Podnikání

Jak dostat lidi na svoji stranu

Byl jsem sotva pár dnů ve svém prvním zaměstnání a už jsem měl před sebou úkol upozornit zaměstnance, že něco dělá špatně. Jenže to byl vztekloun, který nešel pro ránu daleko. Mého předchůdce málem shodil ze žebříku. Normální komunikace by tu neuspěla.

Po škole jsem nastoupil do panelárny a tam mi dali za úkol zjistit, proč mají vyrobené panely nižší pevnost, než se požadovalo. Což o to, nebylo těžké odhalit, že to způsobuje řídká betonová směs. Dobře se s ní pracovalo, ale výsledek byl špatný. Horší bylo, že jsem to musel jít oznámit člověku, který obsluhoval míchací centrum. A neměl rád kritiku.

Zapojte lidi do řešení problému

Když jsem lezl nahoru po víc jak dvoumetrovém žebříku, připomínal jsem si, co se stalo mému předchůdci, když si také dovolil nějakou připomínku. A viděl jsem, jak se dole shromáždili dělníci, aby mě chytali. Neměl jsem samozřejmě takové vědomosti jako dnes, a tak mi nezbylo než vsadit na intuici.

Místo abych mu oznámil, že pracuje špatně, jsem ho oslovil: „Mám tu takový problém a jdu za vámi jako za zkušeným člověkem, abych se poradil.“ Blahosklonně přikývl, že tedy pomůže. Pobírali jsme všechno možné, až jsem nenápadně přivedl řeč na řádkou betonovou směs. „To by taky mohlo být,“ pravil. A tak jsem ho požádal, jestli by se na to podíval, že určitě pozná, co a jak.

Dělníci dole se velice divili, když jsem s úsměvem slézal po žebříku a míchač mi div nemával. Od té doby se zajímali, co dělám s těmi přístroji, a tak jsem je přibíral jako pomocníky a vysvětloval, jak to všechno funguje. Což se později projevilo jako užitečné (viz také e-book Prosperita na dosah).

Když lidem věnujete pozornost, oni vám to oplatí

V panelárně totiž začala rekonstrukce, a tak všechny zaměstnance dočasně přesunuli do Brna. Tehdy jsem už pracoval na úseku kontroly kvality a objížděl závody. V Bohunicích se dozvěděli, že jsem přijel na kontrolu, a protože měli stejný problém s řídkou směsí, rozhodli se, že budou předstírat poruchu a linku zastaví. Jenže tam pracovali dělníci z bývalého pracoviště, ti za mnou přišli a všechno mi prozradili. „Jiný by nám mohl vlézt na záda, ale tobě to řekneme. Ty jsi náš.“ Od té doby se zajímám o to, co ovlivňuje ochotu lidí vyhovět. A vydrželo mi to dodnes.

Jak přimět lidi, aby vám vyhověli

  • Nepůsobte na ně z pozice síly
  • Zapojte je do řešení problému
  • Chvalte je

Jak uvolnit potenciál lidí

Proč měl Tomáš Baťa nadšené pracovníky? Co nutí některé pracovníky, aby se schovávali v kanceláři? Jak nejlepší firmy dosahují výsledků? Na tyto otázky a mnoho dalších najdete odpověď v knize Zamrzlá produktivita (také jako e-book).

 
Autor: Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.