Jak si zákazníci vytvořili Pardála

Dvě důležité zásady moderního marketingu říkají: zapojte zákazníky a přimějte lidi, aby o vás mluvili. Někteří marketéři tyto požadavky na úspěšný moderní marketing znají, většinou jsou však jejich pokusy nanicovaté a polovičaté. Důvodem jsou obavy ze ztráty kontroly a moci vůbec.

Přečtěte si o jedné netradiční kampani, která přinesla velký úspěch při velmi skromných nákladech. Můžete se inspirovat i pro váš marketing.

Připouští se tedy, že zákazník může být poradcem, ale určitě nesmí mít poslední slovo. Zrovna tak je možno použít šíření informací na veřejnosti a osobní doporučení, ale musí mít přece nějakou kontrolu, aby se nezvrtlo. A v jednom se pak většina marketérů shodne: Má-li se o produktu mluvit, pak to může zařídit jedině skvělá reklama.

Budvar měl odvahu přijít s něčím novým

Najdou se však i firmy a marketéři, kteří se nebojí. Výsledkem je pak obvykle zápis do pomyslné knihy zlatých marketingových zkušeností. Jedním z takových odvážlivců je i Budějovický Budvar.

“Výsledné hlasování pro konečnou chuť i název Pardál bylo zcela demokratické – co si pivaři vybrali, to také je.”

Když jihočeský pivovar přišel s nápadem vytvořit novou značku piva pro široký segment konzumentů, měl před sebou těžký úkol. Bylo zřejmé, že přijde-li na trh se značkou, která bude konkurovat zavedeným standardním pivům (například Gambrinus), a použije-li k tomu standardních postupů, bude to velmi nákladné a výsledek přitom nejistý. Proto zvolil jiný přístup: zapojili zákazníky do tvorby značky a využili toho při následné propagaci.

Největším vaším ambasadorem je spokojený a věrný zákazník. A když ho navíc zapojíte, nebudete mít nadšenějšího propagátora. Škoda je, že se to využívá tak zřídka. Zamyslete se proto, jak své zákazníky zapojit. Návody najdete ve Strategii úspěšného podnikání.

Pardála si udělali konzumenti

Zástupci Budvaru objeli hospody v jižních Čechách a vybrali více jak tři stovky zástupců “národa pivařů”, kteří byli následně pozváni na degustace, spojené se zábavným programem. Nikdo z pivovaru neměl právo veta, a tak výsledné hlasování pro konečnou chuť i název Pardál bylo zcela demokratické – co si pivaři vybrali, to také je.

Jak se to promítlo do reklamy? Máte-li po ruce tři stovky tvůrců nového produktu, na nějž jsou náležitě pyšní, máte současně k dispozici skupinu nadšených a neúnavných šiřitelů zvěsti o značce a okolnostech jejího vzniku. Nedokáži si představit účinnější reklamu, která je současně téměř zadarmo – mnozí “autoři” se zdarma zúčastňují propagačních akcí pivovaru.

 

Zapojte zákazníky a dosáhněte marketingového úspěchu

  • najděte si příležitost, kdy můžete zákazníky zapojit, například přípravu nového produktu, rekonstrukci prodejny apod.
  • vyberte zákazníky, kteří mají vliv na ostatní a široké sociální vazby
  • nastavte pravidla zapojení, aby pak nedošlo ke sporům

Inspirace pro vás

Jestliže budou mít zákazníci pocit, že se o váš produkt nebo značku i jen trochu zasloužili (třeba že jste udělali úpravu podle jejich návrhu), budou je nadšeně propagovat, protože se tak mohou sami pochlubit. A vy na tom vyděláte. Věřte mi, mám to vyzkoušené. Návody na zapojení zákazníků najdete ve Strategii úspěšného podnikání »