Marketing

Proč zákazníkům vyprávět příběhy

Co mají inzeráty z dob 1. republiky na obrázku společného? Samozřejmě příběh. Poznání, že příběh v marketingu kraluje, tedy nepřišlo až s webem. A existuje důvod, proč si ho zákazníci přečtou až do konce, a proč by tedy měli podnikatelé vyprávět příběhy.

V článku se dočtete, jak na zákazníky působí příběhy a proč a jak by je tedy podnikatelé měli vyprávět.

Proč detektivky dočteme až do konce

Psycholožka Bljuma Zeigarniková zřejmě trávila spoustu času v kavárnách. Proto jí také nedala spát jedna záhada. Jak je možné, že si číšník dokáže zapamatovat i komplikovanou objednávku, ale jakmile vše donese na stůl, paměť se mu vyprázdní?

Po řadě experimentů došla k závěru, že nedokončenou práci nadále držíme v paměti, ale jakmile je všechno hotovo, vyprázdníme paměť pro další použití. Lidem tedy způsobuje nepohodlí, není-li něco nedokončené.

A tím se dostáváme zpátky k příběhům. Nedočtený příběh je také formou nedokončenosti. Připočtěme k tomu další faktor, totiž že lidé nemají rádi, když se ukáže, že něco nevědí, a snaží se to napravit. Proto také čteme detektivky a často je dokážeme hltat hluboko do noci, dokud se nedozvíme, kdo je vrahem.

„Chcete-li, aby váš marketing byl úspěšný, používejte příběhy.“

Kdo umí vyprávět příběhy, udrží si pozornost

Příběh tedy dokáže zákazníky přimět, aby se naším sdělením zabývali až do konce. A pokud uznají, že „na něm něco je“, podrží ho v paměti až do vyřešení (viz také Jak zaujmout na sociálních sítích? Vyprávějte příběhy).

Chcete-li tedy, aby váš marketing byl úspěšný, používejte příběhy. Ale ne jakékoliv. Měly by mít souvislost s produktem. Jinak je zákazníci označí slovy „to je ale blbost“ a hned zapomenou.

Jak poutavě vyprávět příběhy

  • nevymýšlejte si, ala vyprávějte, co znáte nebo jste zažili
  • myslete na to, že největší zájem budí příběhy podobných lidí, jako jsou vaši zákazníci
  • vyprávějte příběhy, které mají souvislost s vaším produktem

Použijte v praxi

Hodně lidí si myslí, že na to prostě nemají, aby marketing spojili s příběhy. Ve skutečnosti jde o to, vědět, jak se rozjet. A na to je snadné řešení. Domluvte si se mnou dvouhodinovou konzultaci, kde vám vysvětlím vše potřebné a postavím vás na startovní čáru:

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.