Podnikání

Jak se vydat vlastní cestou

Reklama, která přišla po slavném spotu „1984“, společnosti Apple neprospěla. Vyvolala bouřlivé negativní reakce, přestože její myšlenka byla v podstatě pravdivá. A zajímavá i pro současný byznys, pokud se chcete vydat vlastní cestou.

V článku se dozvíte, že pokud se budete držet v davu, nemusí to dobře dopadnout. Vydejte se raději vlastní cestou.

Kdo jde s davem, může spadnout do propasti

Připomeňme si, že reklama nazvaná Lemmings (podívat se na ni můžete zde) zobrazuje zástup manažerů se zavázanýma očima, tupě pochodujících kupředu, až nakonec jako lumíci přepadávají přes okraj útesu do moře. Kritici tvrdili, že Apple své potenciální zákazníky uráží, místo aby usiloval o jejich sympatie.

Možná, že kdyby zde byla výraznější pointa ve stylu 1984, reklamu by manažeři přijali lépe. Ale to už teď není důležité. Co naopak důležité a aktuální je, to je základní myšlenka: Půjdete-li slepě s davem, aniž víte, kam míří, skončí to pádem.

„Kdyby se Kryštof Kolumbus nevydal cestou, kterou ještě nikdo neplul, neobjevil by Ameriku.“

Nepřítelem je formalismus

Tím, co tento dav mířící k útesu stmeluje, je formalismus. Forma jako alibi a argument, proč se držet při zdi. Funguje-li manažer podle učebnic v harvardském stylu, nemůže být přece obviněn, že něco dělá špatně. I kdyby výsledky nestály za nic.

Ovšem tyto učebnice, obvykle o více jak 800 stranách, nejsou ničím jiným, než průvodcem po muzeu. Popisují minulost, ne přítomnost a budoucnost. Popisují ji tak, jako když jdete od jednoho exponátu ke druhému. Pouze popisují. Pár jich mám ve své knihovně.

Jak se úspěšně vydat vlastní cestou

Jak tedy nespadnout do propasti? Předesílám, že následující řádky nejsou určeny lidem, kteří považují za důležitější být někým, než dosáhnout něčeho. Jsou pro ty, kteří chtějí dobýt skvělých výsledků a být tak spokojeni sami se sebou:

🔷 Rozhodněte se. Jestliže budete čekat na příští kvartál, na návrat z dovolené nebo až budete mít víc času, nestane se vůbec nic. Prostě začněte. Třeba maličkostí, ale teď hned.

🔷 Postavte si základy. Většina firem už dávno zapomněla, proč vlastně existují. Zvýšit příjmy o 3 % oproti loňsku určitě tím důvodem není. Poslání a strategie nejsou zbytečnostmi, pokud k nim nepřistupujete jako k řečnickým cvičením (viz také 📖 e-book Strategie úspěšného podnikání).

🔷 Nastavte si ambiciózní cíle. Když míříte na Slunce, přinejhorším trefíte Měsíc. Pokud máte malé cíle, snadno je splníte, ale z výsledků žádné uspokojení cítit nebudete.

🔷 Přijměte riziko jako přirozenou součást byznysu. Kdyby Kryštof Kolumbus neriskoval a nevydal se cestou, kterou ještě nikdo neplul, neobjevil by Ameriku.

🔷 Hledáte-li lepší výsledky, nenajdete je na poli, které už sklidil a zdupal dav před vámi. Musíte si najít jinou cestu, i když je nezvyklá a riskantní.

🔷 Zbavte se formalismu ve všech oblastech. Od stanovování cílů přes komunikaci až po vyhodnocování výsledků.

🔷 Nenechte se odradit problémy. I na dálnici bývají občas uzavírky, kolony a havárie. Když jimi projedete, dostanete se nakonec do cíle.

Použijte v praxi

Pokud vám tyto body připadají příliš stručné a obecné (a máte pravdu), pojďme si o nich promluvit konkrétněji. Mimochodem, hodně užitečných informací na toto téma najdete v mé knize Zamrzlá produktivita.

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.