Prodejna

Použijte lepší reklamu, než jsou letáky

Letáky jsou drahé a pravděpodobně si je ani nemůžete dovolit. Ale dají se levně nahradit. Čím tedy můžete nahradit letáky?

Takový leták Lidlu už je pomalu jako časopis. Menší obchodník po nich může závistivě pošilhávat, případně předkládat zákazníkům ty, co mu dodá nákupní aliance. Samozřejmě v prodejně, na to, aby je nechal roznášet do schránek, nemá peníze.

Jenže nejdůležitější funkcí letáku je oslovovat lidi, když jsou doma. A tak zatímco se zákazník u kuchyňského stolu probírá štosem akčních nabídek, povědomí o vás v jeho mysli slábne. Co s tím?

V tomto článku se dozvíte, jak nahradit papírové letáky, abyste získali přinejmenším stejný efekt, ale za podstatně nižších nákladů. Zjistíte, že je to nejen snadné, ale také účinné.

Mnoho obchodníků spekuluje, jak dostat papírové letáky na ten kuchyňský stůl nakupujících. Házet jim je u pokladny do vozíků? Roznášet je po večerech? Najmou si na to lidi, třeba bezdomovce? A co když je za rohem hodí do kontejneru?

Uvažujete špatně. Moderní podnikatel se chová jinak. Přestaňte myslet na potištěný papír a ptejte se, jak dostat ke svým zákazníkům potřebné informace. Jestliže se totiž zbavíte utkvělé představy, že musí jít o letáky, otevře se před vámi řada možností. Čím tedy nahradit letáky?

„Inspirace přiměje lidi k nákupu daleko spolehlivěji než jejich představa, co by měli nakoupit.“

Letáky nejsou pro tradiční obchod výhodné

Pro zjištění, jak na tom s letáky jste, stačí selský rozum. V první řadě víme, že na mnoha schránkách, zejména ve městech, najdeme upozornění, že si majitel nepřeje vhazovat reklamní materiály. Ale i tam, kde tato nálepka chybí, není vyhráno. Mnoho lidí letáky ze schránky jednoduše shrne do připravené krabice, aniž by jim věnovali jediný pohled.

Pokud se reklama přece jenom dostane až do bytu, můžeme očekávat, že ji prostudují zejména zákazníci s nižšími příjmy. Ti mají totiž více času. Typickým příkladem jsou důchodci a nezaměstnaní. Jenže zákazníci mající hluboko do kapsy z nabídek vybírají rozinky akčních slev a v podstatě nejsou příliš přínosní. Těžko si také představit, že zaměstnaný člověk bude objíždět supermarkety, jejichž letáky se mu sešly ve schránce, a v každém nakoupí jen to, co je výhodné. Dnes už každý ví, že by se mu to nevyplatilo. Čas i pohonné hmoty stojí nemalé peníze.

Čím tedy letáky nahradit

Máte tu ovšem digitální komunikaci. Mnozí obchodníci k ní však pořád přistupují ostýchavě. Web? K čemu, máme přece na Seznamu otevírací dobu. E-mail? Jistě, ale k posílání objednávek. Newslettery? Kdo by se s tím psal… Progresivní obchodník už ovšem ví, že takové argumenty neobstojí.

Informace o vaší otevírací době na internetu je jistě užitečná informace, jenže sama o sobě zákazníky do prodejny nepřiláká. To by pak stačilo i na letácích jen uvést, od kdy do kdy máte otevřeno. Chcete-li jim tedy předat stejné informace, jako jsou na těch potištěných papírech, potřebujete k tomu web. Třeba jednoduchý, ale s místem pro aktuality o vaší nabídce.

Zrovna tak je můžete informovat e-maily nebo newslettery. V podstatě je to jedno a to samé, newslettery mívají lepší vzhled a snáze se vytvářejí. Dnes už totiž můžete za pár stovek používat profesionální programy, kde zvládnete udělat poutavý newsletter za půl hodiny.

Je potřeba vidět, že přicházejí nové generace zákazníků s jinými zvyklostmi. Pro ně je online prostředí přirozené a požadují ho. Když jim nevyhovíte, může se vaše prodejna stát skanzenem pro seniory. ⚡ Akcelerátor prodeje obsahuje jak nástroje pro online komunikaci se zákazníky, tak především mobilní aplikaci, kterou jim můžete poskytnout zdarma. Tak udržíte krok s dobou.

