Zlepšete své podnikání 250x v roce
Jestliže každý den zlepšíte v podnikání nějakou maličkost, pak za rok uděláte kolem 250 zlepšení (nebudete-li vylepšovat také ve volné dny a svátky).
To už je dostatečně velké číslo, aby se viditelně změnila úroveň vašeho byznysu. I malými krůčky se dá dojít k velké přeměně. Je však třeba dodržovat některá pravidla. Mám tu pro vás čtyři nejdůležitější.
Jistý podnikatel mě požádal, abych mu pomohl zlepšit úroveň jeho prodejen. Když jsme je procházeli, ukazoval jsem mu spoustu věcí, které by měl řešit. Včetně děr v podlaze. Ale on neustále mluvil o tom, že musíme začít koncepčně. „Než vytvoříme nějakou funkční a organizační koncepci,“ namítal jsem, „mohou se přece odstraňovat ty drobnější nedostatky.“ Nechtěl o tom slyšet, a nakonec byl rád, že se mu podařilo upadající firmu prodat.
Nedělejte změny pro změny
To, co uděláte, musí mít smysl a musí něco přinést. Proto přemýšlejte dopředu. Pokud ve čtyři hodiny odpoledne začnete dumat, co ten den vylepšit, pravděpodobně vás napadne jen nějaká formalita. Je tedy potřeba mít oči otevřené. Musíte nejdříve napnout zrak a pozornost, abyste odhalili “maličkosti”, které vašim zákazníkům znepříjemňují život a vám kazí byznys (viz také e-book 📖 Prosperita na dosah, stáhněte si ho zdarma.
Sedí-li podnikatelé celé dny v kanceláři, nevidí to, co by jinak nepřehlédli. A pokud přece jen ano, protože může zafungovat takzvaná „provozní slepota“, požádejte někoho nezaujatého (nebo rovnou vaše klienty), aby se kriticky podíval na vaše podnikání. Progresivní podnikatel se nespoléhá jen na svůj pohled a mínění.
Nepřehlížejte malé nedostatky
Velká mozaika se skládá z malých kamínků. Puzzle se skládá z jednotlivých dílků. Nepodceňujte proto malá zlepšení. Jednak dají dohromady velkou změnu k lepšímu, jednak jsou spouštěčem. Když budete čekat, až začnete ve velkém, nezačnete nikdy. Proto udělejte první zlepšení svého podnikání už dnes. A začněte Aktivním prodejem. Více se o něm dozvíte na 🎓Semináři Aktivního prodeje.
Udržujte dosažený stav
Mějte na paměti, že věci mají tendenci vracet se do původního stavu. Pokud neuděláte změnu důsledně, za chvíli jako by zlepšení nebylo. Zlepšíte v podnikání řadu věcí a zanedlouho jako by nic nebylo. Musíte sebe nebo své lidi po nějakou dobu hlídat, dokud se nový přístup nestane zvykem.
Moje zkušenost třeba říká, že prodavačům, vyškolených v umění aktivně prodávat, vydrží nadšení a nasazení 14 dní až měsíc. Pak, pokud v tom nejsou nadále povzbuzovaní podnikatelem či nadřízeným, se vytratí.
Jen zlepšovat nestačí
Občas musíte přijít s něčím úplně novým a jiným. Někomu se to nepodaří za celou dobu podnikání, jiný chrlí nápady jako Etna. Nemusíte mít každý týden něco originálního, ale jednou za čas byste zákazníky překvapovat měli. Samozřejmě příjemně. Tím, že něco zlepšíte v podnikání, nebo přijdete s něčím docela novým. Úspěšný podnikatel zkrátka nenechá zákazníky „usnout“.
Ne vždy se to samozřejmě povede. Ale kdo neriskuje a nezkouší, ten se nikdy nedozví, jestli mohl být úspěšnější.
Jak neustále vylepšovat své podnikání
- založte si zlepšovatelský deník a zapisujte si, co jste zlepšili nebo opravili
- dívejte se, mluvte se zákazníky i zaměstnanci, abyste odhalili náměty ke zlepšení
- každý den udělejte jedno zlepšení
Použijte v praxi
Úspěšní podnikatelé jsou fanatiky zlepšování. Jednak proto, že dobře vědí, že ani zdaleka nejsou dokonalí (a nespokojí se s heslem “To stačí!”). Za druhé i proto, že kdo se zastaví, ten zůstane pozadu. Kdykoliv jsem “neměl čas” na zlepšování, pocítil jsem to na výsledcích. Hledejte tedy všechny možnosti, jak své podnikání neustále zdokonalovat. Inspiraci, ale i konkrétní návody najdete v Aktivním prodeji. Pokud potřebujete vědět víc, zeptejte se mě.
Autor: Miloš Toman
Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.