Marketing

Jak na sociální sítě

„To je opravdu zajímavý pohled,“ reagoval odborník na sociální sítě, když jsem mu odpověděl na otázku, co považuji za nejdůležitější pro výběr vhodné sítě. Mě zase překvapilo, že ani někteří experti to neví.

„Přečtěte si článek o tom, jak vybírat sociální sítě a která z nich je pro vás nejvhodnější.“

Co jsem mu odpověděl?  Je potřeba být tam, kde jsou naši zákazníci. Máte-li firemní klientelu, asi moc neuspějete na TikToku, ale bude se hodit LinkedIn. Zákazníky pro maloobchod a e-shopy zase spíš najdete na Faceooku než na zmíněném LinkedInu, atd. Prodáváte-li pomůcky pro důchodce, na TikToku nebo Instagramu své zákazníky nepotkáte. Zato mladé publikum ano.

„Argument, že si jednou za měsíc někdo něco koupí, neobstojí.“

Jak si vybrat síť

Tím nejdůležitějším kritériem pro výběr sítě tedy je, jestli se tam nacházejí vaši zákazníci. Pokud ne, můžete mít dokonalé příspěvky, ale nebude vám to nic platné. I kdybyste zpívali jako Pavarotti, v prázdném sále si toho nikdo nevšimne.

Tím druhým, co je třeba si ujasnit, je cíl. Zdánlivě je to jasné. Každý podnikatel má přece za jeden z hlavních cílů prodávat. Ano, ale to nemusí být cílem na sociálních sítích. Tedy ne bezprostředním. Podívejme se na 3 chyby, které se zde dělají.

Lidé nejsou na sociálních sítích kvůli nakupování

Podnikatelé chtějí za každou cenu prodat. Takže každý příspěvek je informací o akci, cenách, zboží a končí výzvou ke koupi. Jenže na sociální sítě se lidé chodí především bavit, ne nakupovat. Pokud jim nabídnete nějakou úžasnou věc, kterou ještě neviděli a kterou nikdo jiný nemá, pak prosím. Ale 1 % slevy opravdu není to, co vám nažene lidi do e-shopu.

Argument, že si jednou za měsíc někdo něco koupí, neobstojí. Opravdu se vám všechna ta námaha vyplatí? Přečtěte si o tom 📖 e-book Strategie úspěšného podnikání.

Povědomím to jen začíná

Podnikatelé chtějí „šířit povědomí“. Pokud ho ovšem šíří na síti, kde nemají zákazníky, tak je to zase jen mrhání časem. Zrovna tak v případě, kdy to povědomím končí. Je potřeba mít vybudovanou cestu, která začíná tím povědomím a končí nákupem. Třeba přes web a newsletter.

Bavíte zadarmo?

Podnikatelé chtějí bavit. Zřejmě v domnění, že čím více lajků, tím lépe. Pokud se promítnou do tržeb, nic proti tomu (viz také Jak zaujmout na sociálních sítích? Vyprávějte příběhy). Ale většinou se tak nestane. Nejsou v tom sami. Takto funguje velké množství reklam. Baví lidi a tím to končí. Na sociálních sítích je potřeba bavit nebo inspirovat lidi, ale zase s tím konečným cílem, a tím je prodej.

Na co se podívat, když vám sociální sítě nefungují

  • jste na síti, kde jsou také vaši zákazníci?
  • máte jasně definováno, čeho chcete na sociálních dosáhnout?
  • je obsah přizpůsoben vašim cílům?

Použijte v praxi

Je potřeba si uvědomit, že sociální sítě jsou jen jedním z nástrojů digitálního marketingu. A ten je zase jen součástí marketingu jako takového. Nespoléhejte se tedy, že stačí si „osedlat“ sociální sítě a máte vystaráno. Je potřeba toho udělat daleko víc. Co všechno? Porozhlédněte se zde na webu, nebo se přihlaste na některý ze seminářů:

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.