Jak vydělávat na svátcích
Dobrý obchodník neustále přemýšlí, jak mít ještě lepší tržby. Vedle nejčastěji používaných nástrojů, jako jsou akční slevy a POS materiály v prodejně, existují i další způsoby. Například využívání některých dnů. Které to jsou?
Dříve měl život, zvláště na vesnici, svůj řád. Práce se střídala se svátky, sezóna s obřady. V létě se vařila houbová polévka a v zimě zelňačka. My jsme dnes opustili všechny obřady, svátky neslavíme, máme jen volné dny, v lednu si můžeme koupit rajčata. A lidé se nudí. Za každé vytržení z jednotvárnosti jsou vděční. Chytrý obchodník toho využije.
Nákupní zážitky vám umožní vydělat
Už delší dobu upozorňuji, že rostoucí trend obliby nákupních zážitků není radno podceňovat. Vyplývá z toho, co jsem právě popsal. Lidem připadá život jednotvárný a chtějí nějaké vzruchy. I to je například důvod, proč e-shopy zažívají odliv zákazníků, které nasbíraly za covidu. Protože si dnes zákazníci mohou vybírat, kde nakoupí, aniž by je to nějak omezilo, co se týče sortimentu, logicky dají přednost prodejnám a podnikům, kde mají něco navíc.
Co najdete v kalendáři
Tím něčím navíc může být právě reakce na sezóny, svátky a další události. Můžete využít jak výzdobu, tak další navazující aktivitou.
První máj mohou například charakterizovat rozkvetlé větvičky třešní, třeba i umělé, případně jejich obrázky (anebo všechno dohromady). Můžete také na plakátech citovat Máchu. A protože se také jedná o svátek zamilovaných, nabídka a pobídka ke koupi může být podobná jako na sv. Valentýna.
Ale když se podíváte do kalendáře, projdete v mysli, co se v průběhu roku děje, to všechno vám pomůže nastavit pestrou připomínku sezón a událostí. A nemusí to být jen v prodejně, stejně se k tomu můžete postavit v e-shopu nebo na webu. Energický podnikatel nelituje námahy.
Na velkých výletních lodích je prý největším problémem, aby zahnali nudu cestujících. A tak se od rána do večera něco děje, podávají občerstvení, koktejly, pořádají akce. Proto tam bývá víc personálu než pasažérů. V podnikání na souši to je velmi podobné. S tím rozdílem, že tedy vám mohou zákazníci za zábavou utéct jinam. Logické je tedy, abyste se o jejich zábavu starali ještě více.
Běžně se v komerci používají Vánoce, svatý Valentýn a Velikonoce. Snad ještě dovolená a začátek školy. Když si uvědomíme, že rok má 365 dnů, tak po většinu času je to nuda. Ale nemusí být. Naplánujte si svůj roční itinerář a jednejte podle něho. Máte pocit, že na takové „hlouposti“ nemáte čas? Smiřte se s tím, že dnešní prodej je někde jinde, než byl na začátku 90. let. Dá to práci, ale takový Aktivní prodej se vyplatí (více informací na 🎓Školení Aktivního prodeje).
Jak začít
Začněte tak, že si na každý měsíc naplánujete jednu až dvě události. Udělejte dekorace, vyhlaste prvomájovou akci. Třeba na bonbóny, knížku o lásce nebo venkovní lavičku “pro zamilované”. Prodejna oděvů může udělat tematickou přehlídku, drogerie prodávat osvěžovače vzduchu s jarní vůní (více inspirace najdete v e-booku 📖 Aktivní prodej v prodejně, stáhněte si ho zdarma).
Existuje také řada mezinárodních dnů. Například 8. srpna je mezinárodní den koček. To se přece dá skvěle využít, nemyslíte? Zvlášť jestli prodáváte krmivo pro domácí mazlíčky. V květnu máme Den matek a Den rodiny a třeba také Ručníkový den (25. 5.). Jestli prodáváte textil, tak ten posledně jmenovaný den využijte naplno. A není jen Valentýn, ale také Světový den manželství (12.1.)
Další inspiraci najdete v tomto praktickém přehledu všech významných dnů v roce 2023.
Pokud jste aktivní obchodník, můžete se svými zákazníky něco oslavovat každý týden (každý den už by asi bylo moc). Taková obyčejná akce pak vypadá docela jinak, když ji zdůvodníte významným dnem nebo výročím. A buďte si jisti, že zákazníci slaví rádi. Mám to ověřené zkušenostmi, které mi přinesly lepší tržby. Pokud jste aktivním obchodníkem, budete mít větší tržby i vy.
Dělejte oslavy naplno
Jestliže chcete své zákazníky opravdu zaujmout, nezůstávejte u překonaného myšlení, podle kterého stačí, abyste oprášili dekorace a někde je navěsili. To, co právě “slavíte” musí být všudypřítomné. V prodejně, na webu, v newsletteru, na tabuli před podnikem. Musíte o tom se zákazníky mluvit. Stačí trochu napnout fantazii a zjistíte, co všechno se dá třeba z takového Dne ručníků vytěžit.
Jak aktivním prodejem posílit věrnost zákazníků a vydělat na tom
- udělejte z nákupu zážitek
- používejte jako záminky různé svátky a sezóny
- dávejte svým zákazníků při těchto příležitostech dárky v různé podobě
Použijte v praxi
Protože všechno závisí hlavně na nápaditosti a aktivitě, nikoliv na penězích, nic vám nebrání takové pojetí “zábavného” prodeje zavést. Když jsem začal ve svých prodejnách s používáním sezón, tržby mi vyskočily vzhůru. Není to nákladné ani technicky náročné. Samozřejmě, je s tím trochu práce navíc (včetně přemýšlení), ale nic, co by odhodlaný obchodník nezvládl.
Autor: Miloš Toman
Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.