B2B prodej

Etiketa obchodníka: Nebuďte jako medvěd

K čemu slouží etiketa? Aby měl pan Špaček o čem psát a mluvit? Není už v moderní době zbytečná, protože přece záleží na tom, jací jsme uvnitř, ne jak vypadáme a co děláme? Naopak, moderní obchodník zná pravidla etikety, protože mu pomáhají prodávat.

V tomto článku se dozvíte, jak se chovat při příchodu k zákazníkovi, co se může přihodit a jaké okolnosti mohou nastat.

„A nakonec to té boudy vlezl medvěd, celou ji rozbořil a zvířátka se rozutekla.“ Tak nějak končí známá pohádka pro malé děti. Ptáte se, co má společného s etiketou? Přece toho medvěda!

„Z hlediska etikety není příliš dobrý nápad zákazníky zničehonic přepadávat.“

Stále máme instinkty člověka z jeskyně

Vidím, že to budu muset trochu vysvětlit: Spousta pravidel etikety má původ v šerém dávnověku a souvisí s pudy. Nejsou to tedy vyumělkované nelogické předpisy, jak by se na první pohled mohlo zdát. Mnoho jich vychází z této situace: Pračlověk sedí na prahu jeskyně, manželka vaří večeři a kolem obchází jeskynní medvěd. Z jeho jména se dá usoudit, že tu byl původně doma, takže se v podstatě domáhá svého. Člověk je ovšem přesvědčen, že má trvalý pobyt právně v pořádku a je rozhodnut bránit obydlí do posledního dechu. Proto je také ve střehu.

Takže teď už víte, co s tím má společného medvěd? Kvůli němu jsme odjakživa dělali spoustu důležitých opatření a dodnes je pro nás tak vážným nebezpečím, že ho nelze brát na lehkou váhu. Nevěříte?

Proč si sjednat schůzku

Ještě než se přemístíme na území partnerovy jeskyně – pardon, kanceláře – povězme si nejdříve něco o sjednávání schůzek. Ačkoliv se občas objevují pobídky, abyste zákazníky znenadání přepadávali, z hlediska etikety to není příliš dobrý nápad. Jestliže se totiž z ničeho nic zjevíte na prahu partnerovy kanceláře, dáváte tím najevo, že pohrdáte jeho organizací času. Teď tu jste a on se vám má bez ohledu na svoji práci věnovat. Protože time managementu se věnuje spousta knížek i odborných kurz, dá se předpokládat, že je to vážná věc a že si na ní dotyčný bude zakládat (přečtěte si také v e-booku 📖 Prodejte všechno!, stáhněte si ho zdarma).

V lepším případě vás tedy sice přijme, ale stejně bude myšlenkami někde jinde. V horším případě vám to vysvětlí stručně: „Nejste ohlášen, nemám na vás čas!“ (v překladu: „Neotravuj a vypadni!“)

Návštěvu si tedy vždy předem domluvte. Vždyť se vám konec konců může také stát, že pojedete stovky kilometrů jen proto, abyste se dozvěděli, že partner je už týden na dovolené.

Když stojíte přede dveřmi

Dobrá, předpokládejme nyní, že jste řádně ohlášeni a stojíte přede dveřmi kanceláře. Co uděláte? Samozřejmě zaklepete. A proč? Protože medvědi neklepou. Kdybyste vpadli dovnitř bez varování, patrně by to partner považoval za útok líté šelmy a náležitě by reagoval: zježené vlasy, hluboké hrdelní vrčení, ruka svírá násadu zbraně… však to znáte. Neprovokujte tedy obranné reakce a nevydávejte se za medvěda. Malá mláďata tohoto druhou jsou sice v zoo považována za roztomilá, ale o jejich jeskynním prastrýčkovi se to říci nedá.

Zaklepali jste tedy slušně, leč odpověď žádná. Partner vás možná přeslechl, ale možná také rychle shazuje sekretářku či sekretáře z kolenou nebo shrnuje do šuplíku deset deka vlašáku i s papírem. Počkejte tedy do té doby, než svižně napočítáte do deseti, a pak zaklepte ještě jednou, o trochu hlasitěji. Ne abyste ale bušili do dveří pěstí! Co když ani pak nenastane žádná reakce? Vycházejte z toho, že jste řádně ohlášení a máte tedy určitě právo vejít. Může ostatně být, že uvnitř nikdo není a vy si usilovným klepáním zničíte klouby. Aktivní obchodník zbytečně nemarní čas.

Co všechno se může přihodit

Nyní se podívejme, co všechno se může stát. V první řadě může mít partner jednání, telefonický rozhovor, nebo může být i jinak zaneprázdněný. Nepropadejte panice a necouvejte hned chaoticky ven. Raději zaostřete zrak na domácího pána či paní. Je totiž na něm, aby vám naznačil, co máte udělat. Pokud pokyne, abyste se usadili, usadíte se. Když vám nepokyne, vyjdete ven. Jestliže tak nějak zamává rukou ve vzduchu, což si můžete vyložit všelijak, vyjděte, je to slušnější.

Venku pak počkáte, až vám partner dá najevo, že můžete zase vejít. Slušný člověk otevře dveře a pozve vás dále, ale je docela možné, že navštívíte i neslušné lidi a ti na vás pouze zahalekají přes dveře. Jsou tací, kteří na vás docela zapomenou, takže pokud už to trvá dlouho, připomeňte se. Nejste věrnými psy, abyste přečkali noc na rohožce v naději, že si pán vzpomene.

Co když je kancelář prázdná?

Občas zjistíte, že kancelář je prázdná. Určitě to není pokyn, abyste se usadili u stolu a začali se probírat papíry, či dokonce brali telefony. Obyvatel jeskyně by určitě nebyl potěšen, že zatímco si odběhl do blízkého lesíka na toaletu, usadil se mu u ohniště medvěd, a jeho reakce by tomu odpovídala.

Postávat na chodbě a čekat na partnerův návrat se také nemusí vyplatit. Co když ho před půl hodinou odvezla sanitka nebo byl odvolán na mimořádnou celodenní poradu u ředitele? To nejlepší, co můžete udělat, je tedy zahájit pátrání. Buď na sekretariátě, nebo ve vedlejších kancelářích.

Jestliže vám kolegové či asistentka slíbí, že dotyčného seženou, a vám doporučí, ať se zatím posadíte v jeho kanceláři, nedělejte to. Partner se vrátí z druhé strany, s nikým se nepotká, o vás se nedozví, otevře dveře… a tam zase sedí medvěd. Počkejte tedy raději na chodbě, až přijde. A co potom, to se dozvíte příště.

Použijte v praxi

Věřte nebo nevěřte, ale znalosti etikety patří do Aktivního prodeje. Jde přece o naladění druhé strany a nemotora, který dává najevo, že mu je slušné chování španělskou vesnicí, si rozhodně sympatie nezíská. Nepodceňujte je tedy.

Vyberte si:

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.