Proč vás nemají zákazníci milovat

Se značkou je to jako s manželstvím. Když opadne zamilovanost, je nejdůležitější pohodlí.

Jeden zákazník si na Facebooku postěžoval, že nenašel na e-shopu potřebné informace a musel se po nich pracně shánět. Zástupce značky mu však místo omluvy (a možná i příslibu nápravy) odpověděl, že z jeho stížnosti cítí negativní vztah k životu a vůbec by si měl v této obtížné době dát pokoj s nějakým stěžováním. Vztah se zákazníky se buduje jinak.

Přečtěte si, proč vás zákazníci nemají bláznově milovat, a co místo toho. A na konci se seznamte se 3 kroky, které vás dovedou dál než zamilovanost.

Některé značky jsou bohužel přesvědčeny, že zákazníci jsou do nich zamilovaní. A to pořád, třeba i několik let. Jenže tak to nefunguje ani ve vztazích mezi lidmi, natož v marketingu. Zamilovanost opadne a to, čemu pak říkáme láska, je obvykle jen návyk na pohodlí. Není prostě zapotřebí shánět dalšího partnera a přemýšlet, jaké přednosti do vztahu přinese.

“Zákazník touží být jako člověk, který se vrací domů a ví, co ho tam čeká.”

Nahrazovat pohodlí a bezproblémový nákup řečmi, které by se možná hodily do nějaké new age sekty, tedy určitě není to pravé ořechové. To by možná platilo na začátku. Ale i tam má podobné chování své meze.

Představte si, že jste zamilovaní a vašemu partnerovi nebo partnerce je cítit z úst. Na taktní upozornění vám odpoví, že jste nějaký hnidopich, a raději ať se zkusíte usmívat. Jak dlouho potrvá, než se vám otevřou oči a ze vztahu vycouváte? A to mluvím o době, kdy ještě vášně hrají prim.

Zamilovaní přehlížejí všechny nedostatky. Jenže to trvá jen krátce. Vy potřebujete mít se zákazníky dlouhodobé vztahy. Před erupcemi emocí tedy dejte přednost spokojenosti a příjemnému zvyku. Na nich je postavena věrnost zákazníků.

O emoce jde v marketingu vždycky, ale…

Nechci tím nijak říct, že nejde o emoce. O ně se jedná vždy. Ale jde o to, s čím jsou spojené. S předmětem obdivování dlouho ne. Pak přijde na řadu spokojenost, nekonfliktnost, pohodlí. Zákazník touží být jako člověk, který se vrací domů a ví, co ho tam čeká. Milovat vás nemusí, ale chce spolehlivý vztah. Pokud chcete dělat marketing s nízkými náklady, je to výhodné i pro vás. A patří to i do aktivního prodeje.

Nesnažte se tedy na zákazníky mluvit jako na puberťáky (pokud je opravdu netvoří pubertální mládež). Nepředstavujte si, že vás úžasně milují a že se budou chovat, jako byste byli vůdcem náboženského společenství, které mluví svým vlastním jazykem. Tohle jim pocitově komplikuje život a připravuje je o pohodlí.

Raději své síly věnujte odstraňování překážek a zvyšování pohodlí. To jsou ty pozitivní hodnoty, o které zákazník stojí a kvůli nimž s vámi bude udržovat vztah. Věřte, že to vás dokáže od konkurence odlišit lépe než žvatlání, které by sotva snesl zamilovaný, natož zákazník.

Jak vytvářet dlouhodobý vztah se zákazníky

  • nestavte na reklamě, její účinky brzy pominou
  • pečujte především o pohodlí zákazníků
  • přistupujte k nim individuálně a dávejte jim co nejčastěji najevo, že vám na nich záleží

Inspirace pro vás

Rozumní podnikatelé se zaměřují především na věrné zákazníky. To je moje životní zkušenost. Je samozřejmě důležité, abyste získávali i nové, ale styl byste tomu měli přizpůsobit tak z jedné třetiny. Všechno ostatní ať směřuje k věrnosti a ke slovníku, který takový věrný zákazník ocení. Chcete věrné zákazníky? Program PRO PROSPERITU vám je přivede, udrží a zajistí, že jim prodáte více.

Miloš Toman

Autor: Miloš Toman

Jsem autorem podnikatelské koncepce intuitivní marketing, kterou používám ve svých konzultacích, školeních a programu PRO PROSPERITU.

Dobré? Podělte se s ostatními...