Rozhovor o MLM aneb Co lidé většinou nevědí

 

Víc jak půl hodiny si mi stěžoval, že nevyjde s penězi. Prý jestli nevím o nějakém přivýdělku. Když jsem zmínil MLM, polekal se: "To ne, to je přece nelegální!" Zeptal jsem se, proč si to myslí.

 
Rozhovor o MLM aneb Co lidé většinou nevědí
 

Na internetu je možné všechno: Sektář bojuje proti sektám

Položil jsem mu otázku: "Víte, že nějakých 80 % procent těchto řečí šíří jeden jediný člověk?" Samozřejmě o tom neměl ani ponětí. A ještě víc byl překvapený, když jsme mu vysvětlil, že dotyčný bojovník proti sektám, jak se sám označuje, je ve skutečnosti náboženský fanatik a sektář. "A ten zbytek jsou většinou lidé, kteří v síťovém marketingu neuspěli a nechtějí přiznat, že si za to mohou sami."

"Zase tu máme starou známou averzi k individuálnímu úspěchu."

Opáčil, že za to jistě mohou i ty organizace. Vždyť přece podvádějí. Dobrá, možná ne všechny, ale většina. Jak může někdo za to, že ho podvedou? "Ten poměr si otočte," řekl jsem. "Jen malá část jsou podvodníci. A jde o organizace, které se teprve včera odněkud vynořily. Ty, které tu fungují desítky let, už prověřil čas a výsledky. Pokud někdo naletí, není to snad jeho chyba? Neměl si sehnat všechny dostupné informace?"

"Ale většinou nejde o oběti podvodů," pokračoval jsem. "Jde o lidi, kteří to nezvládli. Možná proto, že po počátečním nadšení zjistili, že ani v MLM nelétají pečení holubi do otevřené pusy a je potřeba tvrdě pracovat. Nebo přecenili své schopnosti. Jenže tohle všechno nechtějí přiznat, takže to hodí na organizaci."


Společenství mají svá pravidla, organizace MLM také

"Ale ten sektář má možná v něčem pravdu," ozval se. "Viděl jsem videa, na kterých se lidi chovají jako kdyby jim někdo vymyl mozky. Na povel skáčou, křičí, tleskají. Takto se přece rozumný člověk nechová!" Vím, že chodí rád na hokej, tak jsem se ho zeptal, jestli tam celé tři třetiny sedí jako zmrzlá ryba. "To je něco jiného," řekl mi. Není.

Každý z nás potřebuje někam patřit, protože člověk je tvor společenský. Nemůže žít o samotě. Nikomu například nepřipadá divné, když se zařadíte do pracovního týmu nebo komunity sousedů, kteří pořádají zahradní grilování. Jejich zvyklosti mohou být různé. Slyšel jsem o pracovním kolektivu, který měl ve zvyku navštěvovat swingers klub a oddávat se tam společným sexuálním hrátkám. Proti tomu jsou akce MLM nevinnými setkáními.

Ale jde o něco jiného. Máme zafixované v genech, že je potřeba chválit vlastní tlupu a útočit na jiné. Když se nechovají jako my, jsou to prostě nepřátelé. A protože v celé společnosti převládá averze vůči individuálnímu úspěchu i "přílišnému" projevování emocí, je jasné, že většina lidí se bude na gratulace, potlesk úspěšným nebo projevy radosti a nadšení dívat skrz prsty. Ale proč by jim to mělo vadit? Je k tomu přece nikdo nenutí ( viz také článek Všichni máme vymyté mozky aneb Jak funguje motivace).


Bez obchodu si nevydělá ani účetní

"Jenže takoví lidé pak otravují všechny kolem sebe se svými pochybnými obchody," nedal se. Nadzdvihl jsem obočí. "Proč by měly být pochybné?" Vysvětlil mi, že většina jejich zboží je předražená. Vlastní zkušenost? Ne, četl to na internetu. "Jsou auta Mercedes předražená?" zeptal jsem se. "Ve srovnání třeba s Dacii to tak může vypadat. Konec konců mají také jen čtyři kola a jeden volant. Přesto Mercedes prosperuje. Není tedy lepší nechat na zákaznících, ať si koupí, co chtějí?"

Namítl, že to by byl pravda, kdyby ti MLM prodejci neblbli lidi, takže ti pak neví, co chtějí. "Kolik uvidíte za večer televizních reklam?" zareagoval jsem. A všechny říkají, že nevíte, co je pro vás dobré. To vám nevadí?" Začal se do svých argumentů zaplétat a nakonec z něj vypadlo: "Reklamy mohu vypnout. Ale tito lidé pořád něco prodávají."

