiměje zákazníky, aby vás navštěvovali častěji, ale zvýší i vaše tržby prostřednictvím zákona reciprocity. Ten říká, že pokud lidé něco dostanou, chtějí to oplatit. Když ve vaší prodejně dostanou zážitky, cítí potřebu se vám odvděčit tím, že něco nakoupí.

Inspirace pro vás

“Vy máte fantazii, vám se to vymýšlí,” řekl mi jeden obchodník. “Ale mě nic nenapadá”. Jistě, když nemusím řešit provozní věci, mám pak čas přemýšlet o marketingu a podpoře prodeje. Ale to neznamená, že si nápady a inspiraci nechávám v šuplíku. Najdete je tady na webu.

Miloš Toman

Autor: Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a mám víc jak 25 let zkušeností z podnikání a marketingu. Proto vám mohu doporučit program pro vaši prosperitu.

Dobré? Podělte se s ostatními...