Prodejna

Tři nebezpečné mýty

V maloobchodě existují nebezpečné mýty. Nebezpečné proto, že na první pohled vypadají rozumně a nejednoho obchodníka ani nenapadne o nich zapochybovat. Podívejme se teď na tři z nich.

Přečtěte si, jak zdánlivé pravdy ohrožují váš obchodní úspěch a jak se tomuto nebezpečí vyhnout.

Zákazníci určitě přijdou?

První říká, že zákazníci do prodejny přijdou, protože přece potřebují nakoupit. Musí se najíst, obléct, koupit si novou pračku. Ano, to je pravda. Ale že lidé něco potřebují ještě neznamená, že si to přijdou koupit do vaší prodejny. A jsou také potřeby, které si hned neuvědomí.

Jak se tento mýtus projevuje v praxi? Lhostejností k propagaci prodejny. Výlohy jsou přelepené fólií nebo plné prachu. Web neexistuje, případně v létě poukazuje na vánoční akci. Příspěvky na sociálních sítích skončily před třemi roky. Takže, milí obchodníci, pokud nechcete nechat návštěvy zákazníků na náhodě, to všechno je potřeba revidovat. A přidat další.

„Češi vloni prosázeli 750 miliard.“

Sázka na akce je sázkou na jistotu?

Druhý mýtus říká, že zákazníky zajímají jen slevy. Otázka ovšem zní, co jiného by je mělo upoutat, když v prodejně nic zajímavého není. Jenže akce má i vaše konkurence a možná jich nabízí víc a s nižšími cenami. Máte na to, abyste vedli cenovou válku?

Co s tím? Lidé na akce reagují instinktivně, ale když jim dáte silnější podnět, zaměří pozornost na něj a slev si ani nevšimnou. Jaký je ten podnět? Vše, co se týká osobních, emočních potřeb zákazníka. Na prvním místě potřeby sounáležitosti a potřeby uznání (viz také e-book 📖 Aktivní prodej v prodejně).

Zákazníci nemají peníze?

Třetí mýtus tvrdí, že je marné přesvědčovat zákazníky, aby si koupili víc, když nemají peníze. Opravdu nemají? Češi vloni prosázeli 750 miliard, oproti předcházejícímu roku to byl nárůst o neuvěřitelných 44 %. Obecně platí, že ve špatných časech se lidé chtějí potěšit. Nadějí na výhru, čokoládou nebo prémiovou konzervou pro kočičku. Tedy jsou ochotni nakupovat, ale to, co je spojeno s emocemi.

Poskytněte tedy nakupujícím nákupní zážitek. Ten je vždy spojený s emocemi a pokud zákazníky zaujmete, dají vám přednost a své peníze raději utratí u vás, než někde jinde a za něco jiného.

Jak se ubránit mýtům

  • dělejte všechno pro to, abyste do prodejny přilákali co nejvíce zákazníků
  • snažte se, aby se zákazníci u vás cítili jako doma
  • poskytujte nákupní zážitky

Použijte v praxi

Vyjděte proto ze stereotypu a začněte se místo cen zajímat, jak zákazníci skutečně myslí a jak se rozhodují. Rád vám přispěji svými znalostmi:

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.