MarketingProdejna

Proč skončila síť Bezobalu?

Před pár dny jsem dostal zprávu, že síť bezobalových prodejen Bezobalu končí. Nevydělá si na sebe. Nechci ze sebe ex post dělat chytrého, ale ten konec jsem předvídal. Chyběla jim totiž jedna podstatná věc, která rozhoduje o úspěchu podnikání.

Přečtěte si, proč skončil řetězec Bezobalu, stavějící na ekologické ideji. A jak se z toho můžete poučit ve svém podnikání.

Když jsem se nad tímto případem zamýšlel, povšiml jsem si, jak dobře se japonská koncepce pro spokojený život IKIGAI hodí i k popisu podmínek dobrého a ekonomicky udržitelného podnikání. Vyžaduje totiž: Dělat, co vás baví, co umíte, co lidé potřebují a co vás uživí.

Že lidi, kteří stáli za sítí Bezobalu, jejich byznys bavil, o tom nepochybuji. Jestli to dobře uměli, to je otázka, kterou ponechávám otevřenou. Důležitější je totiž třetí podmínka, kterou dobrý podnikatel nemůže pominout: Dělat, co lidé potřebují. Bez jejího splnění si na sebe nevyděláte.

„V případě bezobalových prodejen je důležité, že zákazníky připravují o pohodlí.“

Vždycky je něco za něco

Když jsem diskutoval se zastánci tohoto projektu, argumentovali tím, že víc jak tři čtvrtiny Čechů jsou podle průzkumů ochotny přispět k ochraně životního prostředí. Třeba redukcí obalů. Průzkumy veřejného mínění však mají jeden háček. Lidé v nich odpovídají tak, aby se ukázali v lepším světle. Tazatelům například potvrdí, že jsou pro zdravou výživu a více pohybu, ale doma si dají bůček s knedlíkem a pak se uloží k televizi.

V případě bezobalových prodejen je důležité, že zákazníky připravují o pohodlí. Většině se nechce vláčet s sebou celý den tašku plnou krabiček, lahví a pytlíků, aby si pak do nich cestou z práce nakoupili. Navíc tento systém silně omezuje impulzní nákup a zmenšuje celkovou velikost nákupního košíku (o tématu se také dočtete v e-booku 📖 Aktivní prodej v prodejně, stáhněte si ho zdarma).

Proti tomu ovšem Bezobalu nabízel jen dobrý pocit z ekologického chování. A to je málo. Zboží se nijak podstatně nelišilo od toho, co si můžeme včetně obalu koupit v supermarketu nebo na e-shopu. Prodejny tedy přitáhly jen lidi, kteří jsou ochotni kvůli dobré věci obětovat pohodlí. A těch není mnoho. Můžeme si o tom myslet co chceme, ale taková je realita.

Dobrá idea nestačí

Dobrá idea tedy na úspěch podnikání nestačí. Kdyby mě z Bezobalu požádali, abych jim pomohl, asi bych odmítl. Nenapadá mě nic, co by se dalo udělat. Pár podnikatelů mi nemůže přijít na jméno, protože jsem „zneuctil“ jejich podnikatelský projekt. Prohlásil jsem totiž, že nebude fungovat. A jak se později ukázalo, většinou jsem měl pravdu.

Neznamená to však, že bychom se měli vzdát velkých vizí. Filozof Henry. D. Thoreau řekl: „Pokud jste si vysnili vzdušné zámky, vaše práce nesmí přijít vniveč. Váš cíl je v pořádku, musíte ho ale postavit na solidní pevné základy.“ A to platí pro každé podnikání. Chcete-li uspět, musíte vycházet nejen ze svého nadšení, ale i ze skutečné znalosti myšlení a rozhodování zákazníků.

Jak vytvořit životaschopný podnikatelský projekt

  • začněte originální ideou
  • zjistěte, jestli to zákazníci opravdu potřebují
  • nespoléhejte se na průzkumy, ale na znalosti chování, myšlení a rozhodování lidí

Použijte v praxi

Jak už jste se v článku dočetli, průzkumy trhu a postojů lidí jsou nespolehlivé. David Ogilvy řekl, že lidé nepřemýšlejí, jak se cítí, neříkají, co si myslí, a nedělají to, co říkají. Ještě méně se dá spolehnout na představu podnikatele. Čím více je zamilovaný do své ideje, tím méně je ochoten poslouchat kritické hlasy. Rozumný podnikatel si proto zajistí nezaujatý pohled zvenku:

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.