Je Carnegie mrtev?
Dale Carnegie, autor knihy Jak získávat přátele a působit na lidi, samozřejmě mrtev je. Zemřel v roce 1955. Ale co jeho myšlenky? „Získávat přátele? Mezi zákazníky? Ale jděte, dneska jde přece o rychlost nákupu a ceny. Kdo by stál o nějaké kamarádění!“ Poslední dobou to často slýchám. Jako by digitální doba změnila nejen komunikaci, ale i nás. Je to však pravda?
Z práce, kde se často nelibě posuzuje, když se někdo pohne od svého počítače, jdeme nakoupit do supermarketu. Prodavače tu nepotkáváme a zboží zaplatíme u samoobslužné pokladny, nebo pokladní, tvářící se stejně jako ten automat. Místo kina si pak večer doma pustíme video na Netflixu. Každý sám.
Při stavbě jednoho sídliště překážel potok, tekoucí přes pozemek. A tak ho jednoduše zahrnuli. Když byly domy hotové, začala do jednoho prosakovat voda. I když se udělaly další izolace, nepomohly. Zasypaný potok si našel cestu.
Podobné je to i s lidmi. Naší přirozeností není být sám pro sebe. A jsme-li do toho nuceni, dostaví se následky. Jen se podívejme, jak je dnes společnosti rozhádaná, protože každý si brání svoje zájmy, často s neuvěřitelnou zuřivostí, neposlouchá druhé a s notnou dávkou paranoie je podezírá z úkladů proti svému životu. Je načase vrátit se ke Carnegieho knize Jak získávat přátele a působit na lidi.
Je pravda, že géniové byli často individualisté. Ale podívejte se, jak dopadli. Na sklonku života jich většina žila v chudobě, opuštěná a zapomenutá… Pokud máte pocit, že vaše nápady jsou skvělé, ale nemůžete s nimi prorazit, 🗣️ poraďte se o tom se mnou.
Šiřte přátelství a pozitivní náladu, jak to doporučuje Carnegie
Můžeme se tomu postavit? Ano, docela snadno. Stačí podle nesmrtelného návodu Carnegieho získávat kolem sebe přátele. Nedívat se na zákazníky jako na lidi, kteří si přišli pro zboží. Nebo dokonce jen jako na čísla. Upřímně (a to podtrhuji) s nimi komunikovat. Zajímat se o ně nejen kvůli tomu, abyste jim vzápětí víc prodali. Protože přátelé vás neopustí ve zlých časech, zvlášť když si vybetonujete jejich věrnost.
Stejně tak považujte spolupracovníky za víc, než jen lidi, kteří s vámi (či spíš vedle vás) pracují. Tomáš Baťa podporoval, aby zaměstnanci z jedné dílny bydleli vedle sebe, včetně mistra. Mohli se tak setkávat a přátelit i po práci. Dnes to mnoho lidí považuje za obtěžující, protože se raději uzavřou doma, stáhnou žaluzie a připojí se k internetu. Přesto to jde, jak se dočtete v e-booku 📖 Prosperita na dosah, stáhněte si ho zdarma.
Pokud podnikáte, získávejte přátele i mezi dodavateli. Už delší dobu slýchávám, že zatímco zákazníků si máme hledět, dodavatele je potřeba ždímat až na doraz. Lidé, kteří takové myšlenky šíří, si neuvědomují, že produkt je vždy společné dílo a nemůže se dobře dařit, pokud v práci na něm vládnou nepřátelské vztahy.
A získávejte si přátele i mezi lidmi, kteří vás obklopují. Řekněte pár pěkných slov prodavačce, řidiči autobusu, popeláři, servírce. Usmějte se na ně. Úsměv je zadarmo, ale má stejný účinek jako ten nejdražší vánoční dárek. Šiřte ho a brzy uvidíte, že se i vás život změní k lepšímu. Tak to dělají úspěšní podnikatelé.
Použijte v praxi
Když jsem si přečetl knihu Jak získávat přátele a působit na lidi a začal její myšlenky používat v praxi, můj život se rychle změnil. Najednou jsem při svých obchodních jednáních zjistil, že lidé se na ně těší, místo aby mě považovali za otravu. A výsledky tomu odpovídaly. Pokud chcete jít také touto cestou, a mít pozitivní přístup k zákazníkům, návody najdete ne tomto webu. Nebo se se mnou poraďte.
Autor: Miloš Toman
Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.