Simon Sinek: Začněte s PROČ
V knize Začněte s proč najdete návod, jak se pomocí modelu zlatého kruhu stát úspěšným člověkem.
Kdybych to věděl dříve, ušetřil bych si spoustu času a přemýšlení. Ale nikdy není pozdě. Pokud jen závistivě pokukujete po lidech, kteří srší nadšením, a přemýšlíte, kde se to v nich bere, nebo marně přemítáte, kam se ztratilo to vaše původní nadšení, sáhněte po ní.
Simon Sinek toužil objevit, co společného mají úspěšné osobnosti ve vedení firem i mimo ně. V jeho hledáčku se mimo jiné ocitl Martin Luther King Jr., Steve Jobs i bratři Wrightové. Při studiu vůdčích osobností a organizací, které velkou měrou ovlivnily svět, Sinek zjistil, že všichni uvažovali, jednali a komunikovali přesně stejným způsobem – vždy začali s otázkou PROČ a až poté řešili, JAK a CO zrealizovat. Autor tento model nazývá zlatý kruh.
- Každá organizace umí vysvětlit, CO dělá.
- Některé umějí vysvětlit, i JAK to dělají.
- Ale jen málo z nich dokáže formulovat, PROČ to dělají.
Začněte s PROČ
Za PROČ se přitom nepovažují peníze nebo zisk, to jsou vždy jen výsledky. Osobnosti a firmy, které znají své PROČ, nepotřebují manipulovat – ony inspirují. Lidé je následují ne proto, že musejí, ale protože sami chtějí. Zaměstnance jejich práce těší, spatřují v ní smysl, mají zázemí a hrdost. Zákazníci jsou loajální, ochotni poskytnout podporu i v těžkých časech, imunní vůči manipulacím ostatních.
Začněte s PROČ je kniha pro čtenáře, kteří sami podnikají, budují, vedou či teprve plánují, že se do něčeho pustí. Pokud principy zlatého kruhu správně uplatníte, stanete se sami přínosem pro malé i velké podniky, neziskové organizace i politické strany.
Takže, proč vaše společnost vůbec existuje? Zdánlivě jednoduchá otázka… ale pokud si na ni umíte odpovědět, změní vše.
„…Mezi opakovaným nákupem a loajalitou je velký rozdíl. Opakovaný nákup znamená, že si u vás někdo něco koupí vícekrát. Loajalita znamená, že jsou lidé ochotni se vzdát lepšího produktu nebo lepší ceny, aby mohli opět koupit u vás. Loajální zákazníci se mnohdy ani neobtěžují tím, aby zkoumali, zda konkurence nemá lepší podmínky…“
Sami si můžete lehce dosadit společnosti, které takto fungují – Apple, Southwest Airlines, Harley-Davidson… Sinek však jen nepopisuje postup těch úspěšných, na jiných studiích vysvětluje příčiny pádu dříve mnoho let úspěšného kolosu Wal-Mart nebo také neúspěch mp3 přehrávačů Dell. Zkrátka, nelze jen opsat postupy někoho jiného a aplikovat je na vlastní podnik. Bez jasného PROČ nelze zvítězit.
Tato kniha je určena všem, kteří chtějí inspirovat ostatní, nebo kteří chtějí najít někoho, kdo bude inspirovat je. Tedy i všem progresivním podnikatelům.
Použijte v praxi
Své Proč je potřeba hledat. Někdy hodně hluboko. Ale nevzdávejte se, určitě existuje. Chcete podpořit v hledání vlastního proč? Mám už s jeho hledáním zkušenosti. A až ho najdete, víte, jak toho využít ve svém podnikání?
Autor: Miloš Toman
Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.