Prodejna

Jak využít AI v tradiční prodejně

Když se začal rozvíjet internet, řada obchodníků prohlašovala, že ho k ničemu nepotřebují. Ke své vlastní škodě. Dnes je podobná situace s umělou inteligencí. „Já mám obyčejnou prodejnu, k čemu by mi byla?“ slýchávám. Ukažme si tedy, k čemu vám AI může být užitečná.

Inspiroval mě podnikatel, který si nechal od ChatGPT vypracovat návrh na jídelní lístek restaurace v rekreační oblasti, s ohledem na specifické zákazníky i malou kuchyni. Vyšlo to zajímavě a všechno také bylo dobře zdůvodněno.

Zadal jsem tedy ChatGPT tento úkol: „Vytvoř prosím návrh, jak v menší samoobsluze s potravinami uspořádat zboží tak, aby se navzájem podporovalo v prodeji a vytvářel se tak synergický efekt a zvýšily se tržby.“ Výsledek vypadá takto:

Základní principy pro synergické uspořádání zboží

  • Zóna „rychlého rozhodnutí“ u vstupu/pokladen – impulzní zboží (sladkosti, nápoje, novinky, slevy)
  • Zóna „hladového břicha“ – hotová jídla, pečivo, mléčné výrobky
  • Zóna „plánovaného nákupu“ – základní potraviny (těstoviny, konzervy, mouka, rýže atd.)
  • Zóna „doplnění potřeb“ – doplňky jako koření, omáčky, čaje, kosmetika, čisticí prostředky

Návrh uspořádání s příklady synergií

1. U vchodu / čelo regálů

  • Letákové a akční zboží – největší taháky týdne
  • Slané snacky + chlazené nápoje – ideální kombinace pro impulzní nákup
  • Čerstvé květiny nebo sezónní zboží – vizuálně lákavé, zvedá náladu

2. Sekce pečiva

V blízkosti umístit:

  • Máslo, marmelády, pomazánky, sýry
  • Káva/čaj – doplněk ke snídani
  • Sendvičové přísady – šunka, salámy, zelenina

3. Mléčné výrobky

U mléka a jogurtů umístit:

  • Müsli, cereálie, sladidla
  • Ovocné přesnídávky, smoothie
  • Dezerty nebo pudinky – cross-sell

4. Maso / chlazené zboží

V blízkosti:

  • Koření, marinády, grilovací směsi
  • Omáčky a přílohy (např. hranolky, rýže)
  • Pivo / nealko pivo – doplněk k večeři

5. Těstoviny, rýže, mouka, luštěniny

Sousedství:

  • Rajčatové omáčky, pesto, smetana
  • Koření a oleje
  • Sýry (parmazán, mozzarella)

6. Sladké zboží (čokolády, sušenky, oplatky)

V těsné blízkosti:

  • Káva a čaj
  • Dezerty, instantní kaše, šlehačky

7. Nápoje

U alkoholických nápojů:

  • Slané pochutiny (chipsy, oříšky)
  • Mixéry, citronová šťáva, limetky

U vody a limonád:

  • Chlazené varianty, funkční nápoje

8. Drogistické zboží

Vytvořit tzv. „domácí zónu“:

  • Čisticí prostředky + kuchyňské utěrky + houbičky
  • Prací prostředky + aviváže
  • Osobní hygiena + papírové zboží

 Další tipy na zvýšení tržeb

  • Tematické ostrůvky: např. „Grilovací víkend“ – maso + omáčky + uhlí + pivo
  • Sezónní koutky: „Zpět do školy“, „Velikonoční výběr“, „Letní osvěžení“
  • Křížové promo akce: např. „Kup těstoviny + omáčku, sýr zdarma“
  • Navigační tabule s tipy: „Zkuste k tomuto jogurtu naše domácí müsli!“

Z návrhu vypadlo ovoce a zelenina, ale je to jen první nástřel. Dá se samozřejmě doplňovat a upravovat.

Umělá inteligence mi také na základě tohoto návrhu vytvořila plánek prodejny.

Je to jen jedna ukázka, jak můžete AI využít ke zvýšení tržeb v prodejně. Možností je mnoho. Například vytipovat žádané zboží, které je právě oblíbené mezi nakupujícími. Navrhnout zboží pro určitý druh zákazníků (třeba mladých lidí). Udělat si průzkum trhu atd. atd. I pro malého obchodníka, který má „jen tu prodejnu“ se tedy otevírají velké možnosti.

Chcete prodejnu řídit moderně, s využitím jak technologií, tak vědomostí, jak zákazníci myslí a jak se rozhodují? Přihlaste se na seminář Aktivní prodej v prodejně.

 
Autor: Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.