Jak si zákazníci vytvořili Pardála
Dvě důležité zásady moderního marketingu říkají: zapojte zákazníky a přimějte lidi, aby o vás mluvili.
Někteří marketéři tyto požadavky na úspěšný moderní marketing znají, většinou jsou však jejich pokusy nanicovaté a polovičaté. Důvodem jsou obavy ze ztráty kontroly a moci vůbec.
Připouští se tedy, že zákazník může být poradcem, ale určitě nesmí mít poslední slovo. Zrovna tak je možno použít šíření informací na veřejnosti a osobní doporučení, ale musí mít přece nějakou kontrolu, aby se nezvrtlo. A v jednom se pak většina marketérů shodne: Má-li se o produktu mluvit, pak to může zařídit jedině skvělá reklama.
Budvar měl odvahu přijít s něčím novým
Najdou se však i firmy a marketéři, kteří se nebojí. Výsledkem je pak obvykle zápis do pomyslné knihy zlatých marketingových zkušeností. Jedním z takových odvážlivců je i Budějovický Budvar.
Když jihočeský pivovar přišel s nápadem vytvořit novou značku piva pro široký segment konzumentů, měl před sebou těžký úkol. Bylo zřejmé, že přijde-li na trh se značkou, která bude konkurovat zavedeným standardním pivům (například Gambrinus), a použije-li k tomu standardních postupů, bude to velmi nákladné a výsledek přitom nejistý. Proto zvolil jiný přístup: zapojili zákazníky do tvorby značky a využili toho při následné propagaci.
Největším vaším ambasadorem je spokojený a věrný zákazník. A když ho navíc zapojíte, nebudete mít nadšenějšího propagátora. Škoda je, že se to využívá tak zřídka. Zamyslete se proto, jak své zákazníky zapojit. Více informací získáte na 🎓Školení Aktivního prodeje.
Pardála si udělali konzumenti
Zástupci Budvaru objeli hospody v jižních Čechách a vybrali více jak tři stovky zástupců „národa pivařů“, kteří byli následně pozváni na degustace, spojené se zábavným programem. Nikdo z pivovaru neměl právo veta, a tak výsledné hlasování pro konečnou chuť i název Pardál bylo zcela demokratické – co si pivaři vybrali, to také je.
Jak se to promítlo do reklamy? Máte-li po ruce tři stovky tvůrců nového produktu, na nějž jsou náležitě pyšní, máte současně k dispozici skupinu nadšených a neúnavných šiřitelů zvěsti o značce a okolnostech jejího vzniku. Nedokáži si představit účinnější reklamu, která je současně téměř zadarmo – mnozí „autoři“ se zdarma zúčastňují propagačních akcí pivovaru.
Zapojte zákazníky a dosáhněte marketingového úspěchu
- najděte si příležitost, kdy můžete zákazníky zapojit, například přípravu nového produktu, rekonstrukci prodejny apod.
- vyberte zákazníky, kteří mají vliv na ostatní a široké sociální vazby
- nastavte pravidla zapojení, aby pak nedošlo ke sporům
Použijte v praxi
Jestliže budou mít zákazníci pocit, že se o váš produkt nebo značku i jen trochu zasloužili (třeba že jste udělali úpravu podle jejich návrhu), budou je nadšeně propagovat, protože se tak mohou sami pochlubit. A vy na tom vyděláte. Mám to vyzkoušené. To je Aktivní prodej. Úspěšní podnikatelé vědí, že funguje. A jak to udělat konkrétně?
Vyberte si:
Autor: Miloš Toman
Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.