Tři odhalená tajemství vztahu k penězům

 

Seděli jsme v úzké kuchyni u stolu pokrytém laciným ubrusem. Celý byt byl stísněný a chudý. Jeho žena vypadala uštvaně a viditelně neměla radost, že je večer otravuji. Vysvětloval jsem mu, že bez vize neví, jaký má jeho život vlastně smysl a co by měl dělat. "Řekněte mi upřímně, co byste teď nejvíc potřeboval," vyzval jsem ho. "Peníze," odsekla manželka, která si přišla ohřát čaj.

 
Tři odhalená tajemství vztahu k penězům a úspěch s intuitivním marketingem
 
Zamával odmítavě rukama. "Nějaké peníze by se hodily, ale to není smysl života," řekl mi, když jsme v kuchyni osaměli. "Peníze jsou špatné. Existují vyšší hodnoty." Tohle pro mě nebyla novinka. Takový názor má kde kdo. "Říkají to i bohatí lidé," připomněl mi.

"Lidé si často myslí, že vypadají ušlechtile, když o penězích hovoří s odporem."


Peníze a fáze našeho života

Je to pravda. Sám jsem to už párkrát od úspěšných slyšel. Ale musel jsem svému hostiteli vysvětlit, že většina lidí prochází určitým vývojem. Ačkoliv si myslí, že jejich ideály a postoje se nemění, opak je pravdou. Nedávno jsem slyšel rozhovor s jedním člověkem, který už v 17 letech organizoval různé extravagantní akce. Řekl, že tehdy měl představu, že zůstane pořád stejný, jen ta jeho činnost se znásobí.

Některým lidem to vydrží třeba i celý život. Ale většina prostě dospěje a převezme zodpovědnost. Za sebe, za svou rodinu. Ti, kteří byli hodně úspěšní, pak dojdou do stádia, když už víc nepotřebují, a začnou je zajímat jiné hodnoty. To je přirozené.

Jeden rozsáhlý výzkum se pochlubil překvapivým zjištěním: Na naše štěstí a spokojenost nejvíce působí vztahy. Jenže výzkumníci se ptali seniorů, kteří hodnotili svůj život ze současného pohledu, kdy se mohou cítit osamělí. Kdyby se jich na to samé zeptali o nějakých 30 let dříve, zřejmě by mluvili jinak.

Jednoduše se dá říct, že v různých fázích svého života máme různé potřeby. V 17 letech nás živí rodiče. V šedesáti už možná máme vyděláno. Ale mezi tím mohou být peníze důležitou potřebou. Tvářit se, že něco nepotřebujeme, když to není pravda, je hloupé. Jestliže máme hlad, budeme to tajit, abychom před lidmi nevypadali jako hamouni?

Odhalené tajemství: Lidi kolem vás naprosto nezajímají vaše potřeby. Zajímá je, jak zrcadlíte ty jejich. Jestliže nechtějí být aktivní a vydělávat, očekávají to i od vás.


Peníze a jejich morálka

"K čemu charita potřebuje peníze?" zeptal jsem se. O odpovědi ani nepotřeboval přemýšlet: "Aby je dala potřebným." Naoko jsem se podivil, že charita dává lidem ty špatné peníze, které působí jen zlo. "To je něco jiného, oni je přece nutně potřebují." Rozhlédl jsem se po chudičké kuchyni a otázka se přímo nabízela: "Vy je nepotřebujete?"

Lidé si často myslí, že vypadají ušlechtile, když o penězích hovoří jako o něčem na způsob hazardních her nebo pornografie. Připadají si ctnostní, když je nemají a neusilují o jejich získání. A myslí se, že je tak vidí i ostatní. Vůbec jim nedochází, že jejich okolí je může posuzovat především podle toho, jak jsou schopni se postarat o sebe a o rodinu.

Podle jednoho výzkumu se v třetině českých domácností se hádají o peníze kvůli jejich nedostatku. Když se ovšem podíváte na internet, skoro to vypadá, že většina zná a vyznává nějaké jiné, vyšší hodnoty a penězi pohrdá. Tak proč se tedy hádají?

Odhalené tajemství: Peníze jsou jen kus papíru nebo digitální kód. Nemohou tedy být dobré nebo špatné. Dobré nebo špatné může být až jejich použití.

E-book Prosperita na dosah od Miloše Tomana


Peníze a výmluvy

"Je dnes nějaká přetažená," vysvětloval mi, když si manželka už potřetí odfrkla nad jeho odpověďmi a oddusala za dětmi. "U nich v rodině si na nějaké hodnoty nepotrpěli. Mně naopak vychovávali, že smyslem života není hromadit peníze. Snažím se podle toho žít." Vypadalo to ušlechtile. Až na tu naštvanou ženu a chudý byt. A jeho mizerné zaměstnání ( viz také článek 7 rozdílů mezi zaměstnáním a MLM).

Kdysi se říkalo, že chudoba cti netratí. Možná to platilo v případech, kdy člověk opravdu nemohl nic udělat. Ale už Tomáš Baťa, který každému dával příležitost stát se zámožným člověkem, říkal, že chudoba je výmluva.

Není tedy nad to, když si lidé najdou ušlechtilou výmluvu, aby se nemuseli víc snažit. Setkávám se s vysokoškolsky vzdělanými lidmi, pro které je prodej div ne ponižující aktivitou. Ale vůbec jim nevadí, že pracují na místě, které neodpovídá jejich kvalifikaci. "Já vlastně ani tolik peněz nepotřebuji," říkají. A zřejmě si v tu chvíli skutečně připadají ušlechtile. My, co používáme intuitivní marketing, to vidíme jinak. Ušlechtile se cítíme, když je to, co dáváme a co dostáváme, vyrovnáno.

Odhalené tajemství: Pokud na ušlechtilost poukazuje člověk s penězi, pak je to ctnost. Pokud člověk bez peněz, pak je to výmluva.

Z toho všeho vyplývá jedno. Jestliže potřebujete peníze, nezaměřujte se na otázky, jestli je to správné, nebo kolik jich neohrozí vaše postoje. Zajímejte se o jediné: Jak je vydělat.


Dobré? Sdílejte na sociálních sítích:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu