B2B prodej

Můžete posílat nevyžádané e-maily?

Občas zahlédnu na sociálních sítích diskusi, jak oslovovat nové zákazníky, aby to nevnímali negativně, případně rovnou nenahlásili jako nevyžádaný e-mail. Jak tedy na to?

Přečtěte si, jak zvýšit pravděpodobnost, že zákazník bude vás e-mail vnímat pozitivně, i když je nevyžádaný.

Připomeňme si, že podle zákona č. 480/2004 Sb. nesmíte zasílat nabídky nikomu, kdo s tím nedal souhlas. Striktní výklad říká, že to platí i třeba pro vánoční přání. A také pro žádost o souhlas se zasláním nabídky.

„Pravděpodobnost pozitivního přijetí můžete ještě zvýšit pomocí dvou prvků.“

Jak oslovit nového zákazníka?

Vzhledem k cenám klasického poštovného je zasílání papírových nabídek spíš utopií. A po novele zákona novým zákazníkům od roku 2022 ani nezavoláte. Co tedy s tím?

Každé opatření se časem usadí a ustálí se nějaká pravidla. Podle mé zkušenosti se v B2B stalo zvykem, že pokud je e-mail zaslán konkrétnímu člověku a s relevantní nabídkou, nebude ho příjemce pravděpodobně považovat za spam.

Jestliže tedy dodavatel obráběcích strojů zašle nabídku nebo informaci o vyráběném sortimentu nákupčímu strojírenského podniku (na jeho konkrétní e-mailovou adresu), je to v pořádku. Když ovšem příjemce uvidí v hlavičce „undisclosed recipient“, bude v něm naopak vidět spam.

Co je tedy důležité:

  • e-mail poslat pracovníkovi, který má tuto oblast na starosti
  • zaslat jeden e-mail na jednu adresu
  • obsah nabídky nebo informace musí mít souvislost s podnikáním příjemce

Dvě vylepšení, která zvýší atraktivitu e-mailu

Pravděpodobnost pozitivního přijetí můžete ještě zvýšit pomocí dvou prvků. Jednak oslovte příjemce jménem. Posílat nabídku na univerzální e-mail podatelny není dobrý nápad. Budou ho zaručeně považovat za spam. Dejte si tedy tu práci a zjistěte, komu přesně e-mail adresovat.

Za druhé nejdříve příjemce pochvalte. Místo abyste ho nejdříve přesvědčovali, jak jsou vaše produkty nebo služby skvělé, otočte to. A přidejte nějakou výhodu. Například podnikatelka nabízející masáže může třeba napsat:

„Je známo, že svým pracovníkům poskytujete nadstandardní výhody a péči. Jistě by byli vděční i za masážní služby, zvláště pokud jsou poskytovány kvalitně a s 15tiletou praxí. Protože si vás vážím jako významného zákazníka, poskytnu vám trvale 10 % slevu.“

Vždy tu bude riziko

Samozřejmě se může najít někdo, kdo ani za těchto podmínek nebude ochoten tolerovat, že si e-mail nevyžádal. Takové riziko tu vždy bude. Je na vás zvážit, jestli se vám vyplatí. Pokud nechcete riskovat, můžete ke sběru souhlasů použít web (viz také Použijte lepší reklamu, než jsou letáky).

Co tedy udělat, aby nabídka nepůsobila jako nevyžádaný e-mail

  • posílejte jen relevantní nabídky nebo informace konkrétním lidem
  • pochvalte příjemce a uveďte přínos pro něj
  • nabídněte nějakou výhodu

Použijte v praxi

E-mailem to všechno jen začíná. V B2B prodeji je zapotřebí udělat řadu dalších kroků, abyste se dostali k požadovanému výsledku, tedy objednávce či smlouvě. Víte například, že do e-mailu nesmíte napsat „Pokud se vám nabídka líbila, zavolejte mi na číslo…“? To všechno se dozvíte na mých seminářích pro obchodníky:

Vyberte si:

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.