Úspěšný bude ten, kdo není vlažný a slepě věří

 

Bylo to tuším v šesté třídě. Ve výtvarce jsme malovali jakési zátiší a já jsem si právě liboval, jak jsem ho pěkně a vyváženě vystihl, když se mi přes rameno naklonila učitelka. "Málo výrazné!" prohlásila autoritativně, namočila štětec do černé barvy a vyzdobila mi jí výkres. Myslel jsem, že budu brečet. Dnes se na to dívám jinak.

 
Úspěšný bude ten, kdo není vlažný a slepě věří
 
Zkušenost mě naučila, že na tom biblickém "že jsi vlažný, a nejsi horký ani studený, nesnesu tě v ústech" něco je. Kdo chce být úspěšný, nemůže tiše pípat někde v davu lidí, kteří za největší přednost považují nenápadnou prostřednost.

Když mluvím o davu, pak vystihuji skutečnost. Nejvíce je právě těch průměrných, konformních lidí, kteří se ničím nevyznačují. Ale v houfu mají sílu a tou silou nutí ty, co to ještě neudělali, aby se přizpůsobili.

"Každý záměr být úspěšný si zaslouží pevnou víru."


Pochybná honba za štěstím

Jednou z jejich oblíbených zbraní jsou výzkumy, které údajně potvrzují, že jediné, na čem opravdu záleží, jsou dobré vztahy. "Nehoňte se za penězi ani za úspěchem," zní jejich závěry. "Buďte co nejvíc doma, případně každý druhý den s kamarádkami či kamarády, a štěstí bude vaše." Když se podíváme kolem sebe, štěstí jaksi nevidět, spíš frustraci. Většina z těch, co se údajně honí za penězi, jsou prostě lidé, kteří se snaží uživit sebe a svou rodinu. Poučovat je, aby toho nechali a zůstali doma, je opravdu špatný vtip.

Zajímavé je, že i ti, co dobře vědí, že s kručícím žaludkem se zhoršují vztahy, dokáží básnit o špatnosti peněz. Obvykle jde o lidi, kteří jsou zabezpečení, nebo mají na byt a stravu jen sebe. Nedovedu si představit zodpovědného jedince, zajišťujícího obživu celé rodiny, jak se s lehkým srdcem rozhodne praštit s prací, aby si mohl víc hrát se svými dětmi.

Profesor Martin Seligman říká, že jsou vlastně tři různé cesty ke šťastnému životu. Buď ta s maximalizací pozitivních emocí (což ovšem nejde bez určitého pohodlí a zabezpečení), pak je tu život v závazku - práci, rodičovství, volnu, a také smysluplný život, kdy nežijeme jen pro sebe a své prožitky. Rozhodně tedy neplatí, že nejšťastnější budeme, když se vykašleme na všechno kromě vztahů.


Cílem je zahnat zatoulané ovce do houfu

Heslem všech těchto rádců, kazatelů morálky a naháněčů zatoulaných oveček je: Jen proboha o nic neusilujte. Jak to nedávno prohlásil jeden člověk: "Ze zkušenosti vím, že těšit se na něco je začátkem zklamání." No výborně, dodejme třeba, že koupit si kuchyňský nůž je začátkem možnosti, že se řízneme do prstu. Kocour Garfield odmítá v pondělí vylézt z pelechu, aby se mu něco nepřihodilo, tak to prodlužme na sedm dní v týdnu.

A všimněte si, že pro jistotu ještě vytáhnou morální kartu. Kdo chce vyčnívat, kdo něco chce, je sobecký, neohlíží se na druhé a měl by se pořádně stydět. Dokonce i Matka Tereza byla podezřívána, že ji vlastně jde jen o vlastní ambice. Neřekl vám ještě nikdo, že se nesluší začínat větu slovy "Já chci…"? Určitě ano.

Někdy jsou ty přesvědčovací metody davu rafinované. Zrovna před chvílí jsem četl, že snaha změnit se k lepšímu, vyvíjet se, je ve skutečnosti podvědomou snahou přizpůsobit se požadavkům většiny. Podle této logiky jsou největšími nonkonformisty ti, kteří každý večer usedají k televizi nebo k pivu v hospodě.

E-book Prosperita na dosah od Miloše Tomana


Sláva bláznům, neboť oni mění svět

Co si z toho vzít? Úspěch není otázkou pečlivého zkoumání morálky. U intuitivních podnikatelů je otázkou pevné víry, že konají tak, jak konat mají. Jakmile si totiž začneme zdůvodňovat, proč to či ono děláme, a jestli je to z pohledu společnosti správné, zapleteme se do kliček, protože morálka není jedna. A nakonec nás to přivede do bezpečné a jisté náruči davu. Když to tak dělají ostatní…

Paradoxně je nejlepším přístupem k úspěchu to, čemu dav říká "slepá víra" a před ní nás samozřejmě ze všech sil chrání. Nenabádám nikoho ke vstupu do sekty, tolik soudnosti snad v sobě máme, ale k pochopení, že jedině silnými myšlenkami můžeme otevřít cestu k úspěchu. Žádná vlažná prostřednost, ani studená, ani teplá, nás k němu nedovede.

Věřit, že může postavit katedrálu, jakou je Sagrada Familia, mohl jen blázen. Antoni Gaudí tomu věřil. Můžete se na vlastní oči přesvědčit, že stojí, i když ne zcela hotová.

Ze zpětného pohledu to samozřejmě nevypadá nijak zázračně. Stejně jako bezdrátový přenos informací, díky němuž čtete tento článek. A přesto za tuto myšlenku prohlásila Marconiho za blázna jeho vlastní rodina. Dav takovým idejím tleská až poté, co se ukáže, že jsou možné a fungují. Úspěšní lidé se jimi zabývají v době, kdy to nikdo neví. Jejich pevná víra je vede.


Blahodárnost slepé víry

Ale nemusí jít jen o monumentální stavby nebo vynálezy. Každý záměr být úspěšný si zaslouží pevnou víru. Pokud ho máte, nepochybujte, věřte. Víra nevzniká z úspěchu, ale úspěch pochází z víry. Čím silnější, tím lepší.

Jak funguje "slepá víra"? Přejděte po lávce položené na zemi. Jde to snadno, že? Kdyby někdo tu lávku postavil mezi dva vysoké domy, ale zavázal vám oči a neřekl, že ji přemístil, přejdete ji stejně suverénně. Sundejte si však šátek z očí a neuděláte už ani jeden krok, celí ztuhlí strachem. Proto je důležité věřit "se zavřenýma očima".


Své šance na úspěch podle intuitivního marketingu zvýšíte, když:

  • nejdříve měříte, ale potom se nenecháte svést od řezání, že si tedy prvně příležitost promyslíte, ale když se rozhodnete, už vás nic nezastaví
  • pochopíte, že vše, co vás od něj zrazuje, je jen snaha udržet stádo ovcí pohromadě, i kdyby mělo kompletně namířeno na okraj rokle
  • pochopíte, že slepá víra není slepá ve vidění cíle, ale vůči zveličování údajných překážek
Přiznám se, že jsem také býval často vlažný. Prostě mi připadalo nerozumné vsadit na něco všechno a neposlouchat argumenty z druhé strany. Modlou se mi stala objektivita. Časem jsem ale zjistil, že nic takového neexistuje, alespoň ve většině dějů, které se v našem životě odehrávají. Bud si stojíme za svým a podle toho řídíme svůj život, nebo náš život řídí jiní. Jedině tak se dá dosáhnout svobody.


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu