Marketing

Jak se díky LinkedIn stát podnikatelskou celebritou

LinkedIn je teď nejlepším místem na budování osobní značky. Buďte tam i vy jako doma. Přečtěte si, jak uspět na LinkedIn.

Dlouhou dobu jsem byl přesvědčený, že LinkedIn je něco na způsob internetové zprostředkovatelny práce. Až mě jeden neodbytný kamarád přiměl k tomu, že jsem se zaregistroval. A s překvapením jsem zjistil, že všechno je jinak. Objevil jsem pak v LinkedIn užitečný nástroj.

Přečtěte si, proč byste se měli zajímat o síť LInkedIn a jak na ní vyniknout a získat renomé i zákazníky.

V dnešní době už se těžko můžeme obejít bez sociálních sítí. Na jedné straně se jim totiž dá vyčítat, že potlačují potřebu setkávat se osobně, na druhé straně zase nabízejí spoustu možností lidem, kteří dokáží využít skutečnosti, že člověk je tvor společenský.

LinkdeIn dnes funguje podobně jako Facebook. Můžete přidávat vlastní příspěvky nebo odkazy z webů, dávat komentáře, diskutovat ve skupinách. Rozdíl je v tom, že LinkdeIn je sítí profesionálů, takže kontakty i informace tu mají jinou váhu. Zatímco Facebook použijete k tomu, abyste přitáhli co nejvíce potenciálních zákazníků, na LinkdeIn si budujete síť užitečných známostí. Ta se vám může hodit v každém případě, ale pokud dodáváte nějaké firemní služby a řešení, jde i o vaše potenciální zákazníky. Pak je užitečné uspět na LinkedIn.

„Pokud je tedy Facebook užitečný pro vytváření firemní nebo produktové značky, LinkdeIn nabízí totéž v oblasti značky osobní“.

Pokud je tedy Facebook užitečný pro vytváření firemní nebo produktové značky, LinkdeIn nabízí totéž v oblasti značky osobní. Ale jak jsem si všiml, ne všichni tuto závažnou roli doceňují (viz také e-book 📖 Co je vaším byznysem? – stáhněte si ho zdarma).

Nebuďte skoupí na informace

V první řadě se budování a posilování značky nesnese s anonymitou. Někteří lidé mají možná svůj účet jen kvůli přístupu na síť, takže žádné údaje poskytovat nepotřebují a nechtějí. Stejně mě ale zaráží, že snad čtvrtina vůbec nemá fotografii. Případně si vypomohou tím, co je zrovna při ruce: obrázek s manželkou na dovolené, se třemi kolegy na firemní akci. Občas se najde i žena, která na podobence působí dojmem, že nehledá ani kontakty, ani práci, ale partnera, nejlépe jen na dnešní večer. A toužíte se seriózně a profesionálně kontaktovat s mužem, který se prezentuje portrétem Homera Simpsona?

Stejně tak asi většinu lidí zajímá, co děláte a v jaké firmě. Podle toho si vás také vyhlédnou. Kolik z nich asi zajímá, jak jé máte krédo? Je sice hezké, že se řídíte zásadou „Bez práce nejsou koláče“ nebo citátem nějakého úspěšného člověka, ale pochybuji, že je to ta hlavní informace, kterou by se o vás ostatní chtěli dozvědět.

Buďte na LinkedIn aktivní

Za druhé je důležité, aby o vás lidé věděli více, než jen ze základních informací. Pokud chcete propagovat svoji osobní značku, asi nebude stačit, že tu jste. Všiml jsem si, že se na LinkdeIn vyskytují přeborníci, věnující se celé dny jen rozšiřování kontaktů. Ale co potom s nimi? Důležité je tedy přispívat. Přidávat, podobně jako na Facebooku, odkazy na články, které vás zaujaly a týkají se toho, co děláte. Nebo i ty, které jste napsali sami. Samozřejmě, že jde především o odborné informace. Komentujte články jiných. Diskutujte ve skupinách nebo do nich přidávejte diskusní příspěvky. To je také aktivní prodej, i když třeba „prodáváte“ sebe. Moderní podnikatel ví, že všechno je prakticky prodej.

V některých oborech je lepší stát se osobní značkou, než stát v pozadí nějaké firmy. Především v tam, kde jde o důvěru. A LinkedIn je na to v současné době tou nejlepší platformou. Najdete tam nejvíc zákazníků, kteří důvěru považují za důležitou. Pokud to platí i pro ty vaše, oslovte je na LinkedIn.

Nenechte se odradit

Na LinkedIn se často vedou diskuse, jestli potvrzovat kontakt každému, kdo o to požádá, nebo jen lidem, které už znáte. Oba přístupy mají své zastánce. Záleží zřejmě na tom, s jakým cílem na LinkedIn vstoupili. Člověk, který hledá nové zaměstnání a o kontakty jiných lidí nestojí, asi nepotřebuje mít tisíce kontaktů. Pokud si zde však budujete svoji osobní značku, potřebujete k tomu samozřejmě široké publikum. Dalším důvodem pro vytváření velké sítě je inspirace. Čím více lidí, tím více zajímavých informací, odkazů na články, názorů (neříkám, že jsou takové všechny). Uspět na LinkedIn tedy znamená obohatit sebe i druhé.

Někteří lidé tedy vyžadují, abyste jim sdělili důvod, proč s nimi chcete být v kontaktu. Doporučuji proto vždy doplnit svoji žádost o navázání spojení nějakým vysvětlením. Buď konkrétního profesního či jiného zájmu, nebo můžete třeba napsat, že dotyčného považujete za inspirativního člověka. Samozřejmě že i tak vám někteří neodpoví a kontakt nepotvrdí. Nenechte se tím odradit, na LinkedIn je zajímavých lidí dost a dost.

Snadno patrně uspějete u těch, kteří mají vedle jména uvedenou zkratku LION (LinkedIn Open Networker). To jsou lidé, kteří dávají najevo, že jsou kontaktům otevření a nepodmiňují je konkrétním zájmem nebo dřívější známostí.

Jak intuitivní podnikatelé budují na LinkedIn osobní značku

Pro vybudování nebo posílení vaší osobní značky na LinkdeIn je důležité:

  • zveřejnit o sobě všechny důležité údaje (včetně fotky)
  • pracovat na rozšiřování své sítě
  • odborně se připomínat přispíváním

Na LinkdeIn tedy mají dobré šance nejen zaměstnanci, ale také všichni „volnonožci“ neboli freelanceři. Zkrátka všichni lidé, kteří svůj úspěch zakládají na vlastní osobnosti, schopnostech a dovednostech. Protože intuitivní marketing staví na osobnosti a osobní angažovanosti podnikatele, je to pro jeho používání nezbytné (viz také 🎓Školení Aktivního prodeje).

Použijte v praxi

Jako úspěšný marketér a podnikatel nebudujete značku pro značku. Platí to i pro tu osobní. Osobnost je zde zárukou, že usilujete dát zákazníkům ne co jste ochotni, ale co dokážete a můžete. Osobní značku je tedy v intuitivním marketingu chápu jako vyjádření zodpovědnosti. I proto je důležité uspět na LinkedIn. A jak toho pak využít v podnikání?

Vyberte si:

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.