Zachraňte hospody - dobrým marketingem

 

Nedávno jsem byl na akci v jednom čtyřhvězdičkovém hotelu. Oběd, který nám předložili, úrovni podniku rozhodně neodpovídal. Kuřecí prsa pokrytá rozteklým eidamem a s chuchvalcovitou rýží by nesloužila ke cti ani mnohem levnější restauraci. Vzpomněl jsem si na tento kulinářský "zážitek", když jsem na internetu zahlédl informace o tom, jak bychom měli podpořit hospody.

 
S dobrým marketingem zvýšíte v hospodě prodej
 
Vzpomeňme si na petici, která měla zachránit hospody před zákazem kouření a hazardu. Má taková petice moc něco změnit? Zkuste se podívat do historie, co stejnými prostředky dosáhli odpůrci budování supermarketů nebo zavádění bezdotykových baterií v restauracích. Nehledě na to, že názory zákazníků jsou trochu jiné (podle průzkumu prováděného v květnu 2015 je 78% lidí pro zákaz kouření). Myslím si tedy, že by restauratéři neměli plýtvat silami na boj s větrnými mlýny a raději začít přemýšlet, jak očekávaný pokles tržeb nahradit ( stáhněte si e-book Intuitivní marketing v restauraci).

"Proč se domníváme, že naši zákazníci mají rádi zakouření putyky, kde jim i v parném létě vytrvale nabízejí knedlo-zelo-vepřo?"


Stávající podpora pivovarů už nepřináší výsledky

Jde o to, abychom obnovili návštěvnost hospod a restaurací. Trh je rozebraný a naplněný, nedá se očekávat, že odběratelé budou ve větším množství přecházel od jednoho dodavatele ke druhému. Jediný způsob, jak reálné zvýšit prodej, se nachází přímo v hospodách a restauracích a je potřeba ho řešit právě tam.
Pokud ho však dodavatelé chtějí podpořit, zjišťují, že stávající nástroje se k tomu nehodí. Podpora v podobě propagačních předmětů (vývěsní štíty, ubrusy, tácky apod..) už nepůsobí ani na odběratele, ani na jejich zákazníky. Reklama může zase působit tak, že nasměruje zákazníka spíš do supermarketu než do hospody.


Myslete jinak

Na prvním místě je změna myšlení. V mnoha hospodách by chtěli, aby k nim lidé chodili opakovaně, po celý rok. Jak toho dosahují? Snaží se dostat cenu piva na úroveň supermarketu. Kdyby hostům šlo jen o to, aby uhasili žízeň, mohou si přece rovnou koupit lahvové a vypít si ho doma. Do hostinců a restaurací chodí kvůli zážitkům a emocím. To nejsou nějaké bombastické akce, ohňostroje a skandování. Opak může být pravdou. Čistý, útulný a stylově sladěný interiér, rozeznatelný od konkurence, přívětivá obsluha, dobré jídlo. Zkrátka podnik, který má ducha..


Intuitivní marketing je jednoduchý

Zkuste si někdy přečíst, jak známý spisovatel Peter Mayle popisuje venkovské provensálské restaurace: Příjemné prostředí i hostinský, jednoduchá sezónní jídla z čerstvých surovin, vařená se zaujetím a láskou.

Proč se domníváme, že naši zákazníci mají rádi zakouření putyky, kde jim i v parném létě vytrvale nabízejí knedlo-zelo-vepřo? Nezůstalo i myšlení části hostinských na úrovni některých prodejen Jednot, kde se zastavil čas a směle mohou sloužit coby ukázka, jak vypadal obchod v 70. letech?

Každý podnikatel, který chce uspět, musí dávat lidem hodnotu, kterou skutečně chtějí - ne co se líbí jemu, protože je to snadné a nepříliš nákladné. A k tomu potřebuje komunikovat. Nejenom se štamgasty, ale se všemi návštěvníky a dokonce i budoucími zákazníky. Co však v restauracích (pokud nejde o venkovskou hospůdku) víte o svých hostech? Nic, naprosto nic. Přijdou, najedí se, odejdou. Vrátí se někdy? Kdo ví, přece si nemůžeme každého pamatovat…

Newsletter Tipy @ Triky od Miloše Tomana


Aby přišli a vraceli se

Co tedy potřebujete pro to, aby se vaše tržby zvýšily? Aby přišli noví zákazníci. Aby ti, kdo vás jednou navštíví, chodili i potom. Abyste o nich věděli a mohli jim třeba nabídnout speciální výhody nebo akce. Abyste zjistili, co ve vaší nabídce na ně působí a jak ji přizpůsobit. Abyste měli jasno, jak na emoce hostů působí interiér a jakým způsobem ho případně přizpůsobit, aby výsledky byly co nejlepší. A také v neposlední řadě je dobré dozvědět se o pár chytrých marketingových nástrojích ( viz také článek Supertrend: Věrnostní programy).


Jak zachránit hospody

Možná máte stejný názor, jako jeden hospodský, se kterým jsem o tom mluvil. "Stejně je to o ceně piva a žádný kecy to nezachrání," řekl mi tento starý praktik. Možná ale chcete uspět a ne jen čekat, že se stanou zázraky (nebo že konečně dosáhnete důchodového věku). Pak by vás možná zajímal program, který všechny ty vyjmenované věci umí. Pokud jste mě slyšeli například na kongresu HOREKA, tak víte, že vám dokážu dobře poradit.

Co z toho vyplývá: Podnikatelé, kterým říkám "staří praktici", žijí v minulosti. Intuitivní podnikatelé myslí na budoucnost. Proto neustále hledají nové cesty, jak vyhovět svým zákazníkům. S IM+ Strategií úspěchu to dokážete. Stáhněte si informační brožuru:

 

Informace o nakládání s osobními daty zde
Inspirace zdarma: