B2B prodej

Úspěšný prodej: Nebojte se odmítnutí

Překážkou úspěšného obchodování je často strach z odmítnutí a ponížení. Dá se překonat.

Nebudu nikoho otravovat“ nebo „Na to rozhodně nemám žaludek“ – podobná vyjádření najdete v diskusích na internetu každou chvíli. Jako by prodej byl od samých základů něčím špatným, neetickým a otravným. Zajímavé je, že tito kritici nemají výhrady třeba vůči e-shopům. Nebo supermarketům. Vypadá to, že nejde ani tak o podstatu prodeje, ale o jeho osobní realizaci.

V článku vám ukážu, jak se zbavit strachu z odmítnutí. A přidám 3 zásady, jak se v prodeji nenechat ponižovat.

Většina z nás má v sobě zabudovaný strach z odmítnutí. Máme pocit, že je ponižující. Jestliže zákazník řekne ne, vidíme v tom negativní ohodnocení naší osobnosti, našich dovedností a třeba i vzhledu.

„Když se soustředíte na prodej produktu a neznáte zákazníkovy potřeby, můžete přijít o zajímavou zakázku.“

Je řešením prodávat všechno přes internet?

Raději se tedy takovým nepříjemnostem zdaleka vyhneme. Proto asi internetové obchodování zažívá boom a v České republice je možná nejhustší síť e-shopů na světě. Jestliže zde zákazník nenakoupí, nijak se nás to nedotkne.

Nedávno jsem četl (samozřejmě na internetu), že tři čtvrtiny obchodů mezi firmami jsou uzavřeny dříve (samozřejmě na internetu), než dojde k první osobní schůzce. Když se však podíváte na weby takových dodavatelů, můžete o takovém tvrzení úspěšně pochybovat. Pokud nejde o tužky a toaletní papír, nenajdete zde většinou ani základní ceny. Natož individuální podmínky, které jsou dnes v B2B sektoru samozřejmé.

Pokud se však vyhýbáme osobním jednáním a dialogu, připravujeme se o cenné, ba základní informace. Internet se svojí záplavou informací v nás totiž vzbuzuje klamný pocit, že zákazník zcela přesně ví, co chce. Vždyť si to přece může všechno zjistit. Ale jak kdosi trefně připomněl, data nejsou informace a informace nejsou vědomosti. Informací je tedy dost, ale nemáme dost času, zkušeností a schopností, abychom je proměnili ve vědomosti. Role informátora a poradce tedy ani v internetovém věku nepozbývá na důležitosti a dodavatel by si toho měl být vědom.

Co digitální prodej neumí

Digitální prodejní nástroje dokáží také velmi detailně zjišťovat a analyzovat všechny nákupy. Neumí však odpovědět na jednoduchou, ale velmi důležitou otázku: Co si zákazník nekoupil a proč? Bez této znalosti však stojí vaše podnikání jen na jedné noze. A to progresivní obchodník nepřipustí.

Prodej tváří tvář zákazníkovi tedy sice není tak snadný, jako navedení nového zboží do e-shopu, ale na druhé straně zase poskytuje funkce, které nic jiného nenahradí. Především prodejní dialog.

Říkat si, že nemáte mít strach z odmítnutí, je sice hezké, ale většinou neúčinné. Pokud máte odpor k pavoukům, nezaženete ho informací, že jde vlastně o užitečné tvory. Rozum zkrátka nemá s těmito postoji mnoho společného. Důležitější je nabýt sebejistoty. Než se k ní propracujete prostřednictvím úspěšných obchodních jednání a získaných zakázek, musíte si vytvořit základy.

Sebevědomí v prodeji nevzniká tak, že máte dobré zboží za dobrou cenu, a jste o tom přesvědčeni. Musíte si být jisti, že váš produkt zákazníkům prospěje. Pak k nim přicházíte jako pomocník, ne jako někdo, kdo chce vydělat na složenky. Tak funguje Aktivní prodej. Další informace najdete v e-booku 📖 Prodejte všechno!, stáhněte si ho zdarma.

Intuitivní marketing radí: Důležité jsou potřeby zákazníka

Divili byste se, kolik obchodníků jde na schůzku s obavou, že jejich produkt není ten pravý, že ho zákazník nepotřebuje a že ho ještě odradí špatně nastavenou cenou. Co je příčinou? Špatná příprava nebo špatný postup. Pokud vás trápí podobné pochybnosti, pak jste zřejmě nevěnovali mnoho času přemýšlení o užitku, který váš produkt poskytuje. Příliš se zaměřujete na jeho parametry, místo abyste měli jasno, jaká řešení jakých problémů zákazníkovi přináší.

Před časem jsem potřeboval podložit desku na terase, a protože se k tomu účelu osvědčil kus duše z bicyklu, zamířil jsem do prodejny jízdních kol. Prodavač se nedal odbýt mým přáním, aby mi jednoduše donesl nejširší duši, ale jal se mi vysvětlovat všemožné technické parametry a výhody toho kterého zboží. Nakonec jsem musel jít jinam, protože mi „se zodpovědností odborníka“ odmítl cokoliv prodat, dokud mu neřeknu, na jaký typ kola duši chci.

Při prodeji tedy nejde o to, abyste zákazníkovi vnutili váš produkt, ale abyste řešili jeho potřebu či problém. Z mého zážitku vyplývá, že i skvělý odborník, který ví o zboží všechno, může být neúspěšný, protože se na prodej nedokáže podívat očima nakupujícího.

Co chtějí zákazníci

Kdysi jsme byli v jedné velké firmě nabízet údržbu pracovních oděvů. Odpovědný pracovník zřejmě litoval, že si s námi sjednal schůzku, a nechal se zapírat. Až jsme ho na konci pracovního dne zastihli na recepci, kde komusi vysvětloval, že nemůže sehnat nikoho, kdo by dodával nehořlavou impregnaci montérek. Protože jsme i to dělali, hned jsme ho oslovili a za půl hodiny, vestoje ve vestibulu, dohodli velkou zakázkou.

Je vidět, že když se soustředíte na prodej produktu a neznáte zákazníkovy potřeby, můžete přijít o zajímavou zakázku. S tím souvisí i běžná chyba obchodníků v sektoru B2B. Chtějí totiž nejen za každou cenu prodat, ale udělat to hned. Pokud však nevíte, co klient chce (a jak jsem ukázal, může se to lišit od vašich představ), nejenže neuspějete, ale také zahodíte šanci.

Počítejte tedy s tím, že obchod neuzavřete na první schůzce. Nemáte k tomu odpovídající informace. Nejdříve se tedy musíte ptát a zjišťovat. Dám vám k tomu jednu radu: Zapomeňte na všechny ty řeči těla, taktiky vyjednávání, otázky otevřené a uzavřené a spoustu podobných nástrojů. Pokud si jimi přecpete hlavu, nebudete schopni se soustředit na to podstatné. Jděte k zákazníkovi s jednoduchým posláním: Zjistit jeho potřeby a naplnit je nejlépe, jak jen dovedete. To je Aktivní prodej.

Jak se v prodeji nenechat ponižovat

  • věřte svému zboží a jeho ceně, jinak neuspějete
  • staňte se rádcem zákazníků, zajímejte se o jejich potřeby
  • posilujte své sebevědomí vzhledem a stylem řeči

Použijte v praxi

Caesar měl jednoduchou strategii: Veni, vidi, vici – přišel jsem, viděl jsem, zvítězil jsem. Pro obchodníka platí to samé. Pokud chcete uspět, musíte k zákazníkovi přijít a zjistit jeho potřeby. Tedy potlačit strach z odmítnutí. Pokud chcete mít větší úspěšnost a vyšší příjmy, tudy k nim vede cesta. Chodil jsem touto cestou dlouho a byl jsem úspěšný. Návod návod, jak dělat Aktivní prodej v praxi, najdete na mých školeních:

Vyberte si:

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.