Co vás může připravit o dobrého zákazníka
Je to jednoduché. Pokud nechcete zákazníky odradit, přestaňte si myslet, že přednost má vaše pohodlí.
Je to vyhlášená pekárna valašských frgálů. Po nedávné návštěvě mi však nejspíš utkví v paměti jako prodejna s nejhorší obsluhou, co jsem potkal za ta léta, kdy tu máme soukromé podnikání. Nebýt toho, že jsem frgály potřeboval pro dobré zákazníky a obchodní partnery, asi bych se otočil a krabici s připravenými koláči nechal ležet na pultě. Takto jsem jen zatnul zuby.
Přitom jsem nebyl žádný zákazníček, co si poručí půlku frgálu. Už z toho, co jsem objednával, musela prodavačka vidět, že jim udělám tržbu. Přesto jí to bylo jedno.
Nohy si kvůli vám neuběhám
Už když jsem podle nabídky vybíral jednotlivé druhy, dostalo se mi ve dvou případech strohé odpovědi „Nemáme!“ Ne „Omlouvám se, ale už došly“ nebo něco takového. „Nemáme“ vyštěknuté na adresu zákazníka, který si vymýšlí. Konečně se mi podařilo dát dohromady jednu objednávku, prodavačka odešla kamsi dozadu a já si promýšlel další dvě. To jsem ještě nevěděl, co bude.
Když se totiž paní vrátila s plnou krabicí, začal jsem jí diktovat znovu, ale dočkal jsem se nečekané reakce: „To jste to nemohl říct najednou? To mám kvůli vám chodit dvakrát?“ Chtěl jsem jí vysvětlit, že mi šlo o to, aby nemusela čekat, až si všechno rozmyslím. Sotva jsem ale začal „Já jsem myslel…“ prodavačka mě přerušila: „Že mě můžou bolet nohy, ne?“ A znechuceně si odfrkla.
Zlatý hřeb pak nastal po nadiktování všech objednávek. „A jste si jistý, že už je to všechno a že si zase na něco nevzpomenete?“ pravila ironicky. Ne s humornou nadsázkou, jak to někdy bývá, ale zcela vážně. Vůbec to nespravila tím, že (zřejmě pod dojmem sumy, kterou jsem utratil) mi nakonec vlídně poděkovala. To už bylo pozdě. Není produktivní nejdřív zákazníky odradit a pak to napravovat.
Schopnost prodat je zásadní
Jak je vidět, můžeme mít sebelepší produkt, ale pokud ho nedokážeme stejně dobře prodat, ve výsledku převáží spíš dojem ze služby. A ten může zákazníky odradit od příští návštěvy. Zákazník totiž vědomě nebo nevědomě cítí, že mu říkáme: „Stejně nikde nic lepšího nedostaneš, tak buď rád, že ti to vůbec prodáme.“ Což samozřejmě nikoho nepotěší. Čpí to diktátem. Nebo si můžeme vzpomenout na socialistické prodejny, kde pánem nebyl zákazník, ale prodavačky.
Vzniká stejný efekt, jako by tyto (bezesporu dobré) frgály zabalili do umaštěných novin a hodili je zákazníkům přes pult. Prostě to znehodnotí celý dojem a zákazník se příště vydá jinam, zvlášť když má jako já na výběr.
Setkal jsem se dokonce s názorem, že jsem svými přehnanými požadavky prodavačku šikanoval. Člověk, který to tvrdil, naštěstí nebyl obchodník. Vy, coby moudrý obchodník, samozřejmě víte, že zákazník, který toho chce hodně, je požehnáním. A hledíte si ho i za cenu nepohodlí. To je důležité pro Aktivní prodej. Využijte proto ⚡Akcelerátor prodeje.
Zákazník, náš partner
Kde se ale ten přístup vzal? Pochází ze zásadního nepochopení role prodavače. Paní prostě bezmezně věří, že nejdůležitější je zde ona. A je o tom tak pevně přesvědčena, že ji ani nepřijde na mysl, že zákazník neví a vědět nemůže, jak daleko chodí pro koláče. A i kdyby věděl, není to snad starostí podnikatele, aby si to lépe zorganizoval, ne nakupujícího? Aktivní prodej není jenom mluvení za pultem. Více si můžete přečíst v e-booku 📖 Aktivní prodej v prodejně, stáhněte si ho zdarma.
Když pracovník něco nechápe, je na zaměstnavateli, aby mu to vysvětlil. A tady jsme u kamene úrazu současného tradičního obchodu. Dokonce i tam, kde mají prodavači nějaké finanční pobídky závislé na tržbách, jim většinou nikdo nevysvětlí, jak vlastně zvýšení prodeje dosáhnou. Že jde v první řadě o chování k zákazníkům a že ti jsou na prvním místě. Progresivní podnikatel proto věnuje vzdělávání pracovníků velkou pozornost, neboť ví, že se mu to vyplatí a přinese vyšší tržby.
Nechci propagovat nějaký diktát nakupujících a nedej bože hájit hulvátství některých zákazníků. Spíš bychom měli tento vztah chápat jako partnerství. Vždyť obchod je dobrý tehdy, kdy jsou spokojeny obě strany. K tomu je potřeba ze strany prodavačů (a majitelů prodejen) nevidět v prodeji jednorázovou záležitost. A ne se „snažit“ zákazníky odradit.
Zásada Aktivního prodeje: V prodeji se orientujte na opakování
Vždyť kdyby mi prodavačka slušně vysvětlila, že musí chodit daleko a objednávka nadiktovaná najednou jí ušetří cestu, příště budu vědět. V tomto případě však už žádné příště nebude. Systém, nevědomky nastavený na „jednou – a už nikdy ne“ funguje. I u mě. Samozřejmě ne k radosti obchodníka.
Hlavním viníkem totiž není prodavačka, i když by si snad mohla uvědomit, že její chování je nevhodné. Především si za to může podnikatel. Jestli má myšlení nastavené na jednorázové nákupy a výchovnou práci se zaměstnanci, kteří ho před zákazníky reprezentují, považuje za zbytečnou ztrátu času, pak mu nepomohou ani skvělé produkty. Ne nadarmo se totiž říká, že základ úspěchu je v lidech.
Jak se chováním prodavačů nepřipravit o zákazníka
- poučte prodavače, že zájem zákazníka je na prvním místě
- ukažte jim, jak se chovat k zákazníkům, aby příště přišli zase
- denně s nimi o tom mluvte
Použijte v praxi
Pokud tedy patříte k pokrokovým obchodníkům nebo podnikatelům, kteří si tuto slabinu uvědomují a není jim jedno, jak jejich pracovníci působí na zákazníky (a já věřím, že patříte), doporučím vám, abyste se zajímali o Aktivní prodej. Zřejmě pak budete překvapeni, jak vám výrazně navýší tržby. Kde se o něm dozvíte víc?
Vyberte si:
Autor: Miloš Toman
Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.