Proč je důležité, jak se vaši zákazníci tváří?

Efekt zrcadlení způsobuje, že přebíráme výrazy tváře od okolí. A měníme podle toho náladu. Dělají to i vaši zákazníci. Využijte toho.

Možná máte pocit, že nakupující si v prodejně nevšímají svého okolí a soustředí veškerou pozornost na zboží. Na první pohled to tak opravdu vypadá. Ale měření oční kamerou ukázala něco jiného. Průměrný zákazník si stihne při nákupu prohlédnout všechny lidi kolem. A první na řadě jsou vždy tváře. Pak zafunguje efekt zrcadlení.

V tomto článku vám ukážu, jak je důležité mít usmívající se zákazníky, nebo alespoň takové, kteří se nemračí. A přidám návody, jak toho dosáhnout.

Musím se usmát, když vidím reklamy, propagujících televizní obrazovky s vysokým rozlišením. Na všech jsou přírodní scenérie. Jenže nás především zajímá, jak se tváří lidé. A čím je jejich obraz ostřejší, tím lépe.

Nejde jen o obličeje. Je prokázáno, že výraz tváře ovlivňuje i náladu. A v prodejně samozřejmě potřebujete, aby byli zákazníci naladěni pozitivně a vstřícně. Protože pak ochotněji naslouchají vašim prodejním argumentům. Je tedy důležité, aby se nemračili.

“Podnikatel praktikující aktivní prodej ovlivňuje, ne reaguje.”

Dvě cesty, jak naladit zákazníky vstřícně

Jak toho dosáhnout? V první řadě to závisí na chování prodavačů. Pokud se mračí a tváří nevlídně, nastartují u zákazníků instinktivní obranné mechanismy. Člověk, který se instinktivně cítí být ohrožen, samozřejmě neuvažuje o dalších nákupech. Prodavači se často brání, že nakupující už přicházejí negativně naladění a vylévají si na nich svoji špatnou náladu. Takže se jim nikdo nemůže divit, že reagují stejně.

A o to právě jde. Podnikatel praktikující aktivní prodej ovlivňuje, ne reaguje. Proto je potřeba naučit prodavače se usmívat a tvářit vstřícně hned, co zákazník vejde do prodejny. Tím ho naladí podobně a vyhnou se tak i řadě nepříjemných konfliktů. Především jak už jsem uvedl, se to projeví na výši tržeb.

V samoobsluhách sice zákazníci moc prodavačů nepotkají, ale zato mohou pozorovat tváře spolunakupujících. I když se zdá, že ty nemůžete nijak ovlivnit, přece jen to jde. Sice ne tak jednoduše, jako je „nastavení“ úsměvu na tvářích prodavačů, ale možné to je. Na náladu zákazníků musíte působit atmosférou v prodejně. Standardní přístup, kdy je nakupující ponechán sám sobě, je potřeba přeměnit v aktivní působení. Jak vybavením prodejny a vystavením zboží, tak prvky překvapování, posilováním nákupních zážitků atd. (více v e-booku Intuitivní marketing v prodejně).

Jak dosáhnout pozitivního naladění zákazníků

  • naučte prodejní personál, aby se usmíval na zákazníky
  • vytvářejte v prodejně nákupní zážitky
  • působte pozitivně na emoce zákazníků

Použijte v praxi

Princip vstřícného naladění zákazníků a zrcadlení se nejlépe uplatní v součinnosti s dalšími nástroji aktivního prodeje. Informace, jak aktivní prodej používat, najdete na tomto webu. A výrazně vám to usnadní program pro vaši prosperitu, se kterými si pro aktivní prodej vytvoříte základy.

Miloš Toman

Autor: Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a mám víc jak 25 let zkušeností z podnikání a marketingu. Proto vám mohu doporučit program pro vaši prosperitu.

Dobré? Podělte se s ostatními...