Jak v marketingu využít kočky a jiná zvířata
Kočky v marketingu? Nikdy! Mnozí marketéři a podnikatelé jsou v tom neoblomní. Přece se nebudou ztrapňovat takovou dětinskostí. Jenže roztomilé kočičky fungují.
Proč manažeři a podnikatelé nechtějí zvířata
O tom, že reklama se zvířátky funguje, mluví například Rory Sutherland z Ogilvy a má na to dostatek důkazů. Stačí prostě reklamu vyhodnotit a porovnat s jinými. Zvířata, zvláště mláďátka, bezpečně vedou.
Jenže řada manažerů a podnikatelů se považuje za lidi střízlivé, racionální. O marketingu jsou pak přesvědčeni, že je to věda. Kočičky se však s představou grafů a matematických postupů jaksi nesrovnávají. A tak můžeme pozorovat paradox. Lidé, kteří by rádi emoce z marketingu vyloučili, se vlastně chovají emotivně. Nechtějí slyšet fakta, zajímají je vlastní pocity.
V Aktivním marketingu s emocemi pracujeme, ne jim podléháme. Pragmaticky používáme to, co funguje. I když má třeba někdo pocit, že je to nástroj hodný seriózního člověka. Posuďte sami, budete používat šroubovák, který vypadá profesionálně, nebo takový, se kterým dobře zašroubujete šroub? Skutečnost je taková, že reklamy tvářící se umělecky slouží ke sbírání cen na festivalech, ne sbírání zakázek pro zadavatele.
Jak to funguje?
Proč vůbec zvířátka, zvláště ta mladá, na lidi zabírají? Mají některé znaky, na které naše instinkty reagují ochranitelsky. Stejně jako u dětí.
Málokdo ví, že myšák Mickey byl původně vytáhlý spratek. A ne moc oblíbený. Superstar se stal až poté, co prošel změnou: zvětšila se hlava, zkrátily nohy. Zkrátka začal spíš připomínat dítě. A v souladu s tím se změnilo i jeho chování.
Silného účinku ovšem nedosáhneme tak, že dáme nějaké zvířátko do jakéhokoliv reklamního spotu nebo marketingové kampaně. Příjemci z toho nesmí vycítit účelovost. Připomeňme si například reklamu ČSOB pojišťovny se zlomyslným bobrem. Nebo tyto roztomilé kačky, využívající slovní hříčky:
Jak v marketingu využít kočky a jiná zvířata
- zvolte takové zvíře, které zapadá do vašeho byznysu či produktu
- vymyslete nenásilný příběh
- obměňuje ho v dalších kampaních se stejným zvířetem
Použijte v praxi
Vypadá to hezky, jenže mě nic nenapadá. To si může pomyslet nejeden podnikatel či manažer. Inspirujte se. Krást se sice nemá, ale inspirace není kopírování. Cílevědomý podnikatel se tedy nebojí nahlédnout ke druhým. Spíš se ale zajímejte, jak se v takových kampaních používají principy a jaké. A pokud chcete mít stálý přísun inspirace, použijte nástroj pro Aktivní prodej:
Autor: Miloš Toman
Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.