Čím nahradit letáky z papíru?
Letáky z webu Akční ceny. Vy si můžete ty své umístit na vlastním webu ke stažení (třeba za registraci s e-mailovou adresou). Pokud máte papírové letáky od své aliance, stačí je naskenovat.

Newsletter by měl inspirovat

Do papírových letáků se toho moc nevejde, takže tam zákazníci najdou jen akční či jiné zboží. Proto také většina řetězců používá ještě druhý formát – časopis. Pěkný je například ten od Penny Marketu. Digitální komunikace ale přináší jednu velkou výhodu. Nejste omezeni rozsahem. Neříkám, že máte svým zákazníkům posílat rozvláčné elaboráty, které nikdo nedočte do konce. Ale můžete v nich spojit leták s časopisem.

Proč byste to měli dělat? „Věřím v intuici a inspiraci,“ řekl Albert Einstein. A měl výsledky. Inspirace totiž přiměje lidi k nákupu daleko spolehlivěji než jejich představa, co by měli nakoupit. Často totiž žádnou nemají. Tápou. A recept se soupiskou surovin nebo něco podobného je pro ně jako záchranné lano. Nejenže konečně vědí, co večer uvařit, ale jsou vám za tu nápovědu vděční. Více se o tomto tématu dočtete v e-booku 📖 Aktivní prodej v prodejně, stáhněte si ho zdarma. Pokrokoví obchodníci proto své zákazníky inspirují.

Vděčnost je základem věrnosti. Jak na jednom kongresu Samoška uvedl Ladislav Špaček, zákazník se rád vrací tam, kde mu vytrhli trn z paty. A inspirace ve chvíli, kdy tápe, je samozřejmě takovým vytrženým trnem. Poskytujte tedy zákazníkům něco, zač by vám mohli být věrní. To je jedna z důležitých zásad Aktivního prodeje.

Pokud například prodáváte horská jízdní kola, můžete psát o všem, co s nimi souvisí: technických zajímavostech, trasách na výlet, pitném režimu a vhodném oblečení… Přidejte k tomu obchodní informace, co k tématu nabízíte vy (doplňky, mapy, trička atd.) a vylepšete kupónem na slevu, platným jen do data vydání příštího newsletteru.

Kde vzít adresy

Je tu ovšem jeden problém. Jak se dostanete k e-mailovým adresám? Není to nic, co byste měli podceňovat. V době covidového lockdownu mnozí podnikatelé litovali, že je nemají. Ale i pro účely marketingu jsou kontakty na zákazníky velmi důležité. Naštěstí mám pro vás hned dva způsoby, jak se k nim dostat.

Za prvé na webu. Pokud sem dáte zajímavé upoutávky na váš newsletter (pro inspiraci se třeba podívejte, jak svůj newsletter „prodává“ Jana Florentýna Zatloukalová, autorka Kuchařek pro dceru), čtenáři vám své e-mailové adresy rádi dají. Ale pozor na výkřiky typu „Každý týden informace o akčních zboží!“ Nikdo netouží, aby jeho e-mailová schránka vypadala jako ta poštovní, nacpaná pomačkanými letáky.

Za druhé z věrnostního programu. V těch se e-mailový kontakt vyžaduje běžně, třeba proto, abyste věrné zákazníky informovali o dalších výhodách. Je tedy zcela přirozené, že o něj při registraci požádáte. Moderní obchodník se bez tohoto nástroje už prakticky neobejde.

Jak dělat propagaci bez velkých nákladů

  • dávejte letáky na web
  • posílejte zákazníkům newslettery
  • pro získávání kontaktů na zákazníky si pořiďte věrnostní program

Použijte v praxi

Pro většinu zákazníků je dnes už internetové prostředí přirozené a online nástroje používají naprosto běžně. Je tedy potřeba jim vyjít vstříc a dát jim to, co požadují. Jistě ocení, že jim tím přinášíte větší pohodlí. Cílevědomí obchodníci se tedy pídí po informacích, jak digitální komunikaci maximálně využít. Najdete je v mých školeních:

Vyberte si:

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.