7 mýtů o začátku podnikání

 

Samostatně podnikat by chtěla hromada lidí, zejména proto, že je láká nezávislost. Realita je však neúprosná: více jak devadesát procent brzy zjistí, že není schopno se uživit. Na začátku si totiž ve svatém nadšení nevšimli, že je třeba platit zdravotní a sociální pojištění, daně a poplatky. Že jim narostou účty za telefon, náklady na benzín a nájemné. Že musí splácet půjčené peníze nebo vydělávat i pro investory.

 
Jak nenarazit na začátku podnikání a vydělávat peníze
 
Ale především často zjistí, že tou úžasnou činností, ve které se cítí být skvělí a která je baví, se zabývají další desetitisíce podnikatelů a trh není nafukovací. Pojďme se tedy podívat na mýty o snadném spuštění podnikání a trochu je poopravit.

Především se dnes hodně mluví o tom, jak snadné je začít. Říkám to také. Což ovšem neznamená, že s podnikáním musíte uspět. Mluví se o začátku, nikoliv o úspěchu. To je jiná kategorie. Měli byste to mít neustále na paměti.


První mýtus o začátku podnikání: Budu dělat jen to, co mě baví

Svět by byl určitě krásnější, kdyby všichni dělali, co je nejvíce baví. Má to však nejméně dva háčky. Za prvé si spousta lidí jen myslí, že jejich záliba je bůhvíjak silná na to, aby je přiměla vydat všechny síly. Obvykle je to baví ještě tak nejvíc, ale to je vše. Za druhé povrchní představa o zálibě vede k tomu, že dnes pomalu všichni začínající podnikatelé nabízejí digitální marketing a tvorbu webu. V takovém návalu se nejen nestanete milionářem, ale ani vás podnikání neuživí. To, čím se dnes bavíme víceméně všichni, není cestou k úspěšnému podnikání.

"Že vás něco baví, to není skutečný cíl."


Druhý mýtus o začátku podnikání: Dnes se podniká jen internetu

Není. I když by řada lidí byla ráda, aby tomu tak opravdu bylo. Nemuseli by vstávat od stolu s počítačem nebo se dokonce oblékat a obouvat. Ideálem je řízení firmy z pláže. Rád bych připomněl, že ten notebook, se kterým byste od moře kontrolovali stav účtu, musel někdo vyrobit. Že potraviny objednané na internetu vám na pláž nepřivezou. A že bydlení si sice můžete na síti zabukovat, ale virtuální naštěstí není. Představte si, že by na té pláži byli všichni podnikatelé a podobným názorem. Pěkná otrava, že? Pokud chcete uspět, musíte být tam, kde ostatní nejsou.


Třetí mýtus o začátku podnikání: Přijdu s geniálním produktem

Inu, každý by rád přišel. Jenže kde ty úžasné nápady brát, že? Budeme se muset smířit s tím, že jen sem tam někdo přijde na něco opravdu převratného. Ale to vám nemusí vadit. Takový Steve Jobs nic z gruntu nového nevymyslel, jen chytře využil to, co už napadlo jiné a nevěděli si s tím rady. Na druhé straně je však nutné i cizí nápad někam posunout. Když ho jen převezmete, ocitnete se zase v tom davu nenápaditých podnikatelů, které napadne totéž. Nějaký prvek originality vložit musíte ( může vám v tom pomoci e-book Výtah k úspěchu).


Čtvrtý mýtus o začátku podnikání: Musí být podle mého

Jde o spojení prvního a třetího mýtu. Nejeden začínající podnikatel si říká: "Když nezávislý, tak na sto procent!" Jenže v reálném životě vám do podnikání bude mluvit kde kdo. Zvláště když začne upadat. Pokud tedy nemáte vyhraněný produkt a spíš vám jde o to dokázat, že se o sebe postaráte, můžete klidně nastoupit do už rozjetého vlaku. Například koupí franšízy nebo v síťovém marketingu. I zde sice řada lidí neuspěje, ale zejména proto, že chtějí dělat vše po svém. Tyto formy podnikání jsou ale už nějak nastavené a proto fungují i ostatním, pokud dodržují pravidla. Může vám tedy připadat originální, když nalejete do motoru auta místo oleje vodu, ale daleko nedojedete. V závodech je důležité umět řídit, ne porušovat postupy pro údržbu vozu.

E-book Od poslání ke strategii od Miloše Tomana


Pátý mýtus o začátku podnikání: V diskuzích mi poradí

Je dnes běžným zvykem zajímat se, co na to říkají ostatní. Pokud ale chcete vůbec začít, měli byste se hodně dlouho vyhýbat internetovým diskuzím. Realitou totiž je, že se na nich téměř výhradně vyskytují neúspěšní lidé. A je logické, že vinu svalují na všechno možné, jen ne na sebe. Po pár dnech vám budou vstávat vlasy hrůzou a oddychnete si, čemu všemu jste unikli, když jste se záměru vzdali. Najděte si raději úspěšné podnikatele a jich se ptejte. Uvidíte, že vám řeknou úplně něco jiného, než "odborníci" na internetu.


Šestý mýtus o začátku podnikání: Prostě začnu

Máte vzdělání, dovednosti a myslíte si, že zkrátka začnete a ono to nějak dopadne. Bohužel většinou špatně. Internet je plný výpovědí lidí, kteří se pustili do podnikání a do týdne měli milion. Možná ano, možná ne. Znám mnoho podnikatelů, kteří postupovali stejně a dodnes marně čekají na prvního zákazníka. Tou nezbytnou podmínkou, bez níž to nejde, je totiž cílevědomost. Ještě více: vášeň pro cíl. Teprve když do podnikání vedle rozumu zapojíte srdce, jste schopni hledat nové cesty, nová řešení a jít přes překážky. Lidi se slabým odhodláním první neúspěchy odradí. Že vás něco baví, to není skutečný cíl ( přečtěte si také článek Pět důvodů, proč se bavit vyděláváním peněz).


Sedmý mýtus o začátku podnikání: Nemusím vydělávat moc

Hodně nezávislých podnikatelů tvrdí, že jim stačí vydělat si dost na živobytí. Což na první pohled vypadá sympaticky a můžeme si představit, jak si takový člověk užívá života, místo aby pořád jen pracoval. Jenže co je to "dost"? Jinou výši výdělku potřebuje svobodný člověk, jinou podnikatel či podnikatelka s třemi dětmi, jiná je ve chvíli, kdy potřebujete nové auto nebo větší bydlení. Jenže to už máte zafixovaný příjmový strop a těžko s ním pohnete. Druhým problémem je, že malé ambice nejsou tím dostatečně vášnivým cílem. Pak vás většinou dostatečně netáhnou ani k tomu minimálnímu zisku.

Neúspěšní podnikatelé tedy chtějí být sví tam, kde je to spíš na škodu, naopak ale podceňují oblasti, kde je osobní přístup důležitý. Pokud chcete uspět, buďte osobní zejména v pochopení vlastního životního a podnikatelského cíle, tak jak je to zásadou intuitivního marketingu. Ten bývá u intuitivních podnikatelů obvykle výš, než záliby nebo konkrétní podnikatelské záměry. V tom ostatním se klidně nechte přesvědčit nebo usměrnit (ne ovšem lidmi, kteří marní život hledáním viníků neúspěchu všude možně, jen ne u sebe).


Dobré? Sdílejte na sociálních sítích:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu