Kvalita už se nechválí sama
V jedné firmě jsem měl za úkol proškolit prodavačky pro nově otevíranou prodejnu rychlého občerstvení. Měl jich být celý řetězec. Nakonec se ale plány neuskutečnily. Kvůli jedné chybě.
Lidé se to musí dozvědět
Naštěstí ne mojí. Ba právě naopak. Protože součástí mého úkolu bylo nejen proškolit prodavačky, ale také asistovat při prvním dnu provozu, nemohl jsem si nevšimnout, že návštěvnost je velmi nízká. Rychlý pohled na internet mi ukázal, v čem to vězí. Ani na webu firmy, ani na jejím facebookové stránce nebyla o nové prodejně žádná zmínka. Jako by neexistovala.
Jenže když jsem na to upozornil vedení, bylo mi řečeno, že mojí starostí je, aby prodavačky pořádně prodávaly. Ne se míchat do marketingu, na který mají svého člověka. A tak i po měsíci, kdy jsem si projel jejich online aktivity, jsem nenašel o prodejně ani slovo. Ambiciózní projekt nakonec zastavili „pro malý zájem zákazníků“.
Marketing a obchod musí táhnout za jeden provaz
Občas ještě někde objevím názor, že dobrá kvalita se chválí sama. Ovšem v situaci, kdy každý člověk shlédne denně v průměru 250 reklam, jí v tom musíme pomoci. To, že později mohou zákazníci svoji spokojenost projevovat osobním doporučením, je pravda, ale pro rozjezd je zapotřebí jiných druhů propagace. Úspěšný podnikatel se neřídí dojmy, ale výsledky (viz také e-book 📖 Strategie úspěšného podnikání, stáhněte si ho zdarma).
Bohužel je stále hojně rozšířeným nešvarem, že obchod a marketing si hrají každý na svém písečku a jejich pracovníci dokonce nevrle reagují na „zasahování“ z druhé strany. Přitom obchodní úspěch záleží právě na tom, jak své činnosti dokáží zkoordinovat. Zvláště marketéři by si měli uvědomit, že jsou tu od toho, aby obchodníkům vytvářeli podmínky.
Je potřeba
- nastavit koordinaci, výměnu informací, porady
- brát vážně informace od obchodníků o tom, co zákazníci chtějí a nechtějí
- zajímat se, jak jejich činnost ovlivňuje prodej
Použijte v praxi
Hlavní překážkou bývá obvykle ego a žárlivost na vlastní kompetence. V úspěšné firmě by však marketing měl vytvářet podmínky pro prodej a obchod ho zase zásobovat podněty a informacemi o postojích zákazníků. Když se to neděje, obě oblasti kulhají a firmě se nedaří. Jak všechno správně nastavit? Poraďte se o tom se mnou:
Autor: Miloš Toman
Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.