Not invented here
Progresivní a úspěšné firmy vyslechnou každou radu, i když je třeba zvenku a nevyžádaná. Neúspěšné věří jen tomu, co si sami doma uvaří. Odpor proti tomu, co nevymyslí sami, se označuje jako Not invented here.
Je to už pár let, co jistá firma chtěla vybudovat řetězec prodejen, spojujících rychlé občerstvení s prodejem pečiva. Koncepce to byla zajímavá. Mě přizvali, abych jim vyškolil prodavačky. Jenže když se otevřela druhá prodejna, prodavačky, ovládající už Aktivní prodej, většinou marně vyhlížely zákazníky.
Nedalo mi to a pátral jsem, kde může být příčina. A zjistil, že jejich pracovník marketingu nejenže nevytvořil na Facebooku stránku nově vznikajícího řetězce, ale ani na stávající stránce společnosti nebylo o nových prodejnách ani slovo. Zmínil jsem se o tom vedení, ale ti mě odbyli. Prý jsem byl najatý na školení prodavačů, ne na kritizování jejich marketingu. A tak nakonec u těch dvou prodejen zůstalo.
My víme, jak to dělat
Říká se tomu „not invented here“. Nepřišli jsme na to sami, tak se nad tím ani nezamyslíme. Co může někdo zvenku vědět, jak to u nás funguje. A vede to i k negativní reakci na jakékoliv návrhy, jak něco změnit. Jenže právě pohled zvenku, bez zatížení provozní slepotou, může být tím, co firma naléhavě potřebuje. Záleží na vedení, jestli se usadilo v pohodlí každodenních provozních záležitostí, nebo chce mít progresivní firmu (viz také e-book Strategie úspěšného podnikání).
Někteří podnikatelé mají obavu, že přijdou o zásluhy, když si nechají poradit. Někdo by pak mohl říct, že jejich úspěch není tak docela jejich. Ale tak to samozřejmě není. Žádný slušný poradce nemluví konkrétně o svých klientech, pokud si to nepřejí. A je tu také druhá strana mince: Chcete mít zásluhu i na neúspěchu? To jistě ne.
Jak nepřijít o dobré nápady
- zvěte si občas odborníky zvenku, aby se na váš byznys podívali nezaujatýma očima
- ptejte se jich, kde vidí vaše úzká místa
- nezavrhuje ani nápady, které jsou na první pohled nerealizovatelné
Jste u vás nakloněni naslouchat radám od lidí mimo firmu?
Autor: Miloš Toman
Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.