Jak využít AI v tradiční prodejně
Když se začal rozvíjet internet, řada obchodníků prohlašovala, že ho k ničemu nepotřebují. Ke své vlastní škodě. Dnes je podobná situace s umělou inteligencí. „Já mám obyčejnou prodejnu, k čemu by mi byla?“ slýchávám. Ukažme si tedy, k čemu vám AI může být užitečná.
Inspiroval mě podnikatel, který si nechal od ChatGPT vypracovat návrh na jídelní lístek restaurace v rekreační oblasti, s ohledem na specifické zákazníky i malou kuchyni. Vyšlo to zajímavě a všechno také bylo dobře zdůvodněno.
Zadal jsem tedy ChatGPT tento úkol: „Vytvoř prosím návrh, jak v menší samoobsluze s potravinami uspořádat zboží tak, aby se navzájem podporovalo v prodeji a vytvářel se tak synergický efekt a zvýšily se tržby.“ Výsledek vypadá takto:
Základní principy pro synergické uspořádání zboží
- Zóna „rychlého rozhodnutí“ u vstupu/pokladen – impulzní zboží (sladkosti, nápoje, novinky, slevy)
- Zóna „hladového břicha“ – hotová jídla, pečivo, mléčné výrobky
- Zóna „plánovaného nákupu“ – základní potraviny (těstoviny, konzervy, mouka, rýže atd.)
- Zóna „doplnění potřeb“ – doplňky jako koření, omáčky, čaje, kosmetika, čisticí prostředky
Návrh uspořádání s příklady synergií
1. U vchodu / čelo regálů
- Letákové a akční zboží – největší taháky týdne
- Slané snacky + chlazené nápoje – ideální kombinace pro impulzní nákup
- Čerstvé květiny nebo sezónní zboží – vizuálně lákavé, zvedá náladu
2. Sekce pečiva
V blízkosti umístit:
- Máslo, marmelády, pomazánky, sýry
- Káva/čaj – doplněk ke snídani
- Sendvičové přísady – šunka, salámy, zelenina
3. Mléčné výrobky
U mléka a jogurtů umístit:
- Müsli, cereálie, sladidla
- Ovocné přesnídávky, smoothie
- Dezerty nebo pudinky – cross-sell
4. Maso / chlazené zboží
V blízkosti:
- Koření, marinády, grilovací směsi
- Omáčky a přílohy (např. hranolky, rýže)
- Pivo / nealko pivo – doplněk k večeři
5. Těstoviny, rýže, mouka, luštěniny
Sousedství:
- Rajčatové omáčky, pesto, smetana
- Koření a oleje
- Sýry (parmazán, mozzarella)
6. Sladké zboží (čokolády, sušenky, oplatky)
V těsné blízkosti:
- Káva a čaj
- Dezerty, instantní kaše, šlehačky
7. Nápoje
U alkoholických nápojů:
- Slané pochutiny (chipsy, oříšky)
- Mixéry, citronová šťáva, limetky
U vody a limonád:
- Chlazené varianty, funkční nápoje
8. Drogistické zboží
Vytvořit tzv. „domácí zónu“:
- Čisticí prostředky + kuchyňské utěrky + houbičky
- Prací prostředky + aviváže
- Osobní hygiena + papírové zboží
Další tipy na zvýšení tržeb
- Tematické ostrůvky: např. „Grilovací víkend“ – maso + omáčky + uhlí + pivo
- Sezónní koutky: „Zpět do školy“, „Velikonoční výběr“, „Letní osvěžení“
- Křížové promo akce: např. „Kup těstoviny + omáčku, sýr zdarma“
- Navigační tabule s tipy: „Zkuste k tomuto jogurtu naše domácí müsli!“
Z návrhu vypadlo ovoce a zelenina, ale je to jen první nástřel. Dá se samozřejmě doplňovat a upravovat.
Umělá inteligence mi také na základě tohoto návrhu vytvořila plánek prodejny.
Je to jen jedna ukázka, jak můžete AI využít ke zvýšení tržeb v prodejně. Možností je mnoho. Například vytipovat žádané zboží, které je právě oblíbené mezi nakupujícími. Navrhnout zboží pro určitý druh zákazníků (třeba mladých lidí). Udělat si průzkum trhu atd. atd. I pro malého obchodníka, který má „jen tu prodejnu“ se tedy otevírají velké možnosti.
Chcete prodejnu řídit moderně, s využitím jak technologií, tak vědomostí, jak zákazníci myslí a jak se rozhodují? Přihlaste se na seminář Aktivní prodej v prodejně.
Autor: Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.