Jak nakrmit obsah aneb Publikujte každý den

 

"Vyhledavače prý mají nejraději čerstvý obsah. Ale kde ho pořád brát?" stěžuje si podnikatelka. Je to bohužel tak. Obsah kraluje, ale je také nenažraným Otesánkem, dožadujícím se přísunu dalších a dalších témat. A řada lidí, kteří se s nadšením pustili do blogu nebo oživování facebookových stránek příběhy, zanedlouho zjistila, že jim došla inspirace. Co se s tím dá dělat?

 
Intuitivní marketing radí: Jak nakrmit obsah aneb Publikujte každý den
 
Dobrý obsah nahrazuje placenou reklamu. Ale ani on není zadarmo, musíte mu věnovat čas a pozornost. Především ho však neustále krmit novými myšlenkami a informacemi. Pojďme se podívat, jak to zařídit, aby vaše studna inspirace brzy nevyschla.

"Nejlepším způsobem, jak zjistit, co vaše zákazníky zajímá, je být tam, kde jsou oni."


Pište krátké příspěvky

Nikde není řečeno, že články na blogu musí být dlouhé. Známý marketingový odborník a autor Seth Godin dává na svůj blog sedm příspěvků týdně, ale některé z nich jsou velmi krátké, třeba pouze několik vět. Nejde o návody, ale o jednoduchá zamyšlení nebo inspiraci.

Chcete-li příspěvky odkazovat na vaše produkty, použijte jednoduché krátké články nebo příběhy, které na jednom případě ilustrují výhody toho, co nabízíte, použití v praxi, přínos zákazníkovi. Ale musí to být sepsáno živě a čtivě. Žádné chlubení ve stylu tiskových zpráv, které nikdo nečte.


Rozhlížejte se kolem sebe

Jestliže někdo říká, že kolem něj se nic zajímavého neděje, pak asi chodí se zavřenýma očima. Ne že by vůbec neviděl, ale není nastaven tak, aby si všímal. Jeho pozornost by zřejmě upoutala jen přírodní katastrofa nebo hromadná srážka aut na dálnici. Pro zachycování příběhů je potřeba zvýšit citlivost.

Kolem nás se totiž neustále děje spousta malých příběhů. Když nakupujete, jedete veřejnou dopravou, parkujete, jdete na koncert, jednáte s úředníky. Stačí si je vhodně spojit s tím, co chcete říct, použít je jako ilustraci své myšlenky.

Když jsem byl malý, náš vesnický farář často začínal své kázání slovy "Jel jsem autobusem s chlapy z fabriky a mluvili jsme o tom, že…" Dodnes si tenhle řečnický můstek a způsob, jak se nenásilně dostat k tématu, pamatuji.


Použijte zásadu, že dobří umělci kopírují (a nejlepší kradou)

Prý to řekl Salvador Dalí či Pablo Picasso a opakoval Steve Jobs. I v umění se témata recyklují a platí to také jinde. Kde se tedy poohlédnout, co by se dalo "ukrást"? Jsou to například knihy o podnikání, marketingu, úspěchu. Příběhy, které uvádějí, jsou většinou o známých lidech a nepatří tedy autorovi. Stejně tak můžete náměty čerpat z videí na YouTube nebo z článků na internetu či v tisku.

Podstatné ovšem je, že je nemůžete převzít tak, jak je najdete. To už by byl zásah do autorových práv. Je potřeba příběhy nebo informace převyprávět. Pak jsou vaše.
Řada příběhů se neustálým vypravováním stává moderními legendami, i když jsou zcela vymyšlené. Vypravěč jim přidá osobní rozměr tím, že je vypravuje jako vlastní příhody. Dobře to je popsáno v knize Černá sanitka.

Kniha Intuitivní marketing pro 21. století od Miloše Tomana


Poslouchejte zákazníky

Nejlepším způsobem, jak zjistit, co vaše zákazníky zajímá a co by chtěli číst, vidět či slyšet, je být tam, kde jsou oni. V dnešní digitální době nám to usnadňují skupiny na Facebooku nebo LinkdeIn (tam jsou ovšem poněkud nešikovné). Stačí pak sledovat, o čem lidé píší.

Pokud takovou skupinu nenajdete, můžete si ji založit. Zvlášť oblíbené - a pro vás výhodné - jsou takové, kde se členové dožadují rad a informací. Pak přesně víte, o čem má být váš obsah, aby zaujal vaši cílovou skupinu (  viz také článek Jak přece jen uspět na sociálních sítích).

Mimochodem, i tento článek vznikl jako reakce na požadavek v jedné skupině, kde se scházejí podnikatelé.


Recyklujte

I příspěvky na blogu stárnou. Nejenže ztrácejí na aktuálnosti, ale čtenáři se k nim většinou ani nedostanou, protože se soustředí na ty nejnovější v čele. Zcela je ovšem smazat je plýtvání nápady. Často se totiž dá použít nosné téma a zpracovat ho nově, podle současných potřeb.

Už zapadnutý článek tedy oživte a zařaďte ho dopředu jako novinku. Někdy stačí nepatrné úpravy. Jestli jste ho napsali před několika lety, většina vašich čtenářů si ho zřejmě dávno nepamatuje a bude ho považovat za nový text. A pokud obsahuje dobrou myšlenku, je taková recyklace přínosem i pro čtenáře. Stejně to platí i pro sociální sítě. Odkazy na články v blogu tam můžete dávat, s určitým časovým odstupem, několikrát.


Použijte jeden obsah pro různé kanály

V moderním marketingu se používá vícekanálový přístup. Což samozřejmě obnáší hodně práce. Nejen text, ale i videa či podcasty. Můžete ovšem ušetřit čas tím, že téma použijete vícekrát. Většina lidí totiž nesleduje všechno. Někdo je na YouTube, jiný čte váš blog, další poslouchá podcasty v autě. V případě sociálních sítí většina lidí sleduje jen jednu nebo dvě, takže lze s klidem stejný příspěvek zopakovat všude.

Doporučuji ale zpracování tématu přece jen mírně odlišit. Nemusí to být mnoho. Nebo můžete kanály mezi sebou propojit. V textu jen ocitujete pasáž z delšího podcastu a přidáte odkaz. Nebo to samé uděláte s odkazem na e-book.Pod video dáte adresu článku v blogu atd.

V intuitivním marketingu ovšem nejde jen o to, abychom si nahnali počty návštěv nebo lajků. Pokud chceme mít dobré podnikatelské výsledky, je potřeba dávat zákazníkům hodnotný obsah, který jim bude k užitku. Mějte to stále na paměti, ať už použijete jakoukoliv metodu z tohoto článku. A pokud v tom chcete trochu inspirace, dejte vědět.


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu