Jak dnes dělat úspěšnou reklamu

Většina lidí považuje internet a sociální sítě za přesycené reklamou. Ani levná reklama se vám tedy nemusí vyplatit.

“Moc se mi nedaří, a tak potřebuji udělat propagaci. Sháním někoho, kdo by mi pomohl s reklamou na Facebooku.” S podobnými poptávkami se jistě už každý z nás setkal. Reklama na sociálních sítích vypadá jako sázka na jistotu. Zvlášť když je cenově dostupná a spousta lidí si myslí, že ji zvládnou sami. Jak ale vypadá realita?

V tomto článku se dozvíte, jak v době, kdy jsou lidé přesyceni reklamou, účinně propagovat své produkty nebo služby. A to tak, aby vás to současně moc nestálo.

Podle šetření “Češi a reklama 2021považuje internet a sociální sítě za přesycené reklamou zhruba tolik lidí, jako v případě televizního vysílání. A to si myslíme, že v televizi už to horší být nemůže. Na rozdíl od internetu.

Za představou, že internet je pro menší podnikatele pořád ještě rájem, stojí zřejmě skutečnost, že na rozdíl od televizní reklamy je cenově i produkčně dostupnější. Jenže to neznamená, že levná reklama tím pádem i účinnější nebo vůbec fungující reklama.

“Častým problémem je neschopnost jednoduše a srozumitelně vysvětlit, co podnikatel vlastně nabízí.”

Čím začít, když chcete, aby vaše levná reklama fungovala

Nepopulární věcí. Pro mnoho menších podnikatelů je strategie něčím, co se dá přeskočit a vrhnout se rovnou na reklamu. Já vás chápu, vymyslet dobrou strategii není snadné, ale dělat reklamu bez ní je asi tak účelné, jako vymýšlet etiketu na láhev dřív, než vůbec víte, co do ní nalijete. Nejdřív si tedy potřebujete ujasnit pár „maličkostí“, jako kdo jste, čeho chcete dosáhnout, čím se odlišujete od konkurence…

inzerát bez strategie
Inzerát otištěný před pár lety v deníku ukazuje, jak to dopadá, když vám chybí strategie. Drobným písmem se v něm uvádí, že nabídka je určená pro firmy, které odebírají proud nejméně za 1 milion ročně. Opravdu šéfové takových společností pozorně sledují inzeráty v Mladé frontě?

Pokud jste tedy už znechuceni tím, jak málo vám dosavadní reklama přináší, začněte právě zde, u strategie.

Přestaňte si vybírat reklamu podle cen

Cílem reklamy není ušetřit. Jestli je pro vás levná reklama lepší než fungující reklama, pak je načase, abyste to změnili. Připomíná to totiž historku s pánem, který hledal klíče.

Pozdní chodec uviděl, jak pod pouliční lampou leze po čtyřech muž a něco hledá. „Co jste ztratil?“ zeptal se ho. „Klíč od bytu. Nemohu se dostat domů.“ A tak klesl na kolena a pomohl mu hledat. Když už marně propátrali každý kousek chodníku, zeptal se: „A opravdu jste ho ztratil tady?“ Muž zavrtěl hlavou: „Ztratil jsem ho ve vstupu do domu, ale tam je tma a špatně se tam hledá.“

Než si začnete ťukat na hlavu, jaký že je ten člověk popleta, uvědomte si, že vybírat si reklamu podle toho, jestli je snadná a levná, je v podstatě to samé. Tím nechci říct, že si máte vzít úvěr a jít se svojí propagací do televize. Ale nejdřív potřebujete vědět, kdo jsou vaši zákazníci, jak myslí, co a kde je oslovuje (najdete také v e-booku Strategie úspěšného podnikání, stáhněte si ho zdarma).

Na internetu se nabízí spousta seminářů a e-booku s návody, jak dělat tuto reklamu lépe. Ale to nezmění fakt, že skoro 70 % lidí si myslí, že na internetu je reklamy moc. Takže ji odmítají, ať už je jakákoliv.

Zajímavé je, že i za této situace si řada autorů reklamy nedělá s postoji lidí hlavu. Většina reklam na YouTube vám do chvíle, kdy je můžete přeskočit, neřekne nic podstatného.

Pro menší podnikatele není klasická reklama přínosná. Ti větší a bohatší budou mít vždycky víc peněz na to, aby vás překřičeli a zastínili. Dělejte proto takovou reklamu, která je založená na chytrosti. Zákazníci si jí všimnou, když se bude lišit od ostatních. Začněte hned. Inspiraci najdete na Semináři Aktivního prodeje.

