Marketing

Jak zaujmout na sociálních sítích? Vyprávějte příběhy

Lidé se ze všeho nejvíc zajímají o příběhy. Chcete-li je tedy na sociálních sítích zaujmout, vyprávějte. Jak na to?

„Včera jsme byli na školení #Jan Novák. Bylo to skvělé a na svačinu koláčky.“ Podobných zpráv najdete na LinkedIn spoustu, stejně tak na dalších sociálních sítích. Všimne si jich možná pár lidí, co znají pisatele nebo Jana Nováka, ale tím to končí. To se ale dá snadno změnit.

Přečtěte si, proč jsou v marketingu důležité příběhy a jak je v praxi vyprávět, aby zaujaly vaše zákazníky.

Proč jsou neúspěšní prodejci, kteří sáhodlouze líčí kvality své firmy? Nebo e-shopy, kde u zboží najdete jen seznam technických parametrů? Protože dávají zákazníkovi takové informace a v takové podobě, které ho nezajímají.

„V marketingu a prodeji nejde o to, co zajímá vás, ale co zajímá zákazníka.“

Intuitivní marketing: Buď slávu, nebo peníze

Nedávno jsem na Facebooku popsal příběh zákaznice, která si chtěla dát kávu. Barista tak dlouho provozoval samomluvu, z níž vycházel jako největší odborník široko daleko, až paní přešla chuť a odešla bez kávy.

Dodal jsem k tomu, že v intuitivním marketingu se ptáme: „Chceme získat slávu, nebo peníze?“ Protože v prodeji je to obvykle buď – a nebo. Buď si budete honit triko a otrávíte tím zákazníky, nebo dáte prostor jim a získáte jejich vděčnost a peníze.

Platí to i na sociálních sítích. Buď sem dáváte příspěvky, které baví vás, a v podobě, která vám vyhovuje, nebo je děláte tak, aby zaujaly co nejširší publikum. Zvláště je to pak důležité v případech, kdy sítě používáte coby podnikatelský nástroj. A to úspěšní podnikatelé dělají.

Co na sociálních sítích spolehlivě zaujme

Co tedy zajímá čtenáře? Přečtěte si ještě jednou to „Nedávno jsem na Facebooku popsal příběh zákaznice…“ Co je na textu důležité? Slovo „příběh“. Čtenáře, fanoušky, zákazníky – všechny zajímá především příběh. Jsme tak nastaveni. Už pravěcí lidé si u ohňů vyprávěli příběhy o svých úlovcích, a dokonce je kreslili na stěny jeskyní. To nejsou statické obrázky, ale děje.

Pohádky, romány, orientální vypravěči, životopisy úspěšných lidí, televizní seriály, to všechno jsou příběhy. I takzvané „případové studie“ jsou příběhy, i když často tak zdeformované, že je v nich málokdo rozpozná. Když se vědcům nedaří vysvětlit, co dělají a na co přišli, což se bohužel stává běžně, přichází popularizátoři vědy a převypráví to jako příběh.

Jestliže tedy budete vyprávět příběhy, dokážete zaujmout mnohem víc. A sociální sítě jsou pro to ideálním místem. Většinou slouží spíš k relaxaci, zejména Facebook, ale i na těch „profesionálních“, jako je LinkedIn, si lidé rádi přečtou příběh, tentokrát třeba na odborné téma.

Jak je vidět na profilu Intuitivního marketingu na Facebooku, příběhy opravdu zaujmou

Na sociálních sítích je spousta obsahu. Abyste v té hromadě informací vynikli a zaujali, musíte být jiní. Nejlépe tak, že vyprávíte příběhy. Protože ty jsou osvědčeným magnetem, který vždy přitáhne pozornost. Pusťte se do toho. Další informace najdete v e-booku 📖 Co je vaším byznysem? – stáhněte si ho zdarma.

Ego je v marketingu špatným rádcem

Utrpí tím nějak vaše renomé? Možná. Stejně jako v případě zmíněného baristy je ovšem potřeba, abyste se rozhodli, jestli vám taková pověst „seriózního experta“ k něčemu užitečnému slouží, nebo je jen úlitbou egu.

Jistý autor odborných učebnic si mi hořce stěžoval, že se jeho knihy neprodávají. „Američani, když píšou anglicky, to mají snadné,“ řekl. Namítl jsem, že přece není problém jeho knihy do angličtiny přeložit. A zeptal jsem se, proč tedy nepíše stylem amerických autorů marketingové literatury: Lehce a se spoustou příběhů. Zatvářil se, jako bych ho přemlouval k provozování nevěstince. „Já mám svoji úroveň a nemíním psát bulvár!“ prohlásil hrdě a odešel.

V intuitivním marketingu vychází sice marketing z naší osobnosti, ale to neznamená, že ji bereme takovou, jaká je. Výzvu „Buďte sami sebou“ si totiž někteří lidé vykládají tak, že na sobě nemusí pracovat a druzí jsou povinni se smířit s tím, jací jsou. Přinejmenším v obchodě a marketingu nemusí. Tam je potřeba být aktivní (viz také 🎓 Školení Aktivního prodeje).

Jak vyprávět příběhy

Jak by tedy mohl vypadat příběh dejme tomu o školení? Můžete v něm třeba vyjádřit původní negativní očekávání, které se najednou změnilo, když… Nebo popsat jednu věc, kterou jste se zde dozvěděli a jejíž využití vám přineslo okamžitý posun nebo úspěch. Vzpomenout si na setkání s lektorem někdy v minulosti. Uvést, jak jste se s Janem Novákem přeli o účinnost nějakého postupu… A může toho být daleko víc.

Pamatujte si, že nejlepší příběhy jsou ty, do nichž jen zapojeno víc lidí. Osobní úvahy nad něčím mohou sice vypadat jako příběh, ale zaujmou méně než dialog. Ten je pak zase převálcován skupinovým zážitkem. Lidé jsou tvory společenskými a jejich potřeby z toho vychází. Tak jim je zkrátka naplňte. Tak to dělají progresivní podnikatelé.

Jak publikovat a k čemu se která sociální síť hodí

Když si uděláme krátkou exkurzi po hlavních sociálních sítích, pak se ihned dovtípíme, proč se ne každá hodí pro náš marketing.

Instagram

Představte si, že vyrábíte a prodáváte speciální hůl pro seniory. Budou vaši zákazníci na Instagramu? Asi ne. Dokážete každý den zveřejnit obrázek své hole, který nebude jako ten včerejší, a zaujme? Asi ne. Zato pokud prodáváte módu a věci, které letí mezi mládeží (možná bizarní a extravagantní), pak se o to pokuste.

Facebook

Facebook je něco jako dřívější náves, kde si lidé za soumraku posedali a vyměňovali si drby. Jen ji moderní doba převedla na internet, ale na principu se nic nemění. Je možné, jak o tom píší novináři, že mládež odchází skotačit jinam, ale střední a starší generace jsou přece také zákazníky. Jen je potřeba myslet na to, že na podvečerní náves se nechodí obchodovat, ale odpočívat .

LinkedIn

LinkedIn byl původně sítí pro ty, co hledají nebo nabízejí práci. Některým HR náborářům se po těch starých časech dodnes stýská. Dokonce si stěžují, že se z ní stává druhý Facebook. Tak daleko to zatím nedošlo (a asi ani nedojde), protože se zde obecně vyskytují lidé s vyšším průměrným vzděláním a pracovním postavením. A hlavně o práci a podnikání tu jde. Takže vedle původního účelu se tu uplatní i lidé, kteří nabízejí poradenství, školení a další expertní služby, nebo třeba nabízejí dražší auta.

Twitter

Twitter jsou v podstatě stručné noviny. Proto zde neuspějete s nějakým „kupte si, kupte si“, ale ani s nudnými zprávami, o tom, co děláte. Cení se zasvěcené a překvapivé informace, originální komentáře k dění. Protože délka zprávy je omezená, je potřeba, abyste se naučili umění stručného vyjadřování.

Pokud vám tu chybí YouTube, podívejte se na článek Příběhy podnikatelů: Jak jsme skoncovali s mluvící hlavou.

Intuitivní marketing radí: Rozprostřete své působení

Na jedné straně se tedy nevrhejte tam, kam běží všichni, pokud zde nemáte to správné publikum a nedisponujete tou správnou dovedností ho oslovit. Na druhé straně se neomezujte jen na jednu síť.

První polovinou vaší práce je vytvářet dobré a charakteru sítě odpovídající příspěvky. Z předchozí krátké exkurze je jasné, že je nemůžete dělat všechny na jedno brdo. Je potřeba se přizpůsobit. I když máte zákazníky jak na Facebooku, tak na LinkedIn, nebudou reagovat na stejné příspěvky.

Když budete dejme tomu na Facebooku prodávat nějakou značku piva, úplně si vystačíte se sportovním fanděním nebo opileckými historkami. Na LinkedIn však o vaší reklamě diskutují marketéři a posuzují ji z tohoto pohledu.

Jak své příspěvky na sociálních sítích zveřejňovat

Frekvencí a vhodným časem pro zveřejňování příspěvků vás nemíním zdržovat, těchto informací je na internetu dost a dost. Raději připomenu jednu důležitou věc: Plánujte. I když se zdá, že sítě spíš vybízejí ke sdílení momentálních nálad, postojů a aktuálních informací, to platí pro „obyčejné lidi“. Úspěšný podnikatel své příspěvky plánuje.

Existují na to (placené) aplikace, ale můžete si jednoduše udělat tabulky v excelu. Na Facebooku a Twitteru se dá přímo naplánovat zveřejnění příspěvků, další (nebo všechny) můžete obhospodařovat přes zmíněné aplikace.

Jak zaujmout na sociálních sítích a aktivně zde prodávat

  • pište příběhy
  • nepublikujte stejný obsah na všech sítích, kde jste
  • k tomu, co chcete říct, využívejte aktuální témata

Použijte v praxi

V marketingu a prodeji je nejdůležitější, co zajímá zákazníka. Jestli jste ho tím, co říkáte, nebo jak to říkáte, nijak nezaujali, tak to změňte. Tím, že budete vyprávět příběhy, se nedá nic zkazit, ale můžete naopak mnoho získat. Mám s tím bohaté zkušenosti. Využijte je.

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.