Když chcete zaujmout na sociálních sítích, vyprávějte příběhy

 

"Včera jsme byli na školení #Jan Novák. Bylo to skvělé a na svačinu koláčky." Podobných zpráv najdete na LinkedIn spoustu, stejně tak na dalších sociálních sítích. Všimne si jich možná pár lidí, co znají pisatele nebo Jana Nováka, ale tím to končí. Informační hodnota zprávy je totiž téměř nulová a nikdo jiný nemá důvod, proč by ji měl číst. To se ale dá snadno změnit.

 
Intuitivní marketing radí: Když chcete zaujmout na sociálních sítích, vyprávějte příběhy
 
Proč jsou neúspěšní prodejci, kteří sáhodlouze líčí kvality své firmy? Nebo e-shopy, kde u zboží najdete jen seznam technických parametrů? Protože dávají zákazníkovi takové informace a v takové podobě, které ho nezajímají.

"V marketingu a prodeji nejde o to, co zajímá vás, ale co zajímá zákazníka."


Intuitivní marketing: Buď slávu, nebo peníze

Nedávno jsem na Facebooku popsal příběh zákaznice, která si chtěla dát kávu. Barista tak dlouho provozoval samomluvu, z níž vycházel jako největší odborník široko daleko, až paní přešla chuť a odešla bez kávy.

Dodal jsem k tomu, že v intuitivním marketingu se ptáme: "Chceme získat slávu, nebo peníze?" Protože v prodeji je to obvykle buď - a nebo. Buď si budete honit triko a otrávíte tím zákazníky, nebo dáte prostor jim a získáte jejich vděčnost a peníze ( přečtěte si také v článku Intuitivní marketing pracuje s archetypy zákazníků.

Platí to i na sociálních sítích. Buď sem dáváte příspěvky, které baví vás, a v podobě, která vám vyhovuje, nebo je děláte tak, aby zaujaly co nejširší publikum. Zvláště je to pak důležité v případech, kdy sítě používáte coby podnikatelský nástroj.


Co na sociálních sítích spolehlivě zaujme

Co tedy zajímá čtenáře? Přečtěte si ještě jednou to "Nedávno jsem na Facebooku popsal příběh zákaznice…" Co je na textu důležité? Slovo "příběh". Čtenáře, fanoušky, zákazníky - všechny zajímá především příběh. Jsme tak nastaveni. Už pravěcí lidé si u ohňů vyprávěli příběhy o svých úlovcích, a dokonce je kreslili na stěny jeskyní. To nejsou statické obrázky, ale děje.

Pohádky, romány, orientální vypravěči, životopisy úspěšných lidí, televizní seriály, to všechno jsou příběhy. I takzvané "případové studie" jsou příběhy, i když často tak zdeformované, že je v nich málokdo rozpozná. Když se vědcům nedaří vysvětlit, co dělají a na co přišli, což se bohužel stává běžně, přichází popularizátoři vědy a převypráví to jako příběh.

Jestliže tedy budete vyprávět příběhy, dokážete zaujmout mnohem víc. A sociální sítě jsou pro to ideálním místem. Většinou slouží spíš k relaxaci, zejména Facebook, ale i na těch "profesionálních", jako je LinkedIn, si lidé rádi přečtou příběh, tentokrát třeba na odborné téma.

Jak je vidět na profilu Intuitivního marketingu na Facebooku, příběhy opravdu zaujmou


Ego je v marketingu špatným rádcem

Utrpí tím nějak vaše renomé? Možná. Stejně jako v případě zmíněného baristy je ovšem potřeba se rozhodnout, jestli vám taková pověst "seriózního experta" k něčemu užitečnému slouží, nebo je jen úlitbou egu.

Jistý autor odborných učebnic si mi hořce stěžoval, že se jeho knihy neprodávají. "Američani, když píšou anglicky, to mají snadné," řekl. Namítl jsem, že přece není problém jeho knihy do angličtiny přeložit. A zeptal jsem se, proč tedy nepíše stylem amerických autorů marketingové literatury: Lehce a se spoustou příběhů. Zatvářil se, jako bych ho přemlouval k provozování nevěstince. "Já mám svoji úroveň a nemíním psát bulvár!" prohlásil hrdě a odešel.

V intuitivním marketingu vychází sice marketing z naší osobnosti, ale to neznamená, že ji bereme takovou, jaká je. Výzvu "Buďte sami sebou" si totiž někteří lidé vykládají tak, že na sobě nemusí pracovat a druzí jsou povinni se smířit s tím, jací jsou. Přinejmenším v obchodě a marketingu nemusí.

Kniha Intuitivní marketing pro 21. století od Miloše Tomana


Jak vyprávět příběhy

Jak by tedy mohl vypadat příběh dejme tomu o školení? Můžete v něm třeba vyjádřit původní negativní očekávání, které se najednou změnilo, když… Nebo popsat jednu věc, kterou jste se zde dozvěděli a jejíž využití vám přineslo okamžitý posun nebo úspěch. Vzpomenout si na setkání s lektorem někdy v minulosti. Uvést, jak jste se s Janem Novákem přeli o účinnost nějakého postupu… A může toho být daleko víc.

Pamatujte si, že nejlepší příběhy jsou ty, do nichž jen zapojeno víc lidí. Osobní úvahy nad něčím mohou sice vypadat jako příběh, ale zaujmou méně než dialog. Ten je pak zase převálcován skupinovým zážitkem. Lidé jsou tvory společenskými a jejich potřeby z toho vychází. Tak jim je zkrátka naplňte.

V marketingu a prodeji nejde o to, co zajímá vás, ale co zajímá zákazníka. Jestli jste ho tím, co říkáte, nebo jak to říkáte, nijak nezaujali, tak to změňte. Tím, že budete vyprávět příběhy, se nedá nic zkazit, ale můžete naopak mnoho získat.


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu