Marketing

Jak nakrmit obsah aneb Publikujte každý den

Obsah je králem. Ale nemusíte ho použít jen jednou. Klonujte ho, recyklujte, zveřejněte na více místech atd…

„Vyhledavače prý mají nejraději čerstvý obsah. Ale kde ho mám pořád brát?“ stěžuje si podnikatelka. Je to bohužel tak. Obsah je králem, ale je také nenažraným Otesánkem, dožadujícím se přísunu dalších a dalších témat. A řada lidí brzy zjistila, že jim došla inspirace. Co s tím?

Přečtěte si, proč je důležité přicházet stále s novým obsahem na webu i sociálních sítích. A hlavně, kde tento obsah stále brát.

Dobrý obsah nahrazuje placenou reklamu. V aktivním prodeji se bez něj neobejdete. Ale ani on není zadarmo, musíte mu věnovat čas a pozornost. Především ho však neustále krmit novými myšlenkami a informacemi. Pojďme se podívat, jak to zařídit, aby vaše studna inspirace brzy nevyschla. Obsah je králem, ale vy musíte podpírat jeho trůn.

„Nejlepším způsobem, jak zjistit, co vaše zákazníky zajímá, je být tam, kde jsou oni.“

Pište krátké příspěvky

Nikde není řečeno, že články na blogu musí být dlouhé. Známý marketingový odborník a autor Seth Godin dává na svůj blog sedm příspěvků týdně, ale některé z nich jsou velmi krátké, třeba pouze několik vět. Nejde o návody, ale o jednoduchá zamyšlení nebo inspiraci.

Chcete-li příspěvky odkazovat na vaše produkty, použijte jednoduché krátké články nebo příběhy, které na jednom případě ilustrují výhody toho, co nabízíte, použití v praxi, přínos zákazníkovi. Ale musí to být sepsáno živě a čtivě. Žádné chlubení ve stylu tiskových zpráv, které nikdo nečte. Moderní podnikatel už nic takového nepoužívá.

Rozhlížejte se kolem sebe

Jestliže někdo říká, že kolem něj se nic zajímavého neděje, pak asi chodí se zavřenýma očima. Ne že by vůbec neviděl, ale není nastaven tak, aby si všímal. Jeho pozornost by zřejmě upoutala jen přírodní katastrofa nebo hromadná srážka aut na dálnici. Pro zachycování příběhů je potřeba zvýšit citlivost.

Kolem nás se totiž neustále děje spousta malých příběhů. Když nakupujete, jedete veřejnou dopravou, parkujete, jdete na koncert, jednáte s úředníky. Stačí si je vhodně spojit s tím, co chcete říct, použít je jako ilustraci své myšlenky. Platí, že obsah je králem a příběh jeho korunou (další informace najdete v e-booku 📖 Co je vaším byznysem? – stáhněte si ho zdarma).

Když jsem byl malý, náš vesnický farář často začínal své kázání slovy „Jel jsem autobusem s chlapy z fabriky a mluvili jsme o tom, že…“ Dodnes si tenhle řečnický můstek a způsob, jak se nenásilně dostat k tématu, pamatuji.

Použijte zásadu, že dobří umělci kopírují (a nejlepší kradou)

Prý to řekl Salvador Dalí či Pablo Picasso a opakoval Steve Jobs. I v umění se témata recyklují a platí to také jinde. Kde se tedy poohlédnout, co by se dalo „ukrást“? Jsou to například knihy o podnikání, marketingu, úspěchu. Příběhy, které uvádějí, jsou většinou o známých lidech a nepatří tedy autorovi. Stejně tak můžete náměty čerpat z videí na YouTube nebo z článků na internetu či v tisku.

Podstatné ovšem je, že je nemůžete převzít tak, jak je najdete. To už by byl zásah do autorových práv. Je potřeba příběhy nebo informace převyprávět. Pak jsou vaše.

Řada příběhů se neustálým vypravováním stává moderními legendami, i když jsou zcela vymyšlené. Vypravěč jim přidá osobní rozměr tím, že je vypravuje jako vlastní příhody. Dobře to je popsáno v knize Černá sanitka.

Pohyb upoutá pozornost. Dokonce i vyhledávače už dávají přednost často aktualizovaným webům a příspěvkům na sítích. Abyste však netrávili čas jen psaním, chce to jít na věc chytře.

Základ marketingu: Poslouchejte zákazníky

Nejlepším způsobem, jak zjistit, co vaše zákazníky zajímá a co by chtěli číst, vidět či slyšet, je být tam, kde jsou oni. V dnešní digitální době nám to usnadňují skupiny na Facebooku nebo LinkdeIn (tam jsou ovšem poněkud nešikovné). Stačí pak sledovat, o čem lidé píší.

Pokud takovou skupinu nenajdete, můžete si ji založit. Zvlášť oblíbené – a pro vás výhodné – jsou takové, kde se členové dožadují rad a informací. Pak přesně víte, o čem má být váš obsah, aby zaujal vaši cílovou skupinu (viz také 📖 Školení Aktivního prodeje).

Mimochodem, i tento článek vznikl jako reakce na požadavek v jedné skupině, kde se scházejí podnikatelé.

Recyklujte

I příspěvky na blogu stárnou. Nejenže ztrácejí na aktuálnosti, ale čtenáři se k nim většinou ani nedostanou, protože se soustředí na ty nejnovější v čele. Zcela je ovšem smazat je plýtvání nápady. Často se totiž dá použít nosné téma a zpracovat ho nově, podle současných potřeb. Chytří podnikatelé tedy recyklují.

Už zapadnutý článek tedy oživte a zařaďte ho dopředu jako novinku. Někdy stačí nepatrné úpravy. Jestli jste ho napsali před několika lety, většina vašich čtenářů si ho zřejmě dávno nepamatuje a bude ho považovat za nový text. A pokud obsahuje dobrou myšlenku, je taková recyklace přínosem i pro čtenáře. Stejně to platí i pro sociální sítě. Odkazy na články v blogu tam můžete dávat, s určitým časovým odstupem, několikrát.

Použijte jeden obsah pro různé kanály

V moderním marketingu se používá vícekanálový přístup. Což samozřejmě obnáší hodně práce. Nejen text, ale i videa či podcasty. Můžete ovšem ušetřit čas tím, že téma použijete vícekrát. Většina lidí totiž nesleduje všechno. Někdo je na YouTube, jiný čte váš blog, další poslouchá podcasty v autě. V případě sociálních sítí většina lidí sleduje jen jednu nebo dvě, takže lze s klidem stejný příspěvek zopakovat všude.

Doporučuji ale zpracování tématu přece jen mírně odlišit. Nemusí to být mnoho. Nebo můžete kanály mezi sebou propojit. V textu jen ocitujete pasáž z delšího podcastu a přidáte odkaz. Nebo to samé uděláte s odkazem na e-book. Pod video dáte adresu článku v blogu atd.

Jak si zajistit dostatek obsahu pro web a sociální sítě

  • pište krátké příspěvky; když už se pustíte do psaní, napište si je do zásoby
  • použijte (přiměřeně) zásadu, že dobří umělci kopírují, sbírejte inspiraci u druhých
  • recyklujte obsah

Použijte v praxi

V intuitivním marketingu ovšem nejde jen o to, abyste si nahnali počty návštěv nebo lajků. Pokud chcete mít dobré podnikatelské výsledky, je potřeba dávat zákazníkům hodnotný obsah, který jim bude k užitku. Pořád platí, že obsah je králem. A v Aktivní prodeji samozřejmě také. Doufám, že se mi to daří i na tomto webu. A jak vám?

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.