Marketing

Jak si zákazníci vytvořili Pardála

Dvě důležité zásady moderního marketingu říkají: zapojte zákazníky a přimějte lidi, aby o vás mluvili.

Někteří marketéři tyto požadavky na úspěšný moderní marketing znají, většinou jsou však jejich pokusy nanicovaté a polovičaté. Důvodem jsou obavy ze ztráty kontroly a moci vůbec.

Přečtěte si o jedné netradiční kampani, která přinesla velký úspěch při velmi skromných nákladech. Můžete se inspirovat i pro váš marketing.

Připouští se tedy, že zákazník může být poradcem, ale určitě nesmí mít poslední slovo. Zrovna tak je možno použít šíření informací na veřejnosti a osobní doporučení, ale musí mít přece nějakou kontrolu, aby se nezvrtlo. A v jednom se pak většina marketérů shodne: Má-li se o produktu mluvit, pak to může zařídit jedině skvělá reklama.

Budvar měl odvahu přijít s něčím novým

Najdou se však i firmy a marketéři, kteří se nebojí. Výsledkem je pak obvykle zápis do pomyslné knihy zlatých marketingových zkušeností. Jedním z takových odvážlivců je i Budějovický Budvar.

„Výsledné hlasování pro konečnou chuť i název Pardál bylo zcela demokratické – co si pivaři vybrali, to také je.“

Když jihočeský pivovar přišel s nápadem vytvořit novou značku piva pro široký segment konzumentů, měl před sebou těžký úkol. Bylo zřejmé, že přijde-li na trh se značkou, která bude konkurovat zavedeným standardním pivům (například Gambrinus), a použije-li k tomu standardních postupů, bude to velmi nákladné a výsledek přitom nejistý. Proto zvolil jiný přístup: zapojili zákazníky do tvorby značky a využili toho při následné propagaci.

Největším vaším ambasadorem je spokojený a věrný zákazník. A když ho navíc zapojíte, nebudete mít nadšenějšího propagátora. Škoda je, že se to využívá tak zřídka. Zamyslete se proto, jak své zákazníky zapojit. Více informací získáte na 🎓Školení Aktivního prodeje.

Pardála si udělali konzumenti

Zástupci Budvaru objeli hospody v jižních Čechách a vybrali více jak tři stovky zástupců „národa pivařů“, kteří byli následně pozváni na degustace, spojené se zábavným programem. Nikdo z pivovaru neměl právo veta, a tak výsledné hlasování pro konečnou chuť i název Pardál bylo zcela demokratické – co si pivaři vybrali, to také je.

Jak se to promítlo do reklamy? Máte-li po ruce tři stovky tvůrců nového produktu, na nějž jsou náležitě pyšní, máte současně k dispozici skupinu nadšených a neúnavných šiřitelů zvěsti o značce a okolnostech jejího vzniku. Nedokáži si představit účinnější reklamu, která je současně téměř zadarmo – mnozí „autoři“ se zdarma zúčastňují propagačních akcí pivovaru.

 

Zapojte zákazníky a dosáhněte marketingového úspěchu

  • najděte si příležitost, kdy můžete zákazníky zapojit, například přípravu nového produktu, rekonstrukci prodejny apod.
  • vyberte zákazníky, kteří mají vliv na ostatní a široké sociální vazby
  • nastavte pravidla zapojení, aby pak nedošlo ke sporům

Použijte v praxi

Jestliže budou mít zákazníci pocit, že se o váš produkt nebo značku i jen trochu zasloužili (třeba že jste udělali úpravu podle jejich návrhu), budou je nadšeně propagovat, protože se tak mohou sami pochlubit. A vy na tom vyděláte. Mám to vyzkoušené. To je Aktivní prodej. Úspěšní podnikatelé vědí, že funguje. A jak to udělat konkrétně?

Vyberte si:

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.