Marketing

Svlékací propisky aneb K čemu je marketing

Jiří Suchý vyprávěl, jak v Paříži v jednom krámku objevili „svlékací“ propisky. Šlitr rozhodl, že je pořídí všem svým známým. A hned je začali testovat, jestli nedrhnou. Až je prodavač překvapil nečekanou otázkou.

Přečtěte si, jak zbytečně neutrácet za marketing.

Pro vysvětlení těm, kteří si už „svlékací“ propisky nepamatují. Šlo o propisovací tužky, které měly nahoře průhlednou část, naplněnou čirou kapalinou. V ní byl obrázek dívky v plavkách a když jste propisku otočili vzhůru nohama, plavky se začaly pomalu spouštět dolů.

A cože byla ta nečekaná otázka? Prodavač se po chvíli testování zeptal: „A nechtěli by pánové vyzkoušet, jestli ty propisky také píšou?“

„Ale co je to uspět? Pobavit?“

Jsou reklama a marketing jen pro zábavu?

Jsem jako ten prodavač. Také se často ptám, jestli by marketing a reklamy také neměly prodávat (viz také e-book Intuitivní marketing prodává). Jak se zdá, jejich objednavatelé a tvůrci jsou často spokojeni s tím, že baví. „Česká reklama nemůže uspět bez humoru,“ řekl jeden marketér. Ale co je to uspět? Pobavit? Na okamžik zaujmout? A není to málo Antone Pavloviči?

Jednou jsem se bavil se šéfem marketingu jisté banky. Mezi řečí se mě zeptal, jestli jsem viděl jejich novou reklamu. Nějak jsem si ji nevybavoval, tam mi ji popsal. „Aha, to jsem viděl,“ vzpomněl jsem si. „Ale nevěděl jsem, že je to vaše reklama. To je chyba, nemyslíte?“ Na chvíli se zarazil, pak vyhrkl: „Ale nám se líbí“.

Chápu. Mají dost peněz na to, aby si udělali radost. Ale jsou podnikatelé a firmy, kteří potřebují peníze do marketingu investovat, ne vyhodit za pobavení publika. A kterým je jasné, že řeči o posílení povědomí a image značky jim faktury nezaplatí. A pro ně je tu Aktivní prodej a marketing. Možná i pro vás?

Jak neprodělávat na marketingu

  • vždycky mějte cíl svého marketingového úsilí (a nedosazujte si za něj „zvýšit povědomí o značce“ a jiné nesmysly)
  • zacilte na relevantní zákazníky, ne na všechny
  • ujasněte si, jak vám má marketing nebo reklama vydělávat peníze

Použijte v praxi

Dokud budete považovat výdaje na marketing a reklamu za náklady, budete ztrátoví. Jestliže v nich ale budete vidět investice, najdete způsoby, jak zajistit jejich návratnost. Inspiraci získáte na mých seminářích. Dozvíte se tam mnoho věcí, které jinde neuslyšíte. Intuitivní marketing není pro každého, ale pro vás možná ano:

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.