Originální strategie jako nástroj na vydělávání peněz
Reklama musí být srozumitelná, dobře zaměřená a prodávat. Jinak je vyhazováním peněz. Jak na to?
V roce 2004 přišel portál Centrum s reklamou o psu Bobikovi, který si rychle získal takovou oblibu, že jeho fanoušci dokonce zakládali kluby. Centrum.cz ovšem z této popularity moc nezískal. Hodně lidí se domnívalo, že jde o propagaci konkurenčního Seznamu, který měl za maskota psa. Fan-web Bobika založil a vlastnil někdo jiný. Nadšení bez další podpory rychle vyšumělo. Originální strategie se nekonala.
Centrum.cz z popularity reklamy s Bobikem moc neměl. Neuměl ji využít. V intuitivním marketingu používáme to, co přináší výsledky,
Napsal jsem tehdy na internetu, že Centrum.cz schází strategie. Vzápětí se proti tomu ohradil marketingový manažer portálu a tvrdil, že to není pravda. Oni mají marketingovou strategii: Být portálem pro všechny.
Chcete-li se zavděčit všem, obvykle se nezavděčíte nikomu. Být pro všechny tedy znamená nemířit na nikoho a je to naprosto neoriginální. Strategií to mohou nazývat jenom podnikatelé, kteří matně tuší, že by nějakou měli mít. Jenže podnikatelské strategie nejsou od toho, aby dělaly dojem, ale aby vydělávaly peníze, zajišťovaly dobré místo na trhu a nejlépe také pořádný odstup od konkurence.
Intuitivní marketing: Dělejte strategii jinak
Chcete-li uspět, pak vám doporučuji dělat to jinak. Ne jako marketingový ředitel jedné banky, který mi řekl, že jejich strategií je sledovat, co dělají větší bankovní společnosti, a napodobit je.
Předtím se mě zeptal, jestli jsem viděl jejich skvělou reklamu. Přiznal jsem, že jsem dlouhou dobu žádnou jejich reklamu neviděl. “Ale přece ta, co…” popsal mi ji. “To je vaše reklama?” podivil jsem se. “Ani jsem to nepoznal.” Ředitel se zarazil a pak řekl: “Ale nám se líbí!”
Pokud nemáte žádnou originální marketingovou strategii, pak se i vám může stát, že budete dělat takovou reklamu, která se vám líbí. Ale zákazníkům ne. Což je problém, který někteří podnikatelé ani nepostřehnou. Říkají tomu pak imidžová reklama. Všechno, co nefunguje, nezvyšuje prodej a nenese peníze, je prostě imidžové. Může taková reklama aktivně prodávat? Samozřejmě ne.
Některé podnikatele je nejdřív potřeba přesvědčit, že vůbec potřebují nějakou strategii. Natož originální. Představte si to tak, že chcete jít nakoupit do hypermarketu, ale neláká vás hledat parkovací místo a prodírat se davem nakupujících. Co uděláte? Zřejmě tam půjdete jindy, než většina ostatních. To je ve zkratce originální strategie. Pusťte se do ní. Další informace můžete získat na Semináři Aktivního prodeje.
Jak vypadá originální strategie
Originální marketingové strategie je když:
Znáte své zákazníky a podle toho přizpůsobíte obsah a prostředky. Určitě nebudete například propagovat služby pro velké firmy inzerátem v denním tisku, jak jsem to viděl.
Vytváříte si svůj tržní prostor, ve kterém není konkurence. Když Southwest Airlines použily strategii nízkých cen, napodobily je i zavedené letecké společnosti. Jenže neuspěly. Nedokázaly totiž napodobit jejich ideu péče o zákazníka, která je jedinečná. Pro vytváření tržního prostoru doporučuji knihu Nová Strategie modrého oceánu.
Vytvoříte takovou strategii, aby zákazníky zajímala cena až na posledním místě. Jestliže konkurujete hlavně cenou, znamená to, že jste na komoditním trhu, nerozeznatelní od konkurence. Lidé, kteří si kupují značku Apple, bez mrknutí oka zaplatí podstatně víc (více najdete v e-booku Strategie úspěšného podnikání, stáhněte si ho zdarma).
Jste konzistentní. I velké značky často oznamují “změnu v komunikaci”, což znamená, že začnou mluvit o něčem úplně jiném. Řetězec Billa se dlouho dobu profiloval jako prémiová značka a najednou začal v reklamách zdůrazňovat, že je hlavně levný.
Originální strategie není v tom, že máte ztřeštěné reklamy, nebo bojujete za práva trpaslíků. Originalita zajišťuje, že vás v očích zákazníků dlouhodobě odliší od konkurence. A to emočně, ne parametry nebo cenou. Lidé, kteří si kupují automobil Tesla, to málokdy dělají kvůli hodnotě zrychlení.
Vaše podnikání má duši. Zákazníci se nepřipojují k firmám kvůli jejich nápadité reklamě, ale chovají se k nim spíš jako k lidem, se kterými souzní. To je základ věrnosti. Třeba takové pivo Bernard je dražší, hůř se shání a chuť je vždycky spíš otázka zvyku. Přesto ho lidé vyhledávají, protože má příběh, se kterým se mohou ztotožnit.
Jak vytvářet originální strategie pro aktivní prodej a marketing
- nezaměřujte se na všechny, ujasněte si, kdo je vaším zákazníkem
- hledejte cesty, jak se svými přístupy odlišit od konkurence, vytvořte si svůj tržní prostor
- budujte podnikání s duší
Použijte v praxi
Mnoho podnikatelů tvrdí, že se bez strategie obejdou. Jenže pak žijí ze dne na den, vyhazují peníze za slevy, které mají přilákat zákazníky, i za reklamy, které nakonec skončí jako “imidžové”. Mnohokrát jsem se přesvědčil, u sebe i u jiných, že bez strategie to nejde. Chcete-li mít úspěch, bez dobré strategie se v podnikání neobejdete. A jak ji využít?
Autor: Miloš Toman
Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a mám víc jak 25 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit svůj Seminář Aktivního prodeje a Nástroj pro jeho praktickou aplikaci.