Předtím mi řekl, že pracuje v účtárně jednoho výrobního podniku, a tak jsem se ho zeptal, odkud pochází peníze na jeho mzdu. "Přece ze zaplacených faktur," vyhrkl bez přemýšlení. "A ty faktury se vystavují za co?" nedal jsem se. "No za prodané výrobky." Nad otázkou, jestli se jejich produkty prodávají samy, se zarazil. "Máme přece prodejní oddělení…". Navrhl jsem mu, že by ho tedy měl navštívit a obchodníkům doporučit, aby nikoho neotravovali. "Ale to je něco jiného," reagoval podrážděně.

Právě že není. Obchod jako obchod. Jenže většina lidí se drží stádního uvažování a trvá na zavedených zvyklostech. Zboží mají prodávat podniky nebo si ho zákazník koupí v prodejně. Tak to vždycky (a zvláště za socialismu) bylo. Co na tom, že jsme čekali ve frontě na toaletní papír. Hlavně žádné novoty! Zase tu máme starou známou averzi k individuálnímu úspěchu.

E-book Úspěšný týden od Miloše Tomana


Odměňování v MLM je spravedlivé, na rozdíl od zaměstnání

"A když je to pyramida, vydělá jen těch pár nahoře," vytáhl z rukávu trumf. Zeptal jsem se, kolik lidí si u nich v podniku může vydělat tolik, co nejvyšší vedení. "No, nikdo," přiznal. "Můžete postupovat v kariéře podle toho, jaké výkony uděláte?" pokračoval jsem. Přiznal, že na povýšení se čeká hodně dlouho a kvalita práce na to nemá velký vliv. "A kolik z těch vašich manažerů se osobně angažuje, aby se zvýšila vaše výplata? To už mu připadalo absurdní. Do té doby, než uslyšel, že v MLM je toto všechno normální.

Vysvětlil jsem mu, že i podniková organizace je pyramida. Ale v případě MLM funguje jinak. Každý může postoupit tak vysoko, jak si to svojí prací zaslouží. Může vydělávat víc než ten, kdo je nad ním. A především má v této pyramidě každý zájem, aby jeho výdělky byly co nejvyšší - protože má na nich svůj podíl. "Aha," zarazil mě. "Už je to tady. Není to zadarmo, musím se dělit o peníze!" Podotkl jsem, že i ředitel jejich podniku je placen z toho, co vydělají jeho podřízení. Jenže ne procentem a v tom je problém. Na rozdíl od MLM ho pak nezajímá, kolik kdo bere.


Zásada intuitivního marketingu: Vzdělání je investicí, ne nákladem

"Jak často chodíte na školení?" napadlo mě. Zamyslel se. "No, na začátku roku jsem jednou byl." Zajímal jsem se, jestli mu to stačí, aby byl skvělým účetním. Povzdechl si, že spíš ne, ale podnik šetří. Když jsem se zmínil, že jsem na nějaké vzdělávací akci přinejmenším jednou měsíčně a mezi tím absolvuji pár webinářů, nevěřícně nad tím kroutil hlavou. "A kdo to platí?" zajímal se. "Vzdělávací akce mě stojí pár stovek a webináře jsou většinou zadarmo." Dodal jsem, že peníze vydané za vzdělání jsou investicí, která mi umožní se zlepšovat, ne nákladem.


MLM není pro každého

Mluvili jsme ještě dlouho. Nakonec mi řekl: "Přesvědčil jste mě. Jdu do toho!" Zavrtěl jsem hlavou. "Všech těch předsudků se nezbavíte po jednom rozhovoru. Nemá cenu pracovat s někým, kdo bude stejně ve skrytu duše pochybovat, jestli nedělá něco nelegálního. Nejdříve změňte své myšlení a postoje a pak se můžeme bavit o tom, jak se zapojíte." Od té doby jsem ho neviděl. Doufejme, že patří mezi těch 20 % lidí, kteří se vážně rozhodnou změnit svůj život a udělají pro to všechno potřebné.

Není to zase tak dávno, co jsem si podobné otázky kladl i já. Sotva jsem začal s MLM, už mi někdo poslal odkaz na video, kde se prý odhalují podvodné praktiky mé organizace. Takže ty argumenty nejsou ani tak pro druhé (i když je samozřejmě můžete použít), jako pro vás, pokud vás trápí pochybnosti. Intuitivní podnikatelé mají rádi jasno a nespoléhají se na "jedna paní povídala".A jestliže vás teď napadlo, že na tom MLM něco je, rád s jednou zajímavou příležitostí seznámím.


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu