Podnikání: Jste srdcař nebo praktik?

 

Setkávám se s řadou podnikatelů a debatuji s nimi i na sociálních sítích. A vypozoroval jsem, že se často řadí do dvou skupin, dalo by se dokonce říct, že krajností. Jedni jsou srdcaři, přistupující ke svému byznysu často až s naivní vírou, že všechno dobré se nakonec prosadí, druzí staří praktici, kteří zaujímají postoj pragmatický, ale spíš cynický. Ale jedno mají společné.

 
Podnikání podle intuitivního marketingu: Jste srdcař nebo praktik?
 
Jak už bylo řečeno, jde o polohy krajní. Budeme se tedy zajímat, co si z nich vzít a nevzít, abychom se ocitli někde uprostřed.

"Jak srdcaři, tak praktici jsou citliví na to, aby jim někdo říkal, jak a co mají dělat."


Srdcaři

Srdcaři jsou lidé hluboce ponoření do toho, co dělají. Je to jejich svět. U nich si můžeme být vcelku jistí vysokou kvalitou produktů a dobrou péči o zákazníka, pokud se věnují službám. Nelitují času ani sil, aby mu vyhověli. Vypadá to veskrze pozitivně, ale je tu háček. Srdcaři často považují výdělek a zisk za vedlejší efekt podnikání ( přečtěte si také v článku Marně čekáte na úspěch? Možná jste cestovní feťáci).

Srdcařem byl i Steve Jobs. Macintosh byl sice převratným revolučním počinem, ale nevydělával. Stejné to bylo i s počítačovou firmou NEXT, kterou Jobs založil po svém odchodu z Apple. Podobně na tom byl i zakladatel řetězce McDonald's Ray Kroc, který tak nadšeně budoval nové franšízy, že málem zkrachoval.

Srdcaři tedy mohou posouvat svět kupředu, nebo nám ukazovat mimořádné kvality, ale někdy na to doplatí tím, že ekonomicky nepřežijí. Což je škoda, protože řada mimořádných počinů se ani nedostane na světlo, nebo brzy zase zmizí.


Praktici

Praktici, a zvláště ti "staří", jsou podnikatelé, které už nemůže nic překvapit a pokud ano, pak to určitě bude překvapení nepříjemné. Jejich přístup k byznysu bývá až cynický. Lidé podle nich nemají peníze, nestojí o kvalitu, stačí jim prostřednost, hlavně když bude laciná. U těchto podnikatelů se nadějeme spíš kompromisů než zaručené kvality.

Ray Kroc měl štěstí, že potkal Harryho Sonneborna, praktika, který mu ukázal, jak dostat firmu do zisku. A zřejmě ho tím i nakazil, protože následovaly i některé kompromisy ohledně produktů.

Zajímavé je, že ani praktici se často nemohou chlubit velkými příjmy a zisky. Především proto, že trvají na stereotypech, které údajně načerpali v praxi. A jestliže se například řídí názorem, že zákazníci nakupují jen to nejlacinější zboží, ze svojí marže sotva vyžijí. Nebo skončí. Ale s přesvědčením, že za to může někdo jiný.

E-book Prosperita na dosah od Miloše Tomana


Co mají společného: Nenechají si do toho mluvit

Jak srdcaři, tak praktici jsou citliví na to, aby jim někdo říkal, jak a co mají dělat. Srdcaři proto, že jsou do svého byznysu zamilovaní a netouží po nějakém mileneckém trojúhelníku. Praktici pak z toho důvodu, že oni už všechno vědí a co nevědí, to jsou stejně nesmysly.

A ro je škoda, protože obě skupiny potřebují okysličení. Ve svém přesvědčení, že jsou to jen oni, kolem koho se točí jejich podnikání, si kolem sebe budují hradby a nevpouštějí dovnitř čerstvý vzduch. Chcete-li se tedy vyhnout pasti, do které srdcaři i praktici padají, uvědomte si, že podnikání je především služba. Nejde jen o vás, ale také (nebo především) o zákazníky. Kvalitu si nepěstujete pro sebe, ani nejde o to, abyste si dokazovali, že už všechno víte. Nebojte se tedy do svého podnikání zvnějšku pustit jiné myšlenky, jiné názory, řešení, která vás předtím nenapadla - a možná ani napadnout nemohla.

Letecká společnost Southwest Airlines, která je často dávána za příklad úspěšného podnikání, v podstatě většinu toho, co dělá a jak to dělá, okopírovala od dnes už zaniklé Pacific Southwest Airline. Ale dotvořila to tak, že ji dnes všichni znají a zákazníci ji milují. I z nápadů, které nejsou vaše, se dá udělat srdeční záležitost.

Jak srdcaři, tak praktici nemají příliš v lásce slovo úspěch. jedni proto, že jim připadá příliš materialistické, druzí v něm naopak vidí naivní idealismus. A přitom právě usilování o úspěch je to, co vám pomůže vybřednout z nástrah obou krajních přístup a vyvést vás z hradby, kterou jste si jimi kolem sebe vytvořili. V intuitivním marketingu jsme přesvědčeni, že úspěch prostě k podnikání patří.


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu