Marketing

Funguje sex v reklamě?

Funguje sex a humor v reklamě? Ano, pokud je použijete správně.

Nedávno jsem se zapojil do diskuze o Pile Pasák, pověstné svými sexuálně laděnými reklamami. Mluvilo se samozřejmě o tom, jestli má takový druh propagace výsledky, tedy zvyšuje prodej. Hodně lidí si myslí, že ano, ale zřejmě hlavně proto, že si billboardu všimnou. Je tu však jeden faktor, který rozhoduje, jestli sex nebo humor v reklamě také prodává.

V článku vám ukážu, kdy sex v marketingu funguje a kdy vám bude spíš na škodu. Dočtete se také o konkrétních zásadách jeho využití.

Pokud má váš produkt se sexem něco společného, může to fungovat. Ale prkna a trámy asi takto neprodáte. Zato s intuitivním marketingem ano.

Martin Lindstrom v podstatě tuto otázku zodpověděl, když s pomocí nejmodernější metody skenování mozků zjistil, že sex zabere, pokud s ním má produkt nějakou souvislost. Proč to ale tak je? Vysvětlením je efekt dvou krabic.

„Ochutnávka sexu má zákazníka na něco připravit, ne ho uspokojit.“

Užil sem si, stačilo

Představte si, že vám v restauraci přinesou ochutnat skvěle kořeněné a chutné sousto. Jistě očekáváte, že po něm bude následovat plný talíř a jste ochotni za něj zaplatit třeba i vyšší cenu. Co však uděláte, když místo dobroty číšník donese plyšového maskota podniku nebo vyřezávanou stoličku, kterou vyrábí soused, a bude se vám je snažit prodat?

Ochutnávka má zákazníka na něco připravit. Pokud nic nenásleduje, nebo se zcela změní téma, považuje ji za uzavřenou věc. Děkuji, pobavil jsem se, vzrušilo mě to, a teď jdeme dál. Podnět v podobě erotiky nebo humoru se tak stává uzavřeným boxem. Produkt je potom v jiné krabici.

Když tedy smyslná reklama říká, že „Mezi mě a mé calvinky se nic nedostane,“ tak si ty calvinky půjdete koupit (tedy pokud patříte do cílové skupiny). Zato když vám dívky v erotických pózách nabídnou řezivo, žádoucí efekt to nevyvolá.

Také humor může v reklamě přinést víc škody než užitku

Stejně tak humor. Nemá-li humorná scénka mnoho společného s produktem, pak zafunguje sama o sobě, zákazníka nasytí a tím to končí. Podnikatel se mu postaral o zábavu zdarma. S tím se samozřejmě cílevědomý podnikatel nespokojí.

Takovým typickým „humorným“ spotem, nad kterým lidé kroutili hlavou, byla reklama České spořitelny z roku 2014. Když v ní děti otevřely dárek, vznes se z něj králík, točící ušima jako vrtulník. Komentář zněl: „Tohle byste nečekali“. Jsem si jistý, že většina diváků se ani nenamáhala zajímat se o nečekanou nabídku banky.

Naopak populární televizní reklama Air Bank se dvěma bankéři uspěla, protože s humornou nadsázkou srovnávala konkrétní vlastnosti produktů a přístupů bank. Propojení tu evidentně bylo, šlo o jednu krabici, ne o dvě.

Sex v reklamě nám ukazuje, že jednou věcí je přilákat pozornost a druhou přimět zákazníka, aby vnímal sdělení. Hledejte tedy takové možnosti, kde nemusíte urputně bojovat o pozornost, a o to víc máte prostoru na ovlivňování a přesvědčování ke koupi (informace získáte v e-booku 📖 Strategie úspěšného podnikání, stáhněte si ho zdarma).

Intuitivní marketing varuje: Nepřehánějte to

Co to znamená pro vaši praxi? Pokud vaše produkty nebo služby nemají nic ani vzdáleně společného s erotikou, nepoužívejte ji ve své reklamě. Sice možná přitáhnete pozornost, ale zákazníci stejně nakupovat nebudou. Dalo by se říct, že je sex od nákupu naopak odradí, protože si užili v jedné krabici a nemají potřebu zajímat se o tu druhou.

Humor je zase obvykle postaven na pointě. Humorná reklama tedy vypadá tak, že nejdříve se odehraje ona „anekdota“, zakončená pointou, pak je předěl a přijde nesouvisející nabídka produktu, případně jen velmi chabě propojená s první částí. Chcete-li, aby humor prodával, pak to dělejte jako Air Bank – propojte produkt a humor do jedné krabice a na konci už jenom vyzvěte ke koupi. To je aktivní prodej (viz 🎓Školení Aktivního prodeje).

Ale pozor. Pokusy o propojení humoru a produktu často dopadnou smutně. Je to příliš násilné. Chcete-li dělat dobrý humor, neberte příliš vážně ani sebe, ani svůj produkt. Úspěšný podnikatel není žádný fundamentalista.

Jak využít sex a humor v reklamě

  • ujistěte se, jestli má nějakou souvislost s vaším produktem, pokud ne, vzdejte se ho
  • použijete-li sex, dejte si pozor, ať nesklouznete do vulgárnosti
  • vyhodnocujte účinek takové reklamy a pokud nefunguje, příště použijte něco jiného

Použijte v praxi

Moje zkušenost říká, že kdo zajímavě oslovuje zákazníky, ten je pro ně „sexy“. Takže máte možnost být sexy i bez používání erotické reklamy. A především neodolatelně přitahovat zákazníky a mít přitom nízké náklady. Pokud chcete, aby i váš marketing fungoval ještě lépe a přitahoval zákazníky, využijte mých školení:

Vyberte si:

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.