Jak podpořit prodej v kamenných obchodech

V kamenných prodejnách a provozovnách se lidé na reklamu ještě dívají poměrně tolerantně. Zajímavé je, že přesycenost se nejvíce týká reklamních obrazovek (34 %) a rozhlasu v obchodech (30 %). Tipnul bych si, že důvod bude v obrazovém a především zvukovém smogu, který zákazník nemůže regulovat. Když se mu nelíbí reklamní leták, tak se na něj prostě nedívá, ale před rozhlasem neuteče.

Chodím často do jedné drogerie a pokaždé tam na mě pokřikuje z obrazovky stejný slogan. Přiznám se, že už na něj začínám být alergický a mám se co držet, abych si to s obrazovkou nevyřídil ručně.

Zato další způsoby propagace většina zákazníků víceméně toleruje. Propagační stojany se nelíbí jen 23 % nakupujících, upoutávky v regálech a na pultech 19 % a ochutnávky nebo předvádění pouze 12 % zákazníků. Tady je tedy velká příležitost zaujmout lidi, kteří jsou jinak reklamou přesycení.

Propagační stojany nejsou nejlepším řešením, protože často překážejí a nezapadnou do prostředí prodejny. Zato mohu doporučit tyto tři prvky:

  • chytré vystavení zboží a druhotné vystavení podle logiky používání
  • inspiraci (recepty, návody, přednášky atd.)
  • ochutnávky a převádění

A co levná reklama na internetu?

Je PPC reklama a reklama na Facebooku pro vás to pravé? Možná ano. Pokud máte dobré výsledky, pokračujte v ní. Ale jak jsem uvedl, 70 % lidí na internetu na reklamy prostě nereaguje, i kdyby byly sebelepší. A to většinou nejsou. Co tedy místo ní?

Na internetu pořád platí, že králem je obsah. Ideální je tedy web, ne levná reklama. Není nutné, jak se někdy říká, mít na něm blog. V řadě případů je to sice lepší, ale někdy si vystačíte i s dobrým popisem produktu. Jak si všímám, je častým problémem neschopnost jednoduše a srozumitelně vysvětlit, co podnikatel vlastně nabízí. Často to ani sám neví.

Viděl jsem například nabídku zážitkového pobytu u moře, který vypadal, že se sešlo pár kamarádek a z toho, co každá dělá, splácaly dort pejska a kočičky bez vnitřní logiky.

Velmi špatnou radou je “dělej, co tě baví, a budeš mít úspěch”. Mnohem většího úspěchu totiž dosáhnete, když budete na internetu dělat to, co baví zákazníky. Pak není problém lidi zaujmout, protože jim dáváte, co sami chtějí.

Na webu i na sociálních sítích má největší šanci zaujmout příběh. V průměru o 50 % víc než ostatní obsah. Ale ještě účinnější je mix aktivity. Například podcast, který jsme už považovali za překonaný, se probral k životu a dnes vyloženě boduje. Možná proto, že se tak dají využít volné chvíle, třeba při cestování. Pokud natáčíte video, nenechte se zlákat tou nejsnadnější cestou. Postavit mobil na stůl a namluvit půlhodinové statické povídání není sice obtížné, ale kdo bude v dnešní uspěchané době marnit čas sledováním toho, co si přečte za pět minut? Podobné je to i s webináři. Když nemáte co říct, je to velmi, velmi nudné. A v intuitivním marketingu přece nechceme, aby se zákazníci nudili. Proto prodáváme aktivně.

Jak v dnešní době dělat úspěšnou reklamu za málo peněz

  • vsaďte raději na menší formy
  • pokud máte prodejnu, soustřeďte propagaci tam, včetně výlohy a poutačů
  • využívejte možnosti internetu

Použijte v praxi

Nedávno jsem viděl záznam zajímavé přednášky. Odborník v ní na číslech ukazoval, že digitální reklama moc nefunguje a videa vyjdou dráž než reklama v televizi. Nejde o to, že byste teď od ní měli utéct. Je potřeba vidět, že ani v reklamě nemůžete čekat zázraky. Zabývejte se proto raději Aktivním prodejem a marketingem. Jak konkrétně na to?

Miloš Toman

Autor: Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a mám víc jak 25 let zkušeností z podnikání a marketingu. Proto vám mohu doporučit svůj Seminář Aktivního prodeje a Nástroj pro jeho praktickou aplikaci.

Dobré? Podělte se s ostatními...