Metcalfův zákon, síťové podnikání a váš úspěch

 

Nakoupil jsem v supermarketu známého řetězce. Pak nabral naftu na čerpací stanici, patřící do nadnárodní sítě. Dal jsem si bagetu řetězce Subway a doplnil kofein v jedné z kaváren Starbucks. Doma jsem zasedl k počítači, připojil se k internetové síti a podíval se, co se děje - hlavně na sociálních sítích. Pak jsem ještě absolvoval rozhovor s jedním ze sítě spolupracovníků a nakonec se uložil ke spánku do závěsné sítě (trochu přeháním, ale jako pointa to vypadá pěkně).

 
Metcalfův zákon, síťové podnikání a váš úspěch
 
Ať chceme nebo nechceme, moderní svět je založen na sítích. Představy o podnikatelích - solitérech jsou v mnoha případech zastaralé.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že o výhodách sítí není třeba pochybovat, realita je trochu jiná. Projdete-li si internet (tu síť sítí),

"Hodnota sítě se rovná počtu lidí, kteří ji používají, na druhou."

Povšimněte si prosím, že všechny ty názory zastávají hlavně lidé, kteří odmítají svobodu rozhodování a vlastní odpovědnost za něj. Jestliže si koupí laciný párek bez masa, pak za to může řetězec a stát. Když nemají žádné známé, kteří by jim mohli v něčem pomoci, je potřeba dát na pranýř všechny, kdo takové přátele mají. A nechce-li se jim vstát od televize, označí za nezákonné všechny aktivity, které k tomu jiné přimějí ( jak si také můžete přečíst v článku Je networking nemorální?).


Sítě jsou moderním trendem

Bohužel není žádnou výjimkou, že se k nim připojí i mnozí podnikatelé. Někteří nadskakují už při slovu "síť" a internetové diskuse jsou plné požadavků,

Ale podívejme se raději na pozitivní stránky. Proč byste měli svůj byznys rozvíjet jako síťový, nebo se do nějaké sítě zapojit, či s ní spolupracovat? Odpovědí je Metcalfův zákon. Podle jeho autora se hodnota sítě rovná počtu lidí, kteří ji používají, na druhou. Hodnotu můžeme chápat například jako užitek pro zákazníky, nebo ekonomický přínos podnikatelům.

Ukažme si to na jednoduchém příkladu. Pokud máte dejme tomu jednu prodejnu fastfoodu, její hodnota je jedna. Jste-li však součástí sítě o 50 provozovnách, dosahujete užitku ve výši 2500. Proč? Zkušenost a zvyk zákazníka z jakékoliv prodejny se uplatňuje i ve všech ostatních. Zvykne-li si třeba v Plzni chodit do KFC, pak bude tuto značku hledat i v Ostravě. Každá provozovna tedy do sítě přispívá svými zákazníky, nemá je jen pro sebe. Společně vytvářejí zkušenosti ( o chytání zákazníků do "pavučiny" píšu i v e-knize Intuitivní marketing prodává).

Z hlediska nakupujícího zase není jedno, jestli má věrnostní kartu místního konzumu nebo Tesca s více jak 200 obchody.

Víc jak 50 % zákazníků se při nakupování nudí. Jistě si řeknete, že těch vašich se to netýká. Ve skutečnosti ti, kteří se u vás nudili, jsou už někde jinde u konkurence nebo nakupují v e-shopu. Pokud jste s počtem zákazníků spokojeni, proč ne. Ale pokud spokojeni nejste, mohli byste přemýšlet, jak udělat nákup u vás zajímavější.


Jak na síťové podnikání

Podnikejte tedy síťově. Například takto:

  • Vytvořte síť svých prodejen, provozoven či restaurací. Nemusí to být nákladné, když použijete franšízu, licenci nebo spolupráci.
  • Na internetu využijte možnosti affiliate programů a vybuduje tak síť, která vám bude dělat reklamu a přivádět zákazníky.
  • Pro odbyt svých produktů založte multi-levelovou síť, případně do nějaké vstupte, abyste se naučili, jak se sítí pracovat.
  • Pořiďte si franšízu.
  • Staňte se členy sítí, které poskytují nákupní výhody. Jak nákupních společenství (podnikatelé), tak věrnostních systémů (spotřebitelé).
  • Využívejte ke své práci odpovídající sociální sítě.
  • Vytvořte síť svých zákazníků a poskytujte jim nadstandardní hodnoty.
  • Vybudujte si síť svých známých, přátel a spolupracovníků a využívejte jejích možností.
Intuitivní podnikatelé jsou individualisty, když jde o to být originální a odlišit se. Ale ne v případě spolupráce a síťování. Tam se ochotně zapojují.


Dobré? Sdílejte na sociálních sítích: