Marketing

Propadák nebo podnikatelský úspěch?

Dvakrát už se tu podnikatelé s rychlým občerstvením neudrželi. Třetí jen přežívá. Teď se otevírá nová provozovna. Přemýšlím, jestli na ni opět čeká neslavný konec, nebo podnikatelský úspěch.

V tomto článku se setkáte s počátkem podnikatelského projektu. Co je potřeba udělat, aby byl úspěšný?

Kdo je váš zákazník?

Je pravda, že vedle supermarketů stánky s jídlem do ruky bývají. Jenže v našem malém městě si místní nakoupí v prodejně a jdou se najíst domů. Zaměstnanci z nedaleké továrny spěchají po směně na autobus nebo na vlak. I když tudy projde hodně lidí, jejich výtěžnost není velká.

Už tu prodávali pizzu, vepřová kolena a polévky. Asijské bistro je po většinu času prázdné. Zřejmě existuje jen díky skromnosti svých majitelů. Teď se tu bude prodávat kebab.

Nevím, jestli mají majitelé v rukávě nějaký trumf. Samotná koncepce nikoho nepřiměje ke změně postojů. Jestli pizza nebo kebab, to není tak podstatné. Musel by tu být nějaký silný emoční podnět.

Možná by jim mohla být ozářená prodejna, lákající k návštěvě. Jenže podnikatelé udělali „oblíbenou“ chybu: Polepili výklady a dveře neprůhlednou fólií. Kolemjdoucí nic neláká k návštěvě a z hlediska instinktů jsou dveře, u kterých nevědí, co za nimi může být, bariérou, odrazující od vstupu (viz také Výloha – podceňovaný prodejní nástroj).

„Tak chceme uspět, že si vyhlídky lakujeme na růžovo.“

Nadšení nesmí potlačit rozum

Že má být na začátku podnikání nadšení, to plně podepisuji. Jenže emoce by neměly vytlačit rozum. Udělali si průzkum chování místních zákazníků? Ptali se jich? Pozorovali je? Problémem totiž je, že tak chceme uspět, že si vyhlídky lakujeme na růžovo. Jenže realita nás dostihne.

Fastfood není obvykle založený na pestrosti a proměnlivosti nabídky. Nepřináší překvapení. Není také velká šance, že bude o 50 procent lepší než jiné, které už zákazníci ochutnali. Co tedy udělat, aby lidé přišli? Je třeba najít svoji strategii (přečtěte si 📖 e-book Strategie úspěšného podnikání), založenou na emočním oslovení zákazníků. Našli? Uvidíme.

Aby to byl podnikatelský úspěch

  • udělejte si nejdříve průzkum trhu a počet zákazníků raději podělte dvěma
  • nabídněte buď originální produkt, nebo originální způsob prodeje
  • klidně si myslete, že uspějete tam, kde jiní ne, ale odpovězte si poctivě na otázku, proč by to tak mělo být

Použijte v praxi

Začínat nové podnikání nebo nový projekt nikdy není snadné. Z vlastní zkušenosti vím, že podnikatel má tendenci zveličovat počet potenciálních zákazníků a výši tržeb od nich. A že řada z nich si to chce udělat po svém, bez ohledu doporučení a rady od někoho jiného. Chytrý podnikatel však věnuje hodně času přípravě. Včetně vzdělávání. Možnosti najdete zde:

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.