Podnikání

Networking je faktorem úspěchu

Je nečestné, nebo naopak správné používat k úspěchu známostí? Úspěšní lidé mají, co se týče networkingu, jasno. Před časem jsem se na LinkedIn přidal k zajímavé diskusi. Šlo o to, jestli potvrzovat žádost o kontakt každému, kdo o něj požádá, nebo si pečlivě vybírat. Názory se různily. Někdo byl pro budování široké sítě. Další odmítl pokusy o kontakt každému, s kým se osobně nezná. Vyskytlo se i podezření, že benevolentní chování nahrává pochybným kšeftařům.

V tomto článku vás přesvědčím, že největší úspěch mají „kluci a holky, co spolu mluví“, ne samotáři. A ukážu vám, jak svých kontaktů využít.

Pozvolna se tak rýsovala zřetelná hranice mezi lidmi, kteří sázejí na aktivní networking, a jejich oponenty, spokojenými se status quo.

Přístup se opravdu liší podle toho, jestli se spokojíte s dosaženým, nebo ne. Lidé, kteří už usilují jen o „mírný pokrok v mezích zákona“, tedy o udržování statusu s případným malým, spíše samovolným vývojem, nové kontakty nepotřebují. Stačí jim, když mohou se starými známými zavzpomínat na staré dobré časy.

„Velké myšlenky obvykle vznikají interakcí s dalšími lidmi.“

Je networking špatný?

Jestliže se s nimi někdo chce zkontaktovat, s oblibou ho podezřívají z jakýchsi nízkých úmyslů, mezi něž řadí obchod. Nejde o nic nového. Už Konfucius pohrdal obchodníky. Když nám spolužák na základní škole nabízel za pár korun fotky pilotů Formule 1, posmívali jsme se jeho snaze vydělat peníze. Byla polovina sedmdesátých let a podnikání se tehdy považovalo za neslušné slovo. Když se nespokojíte s dosaženým, snažíte se získat něco navíc, to se i dnes nezřídka hodnotí jako chamtivost.

Jenže tento „mravní postoj“ na druhé straně vytváří průměr, uchovává průměr a adoruje průměr. Aktivního člověk okolí odmítá už pro tu jeho samotnou aktivitu. Nejvíce výtek vůči podnikatelům zní asi takto: „Pořád někde lítá, pořád mluví o kšeftech a otravuje s tím!“ Ale netýkají se samozřejmě jen oblasti prodeje, na níž mají mravokárci zvláště spadeno. Jde prakticky o veškeré podnikání.

Nové se ovšem v naprosté většině případů nerodí tak, že jednotlivec dostane shora úkol, odebere se do ústraní a tam něco geniálního vymyslí. Velké myšlenky obvykle vznikají interakcí s dalšími lidmi. I jejich realizace závisí na tom, koho znáte. Mnozí vynálezci neměli ze svých objevů žádný užitek, protože je nedokázali realizovat. Často je jen prodali za směšně malé částky, aby měli na chleba. Odhaduje se, že celých 80% nápadů svým autorům nic nepřinese a část z nich zcela zapadne (přečtěte si také e-book 📖 Strategie úspěšného podnikání, stáhněte si ho zdarma)

Většina lidí je přesvědčena, že kontakty jsou vhodné jen pro zábavu nebo povídání na sociálních sítí. To jsou ti, co říkají: „Už aby byl konec směny, půjdu s kamarády na pivo“. Úspěšní lidé vědí, že kontakty jsou důležité i pro byznys. Vlastně hlavně pro byznys. Pokud tedy chcete dosáhnout svého, využívejte své kontakty. A oplaťte jim to, když oni zase něco potřebují. Kontaktujte ty správné lidi. Úspěšný podnikatel se bez dobrých kontaktů neobejde.

Bez kontaktů úspěšně podnikat nedokážete a networking je dodá

Jestliže tedy chcete přijít na něco zajímavého, musíte komunikovat s lidmi. Jestliže chcete své myšlenky uplatnit, musíte také komunikovat s lidmi. Dnešní technologie to báječně usnadňují. Vždyť kolik zajímavých osobností můžete potkat například na zmíněné síti LinkdeIn nebo v některých tematických skupinách Facebooku. I kdybyste je jen pasivně sledovali, získáte spoustu inspirace. Ale i setkávání naživo má své přednosti. Po covidové přestávce se opět začínají rozvíjet.

Výzkumy ukazují ještě jednu zajímavou věc. Nejvíc ze svých kontaktů vytěží lidé, kteří neočekávají okamžitou návratnost. Když někomu pomohou, nechtějí za to okamžitou oplátku. Ale v delším časovém horizontu se takové chování vyplatí.

Jak využít networking ke svému úspěchu

  • budujte si široké sítě a neomezujte se pouze na nejbližší přátele
  • nezdržujte se s lidmi, kteří pro vás nejsou v žádném ohledu přínosem
  • nebojte se požádat o pomoc a také ji sami poskytujte

Použijte v praxi

Cílevědomí podnikatelé tedy budují sítě kontaktů. Je to naprostá nutnost. Bez ohledu na to, co si o nich myslí a říkají ti ostatní, považující networking za nemorální využívání konexí, získávání nezasloužených výhod a porušujících rovné přístupy. Vždyť oni úspěšní nejsou. Zato vy můžete být. Poraďte se o tom se mnou:

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.