Proč zákazníkům vyprávět příběhy
Co mají inzeráty z dob 1. republiky na obrázku společného? Samozřejmě příběh. Poznání, že příběh v marketingu kraluje, tedy nepřišlo až s webem. A existuje důvod, proč si ho zákazníci přečtou až do konce, a proč by tedy měli podnikatelé vyprávět příběhy.
Proč detektivky dočteme až do konce
Psycholožka Bljuma Zeigarniková zřejmě trávila spoustu času v kavárnách. Proto jí také nedala spát jedna záhada. Jak je možné, že si číšník dokáže zapamatovat i komplikovanou objednávku, ale jakmile vše donese na stůl, paměť se mu vyprázdní?
Po řadě experimentů došla k závěru, že nedokončenou práci nadále držíme v paměti, ale jakmile je všechno hotovo, vyprázdníme paměť pro další použití. Lidem tedy způsobuje nepohodlí, není-li něco nedokončené.
A tím se dostáváme zpátky k příběhům. Nedočtený příběh je také formou nedokončenosti. Připočtěme k tomu další faktor, totiž že lidé nemají rádi, když se ukáže, že něco nevědí, a snaží se to napravit. Proto také čteme detektivky a často je dokážeme hltat hluboko do noci, dokud se nedozvíme, kdo je vrahem.
Kdo umí vyprávět příběhy, udrží si pozornost
Příběh tedy dokáže zákazníky přimět, aby se naším sdělením zabývali až do konce. A pokud uznají, že „na něm něco je“, podrží ho v paměti až do vyřešení (viz také Jak zaujmout na sociálních sítích? Vyprávějte příběhy).
Chcete-li tedy, aby váš marketing byl úspěšný, používejte příběhy. Ale ne jakékoliv. Měly by mít souvislost s produktem. Jinak je zákazníci označí slovy „to je ale blbost“ a hned zapomenou.
Jak poutavě vyprávět příběhy
- nevymýšlejte si, ala vyprávějte, co znáte nebo jste zažili
- myslete na to, že největší zájem budí příběhy podobných lidí, jako jsou vaši zákazníci
- vyprávějte příběhy, které mají souvislost s vaším produktem
Použijte v praxi
Hodně lidí si myslí, že na to prostě nemají, aby marketing spojili s příběhy. Ve skutečnosti jde o to, vědět, jak se rozjet. A na to je snadné řešení. Domluvte si se mnou dvouhodinovou konzultaci, kde vám vysvětlím vše potřebné a postavím vás na startovní čáru:
Autor: Miloš Toman
Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.