Podnikání

Proč se 70 % změn nepovede

70 % změn nedospěje k úspěšnému konci, říká John Kotter. Většinou kvůli tomu, že tichý odpor lidí, kteří změnu vnímají jako vnucenou, přejde v nenápadné sabotáže. Jako tomu bylo v jedné strojírenské firmě.

Její majitel si přečetl, jak v Toyotě sledují pohyb každého dílu a usoudil, že to by také potřeboval. Nakoupil tedy potřebné zařízení, sepsal popisy a příkazy. A když všechno spustil, nestačil se divit. Samolepky s čárovými kódy prý nedrží, nebo se odřou při manipulaci, či ušpiní. Čtečky zase padají na zem a rozbíjejí se. Některé díly dokonce museli hledat a když je objevili někde v koutě, nikdo nevěděl, kdo je tam dal.

Za dva měsíce si podnikatel řekl, že to byl špatný nápad, a značení zrušil. Jen litoval peněz a času, které do značení investoval.

Kde udělal chybu?

Za prvé považoval celou změnu za čistě technologickou záležitost. Soustředil se na zařízení a postupy, ale nepochopil, že pro ni musí získat lidi.

Za druhé nepochopil, že zaměstnanci nemají stejné zájmy jako firma. Snad s výjimkou skutečně vyspělých organizací se chovají víceméně sobecky. Argumentovat tedy prospěchem firmy je k ničemu. Je potřeba ukázat, co přinese lidem (více v e-booku Prosperita na dosah).

Za třetí mu scházelo přesvědčení a vytrvalost. Jakmile narazil na problémy, začal pochybovat, a to byl začátek konce. Navíc si myslel, že stačí vydat příkazy a všechno bude fungovat bez něj. Kdyby ty dva měsíce trávil co nejvíc času v provozu, snadno by zjistil, že nejde o problém technologie, ale chování lidí.

Vy to zvládnete

Úspěšné změny mají určité charakteristiky. Když je znáte a ovládáte, můžete si být skoro jisti, že změnu dotáhnete do úspěšného konce. A právě teď se s nimi můžete seznámit na jedinečném semináři Cesta změny v Praze ve čtvrtek 25. 9. Jako autor knihy „Řízení změn“ vás provedu procesem úspěšné změny tak, že další už dokonale zvládnete.

Každá změna začíná rozhodnutím. A rozhodnutí přijít na seminář je nejdůležitějším z nich. Program a registrace zde

 
Autor: Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Firemní školení a Semináře pro veřejnost