Pro úspěšný prodej používejte Caesarovu metodu

Některé zásady vám přinesou úspěch v každé době. Jako například tato, stará víc jak dva tisíce let. Asi si ten slavný výrok vojevůdce a později císaře Caesara ještě pamatujete. V hlášení senátu popsal, jak vítězně vybojoval bitvu s pontským králem Farnakem: “Veni, vidi, vici”, neboli “Přišel jsem, viděl jsem, zvítězil jsem”. Co to má ale společného s úspěšným prodejem a prodejci? »

Více, než se na první pohled zdá. A zvláště v dnešní době, kdy máme tendenci všechno vyřizovat přes klávesnici, bychom si měli jeho slova připomínat.

V tomto článku se dozvíte, jak v moderní době využít prastarou Caesarovu metodu tak, abyste zvýšili pravděpodobnost uzavření zakázky.

Zvlášť v době covidu se někteří prodejci namlsali a začali tvrdit, že obchody se mohou dělat na dálku. Prý je to levnější, jednodušší a méně pracné. To je sice pravda, ale úspěšný prodej se nepoměřuje pohodlím, ale výsledky.

“Od těch, kterým jsem jen poslal nabídku mailem, jsem nikdy žádnou zakázku nedostal.”

Přišel jsem

Na první pohled to vypadá, že když jezdíte osobně za zákazníky jen zbytečně ztrácíte čas. Vždyť v dnešní době není problém vyřešit všechno mailem nebo po telefonu, případně pokud nás chce zákazník mermomocí vidět, použijeme Skype. Tak proč pálit benzín a ztrácet čas? Musíme si uvědomit, že při komunikaci nezapojujeme jen rozum. Ten je naopak v menšině, převládají instinktivní hodnocení, využívající všech smyslů. Velmi důležitou roli v tom hraje tvář a v ní pak oči (okna do duše, jak se říká). Ale je to i tón hlasu, řeč těla, chemie. Nejde tedy o informace a obsah. Ty už zákazník posuzuje podle toho, jaký si na prodejce udělal názor.

Můžeme si ovšem říct, že je lepší, když zákazníkovi tyto podněty nedáme, alespoň si nemůže udělat záporný dojem. Tak to ale nefunguje. Když má nedostatek údajů, považuje to samo o sobě za negativní. Více o tom, jak zákazníci myslí, se dozvíte na mých školeních.

Viděl jsem

Neméně důležité je, že se prodejce při návštěvě může seznámit s požadavky zákazníka přímo na místě. To je pro úspěšný prodej často velmi důležité. Vzpomínám si na konkurenta, který od stolu sepsal nabídku se zajímavou cenou. Měla bohužel jeden kaz. Při jednání na místě jsem se nákupčího zeptal, jestli má požehnání od firemního bezpečáka. Neměl a když se zeptal, dostal zamítavou odpověď. Musel jsem tedy hned na místě najít a konzultovat jiné řešení, který by požadavkům vyhovělo. Konkurence tím pádem byla vedle, protože nabízela něco, co už bylo mimo hru.

Ale i když se s takovým případem setkáte jen zřídka, umožňuje vám osobní seznámení s pracovníky, kterých se zakázka týká, použít jejich názory v nabídce. Například “Na základě požadavků pana Jiřího Nováka jsme upravili ovládací pult…”. Stačí pár takových odkazů a nákupčí získá pocit, že vaše nabídka je vlastně jejich – a má přednost před ostatními.

Zvítězil jsem

Jednal jsem s mnoha zákazníky osobně. S některými jsem udělal obchod, s jinými ne. Ale od těch, kterým jsem jen poslal nabídku mailem, jsem nikdy žádnou zakázku nedostal. Pokud nejde o nějakou komoditu, která se dá jednoduše nakoupit na internetu, lidé rádi vědí, s kým mají tu čest. Technologie nám sice usnadňují práci, ale nic nezměnily na našem instinktivním nastavení, které už máme nejméně 200 tisíc let. Toho jsem například využil, když jsem v době krize úspěšně prodával auta.

Jak si zajistit úspěšný prodej

  • sjednávejte si schůzky u zákazníků, a ty první vždy osobně
  • na místě věnujte čas zjištění potřeb zákazníka a všech okolností, nenabízejte, ale ptejte se
  • připravte nabídku podle těchto zjištění a s odvoláním na potřeby a požadavky

Inspirace pro vás

Jezdit za zákazníky a trávit s nimi drahocenný čas možná vypadá jako plýtvání. Ale když jsem si to ve své praxi poměřil úspěšností, ukázalo se, že je to naopak čas efektivně využitý a pro úspěšný prodej nezbytný. Další informace o tom, jak úspěšně prodávat, se dozvíte na mých školeních »