Prodejny budoucnosti nemají budoucnost
Tak nám zavřeli prodejny budoucnosti Alza. Projekt, který před pěti lety sliboval, že už dnes okusíme nakupování zítřka, byl tiše odpískán. Opět jednou nadšení předběhlo zdravý rozum. Kde udělali chybu?
Nové prodejny Alza měly být futuristickou kombinací internetové a kamenné prodejny. Jenže více pozornosti bylo věnováno vzhledu, připomínajícímu zhmotněnou počítačovou hru, než prodejní logice. A ta je nakonec dohnala.
Nenaplněné potřeby zákazníků
Projekt, aby předčil oba způsoby prodeje (online a offline), by musel najít způsob, jak spojit jejich přednosti. V tomto případě tomu ale bylo naopak. Z každého si vzal nevýhody.
Lidé, zvyklí nakupovat v e-shopech a vyzvedávat zboží v Alza boxech, které už jsou pomalu na každém roku, zde nenašli nic navíc. Zato museli opustit pohodlí domova a vláčet se někam daleko. Na ty, co raději nakupují v kamenných prodejnách, působilo zdejší prostředí klaustrofobně. Takže zpočátku se možná všichni šli ze zvědavosti podívat. A pak se vrátili ke svým zvykům (přečtěte si také Proč vám odcházejí zákazníci a co s tím).
Nelze samozřejmě předvídat a spočítat všechno, to by neexistovaly neúspěšné firmy, ale přece jen je potřeba přistupovat k novým projektům s chladnou hlavou. V tomto případě stačilo položit si otázku, jaký nový užitek a výhodu zákazníci získají. A vlastně ve všech případech (přečtěte si také v e-booku 📖 Strategie úspěšného podnikání, stáhněte si ho zdarma)
Použijte v praxi
Pokud tedy chystáte nějaký nový projekt, zeptejte se, jaký nový užitek z toho budou zákazníci mít. A co je stejně důležité, hledejte pravdivou odpověď. Jestli chcete, poraďte se o tom se mnou.
Autor: Miloš Toman
Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.