Podnikání

Jak posilovat vztahy a budovat osobní značku

I vztahy v byznysu jsou vztahy osobní. Důvěra záleží na osobní značce. Zjistěte, jak ji vybudovat.

„Nezlobte se, nechci. Já k té vaší firmě nemám důvěru.“ S takovým odmítnutím se může setkat spousta lidí. Stejně tak mohou narazit obchodníci, domnívající se, že je známá značka, pro kterou pracují, zaštítí. A pak přijde studená sprcha. Dá se jí ale předejít.

Přečtěte si, jak se v byznysu budují osobní vztahy a posiluje důvěra. V závěru pak najdete 3 zásady, jak si vybudovat vlastní osobní značku.

S tím těžko hnete, protože takové postoje se získávají snadno, ale obtížně se mění. Proto je potřeba nedělat jednu zásadní chybu. Když pochopíte, o co jde, bude se vám pak přesvědčovat mnohem snáze.

Připomeňme si nejdříve jednu zásadu intuitivního marketingu. Neprodávají firmy firmám a značky spotřebitelům, ale lidé lidem. I třeba za e-shopy stojí lidé a na nich záleží, jestli z nich udělají dobré místo k nakupování, nebo strojově chladnou prodejnu, kde to nikoho nebaví.

„Zatímco značka může lhát, osobní značka to dělat nemůže.“

I vztahy v byznysu jsou vztahy osobní

Zní to možná podivně, ale v každém prodeji či byznys vztahu by měla být duše. Ta lidská. Jinak se totiž sebelepší propagace značky neuchytí. Zákazníci vycítí faleš. To jsou instinkty, které nám po celou dobu existence umožnily přežít a řídíme se jimi i dnes. Nemusíme sice odrážet útoky značky kyjem, ale zato ji můžeme potopit.

To je třeba případ značky Zoot, která se ocitla v problémech. Sice vybudovala „Výdejny radosti“, ale nějaká upřímná konkrétní radost nebyla k nalezení ani na internetu, ani ve výdejnách.

Rozhodnutí neovlivňují parametry, ale emoce. Na tom je potřeba stavět. Můžeme mít oblíbenou značku, nebo neoblíbenou, ale že bychom ji milovali nebo nenáviděli, to asi ne. Na důležitosti to nabývá v případech, kdy zákazník nebo oslovený člověk o naší organizaci něco slyšel, ale ví toho málo a možná má v tom směru nějaké předsudky.

Osobní značka nevznikne ze dne na den, ani ji nevytvoří reklama. Musíte trpělivě přesvědčovat lidi kolem sebe. Hlavně se ale nesnažte zavděčit všem. Zaměřte své působení na lidi, kteří sdílí nebo mohou sdílet vaši vizi. Tak si vytvoříte společenství se stejnými hodnotami, ve kterém se budete cítit dobře. Cílevědomý podnikatel si buduje komunitu.

Lidé nevěří značce, ale lidem, kteří ji doporučují

Jak to změnit? Můžeme si vzít příklad z osobního doporučení. Co je v něm nejdůležitější, co je podmínkou, aby vám lidé věřili a vaše doporučení přijímali? Důvěra. Ale ne důvěra ve značku, kadeřnici nebo instalatéra, které doporučujete. Důvěra ve vás.

Možná znáte americký film „Jonesovi“ o rodině, která dobře zapadne mezi své spolubydlící v luxusní čtvrti a doporučí jim spoustu dobrých nákupů. Jenže to nejsou milí sousedé, ale zaměstnanci tajné marketingové organizace.

Lidé tedy nemají důvěru ve značky, ale v lidi, kteří je reprezentují. A u nich samozřejmě oceňují něco jiného než u obchodní nabídky. Je to osobnost, integrita, poctivost. Nevěří značce, že dodané zařízení bude bez problému fungovat, ale prodejci, který to zaručil. Nevěří organizaci síťového marketingu, že si vydělají dobré peníze, ale věří člověku, který je oslovil a kterého znají. Jednoduše si řeknou: „On by mě do ničeho špatného nenamočil.“

Jak v intuitivním marketingu úspěšně budujeme osobní značku

Budování osobní značky tedy není jen věcí vycházejících popových hvězdiček. Prakticky každý, kdo se chce věnovat nějakému prodeji (a to zahrnuje většinu podnikání) by měl svoji osobní značku cíleně vytvářet, posilovat a propagovat. Grant Cardone je dokonce přesvědčený, že i pracovní poměr nebo partnerské vztahy jsou obchodem (viz jeho kniha Prodej, nebo prodají tobě). Možná bych tedy mohl říct, že každý, kdo chce vyniknout a dosáhnout něčeho nadprůměrného, musí o svoji osobní značku pečovat.

Těch návodů, jak to dělat, je na internetu spousta, takže je nebudu opakovat. Chtěl bych jen zdůraznit to nejdůležitější: Tak, jako si úspěšní plánují svůj život, je potřeba si plánovat i posilování své osobní značky. V dnešní době sociálních sítí totiž můžete neuváženým příspěvkem zbourat to, co jste po dlouhou dobu pracně vytvářeli. Je sice pravda, že je potřeba se ukazovat nejen z profesní, ale také z lidské stránky, to by však nemělo přesáhnout určitou úroveň. Nejde jen o příspěvky typu „V sobotu jsem se zlískal jako prase“, ale také třeba o nedůvěryhodné přehánění.

Jeden začínající finanční poradce se na novém facebookovém profilu chlubil fotkou s drahým autem a holedbal se svými úžasnými schopnostmi. Přitom neměl, jak vyplynulo z textu, žádné zkušenosti a vědomosti. Taková prezentace byla samozřejmě naprosto nedůvěryhodná a mladík marně čekal na klienty.

Osobní značka lhát nemůže

Zatímco značka může lhát, osobní značka to dělat nemůže. Protože jste to vy. Donekonečna se maska nasazovat nedá. I na karnevalech se o půlnoci prozradí, kdo je kdo. Člověka, který si na něco hraje a něco skrývá, obvykle demaskují ještě dříve. Ačkoliv se zaručoval kvalitou, prodané zboží má vady, a on se vyhýbá řešení. I když sliboval miliony, nový člen MLM marně vyhlíží alespoň stovky.

Znám lidi, kteří už jsou ve třetí či páté organizaci síťového marketingu. Pokaždé, když odcházejí z té předešlé, nenechají na ní nit suchou. Všechno bylo špatně, nalítli podvodníkům. Jeden z nich se dokonce prohlašuje za vyhlášeného odborníka na multi-level. Že by takový odborník znovu a znovu sedal na lep podvodníkům?

Kvalitní osobní značka, tedy kvalitní osobnost, nehází vinu na druhé. Každá jsme omylný, ale někdo to přizná a jiný ne. Člověk, který nese vždy za svoje činy odpovědnost, nemusí vystupovat jako superznalec, ale lidé mu budou věřit. Možná dokonce uvěří i tomu, kdo si stěžuje, že má pořád smůlu. Ale nebudou ho následovat, nic si od něj nekoupí. Úspěšný podnikatel si uvědomuje svoji odpovědnost nejen za úspěchy, ale také za neúspěchy.

Značkou může být i ten, kdo se na to necítí

A ještě bych se krátce podíval na opačný případ. Inteligentní lidé často říkají „Vím, že nic nevím“ a z toho usuzují, že by se neměli na veřejnosti moc prezentovat. Uměřená skromnost je kladem, ale když se to přežene, ostatní si takového člověka příliš vážit nebudou. Protože o něm nic moc nevědí, považují ho za nemehlo, a dokonce i za hlupáka.

Je-li to vás případ, nebojte se přiměřeně projevit. Udělejte si například bez zbytečné skromnosti seznam toho, co ovládáte, a začněte na toto téma mluvit třeba na Facebooku. Nebo si vytvořte svoji webovou stránku (viz také e-book 📖 Co je vaším byznysem? – stáhněte si ho zdarma).

Pokud tedy chcete dosáhnout úspěchu v prodeji, síťovém marketingu, ale i třeba získat lepší zaměstnání, budujte a posilujte svoji osobní značku. A to nikoliv nahodile, ale plánovitě. Nejlépe s využitím Aktivního prodeje (viz 🎓Školení Aktivního prodeje).

Jak si vybudovat osobní značku

  • stavte byznys na osobních vztazích
  • zaměřte se na lidi, kteří sdílí nebo mohou sdílet vaši vizi
  • využijte vhodné sociální sítě, například LinkedIn

Použijte v praxi

Kdysi slavný (a zapomenutý) reklamní tvůrce Bruce Barton napsal, že zákazníci nějak vycítí, co je myšleno upřímně a co ne. Souhlasím s ním. Takže i když se dnes mluví hlavně o big datech, marketingové automatizaci a umělé inteligenci, vnímání upřímnosti nikam nevymizelo. Je důležité s ní pracovat. Jak?

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.