Pro váš úspěch: Bez cíle se nepohnete z místa

 

Podle obecné představy každý podnikatel od samého začátku ví, o co mu jde. Skutečnost je však taková, že většina lidí se do podnikání pustí bez jasných a promyšlených cílů. Spíš chtějí dělat, co je baví, postavit se na vlastní nohy, být sám sobě šéfem nebo uplatnit svůj nápad. Na tom není nic špatného, málokdo začíná jinak.

 
K úspěchu je nutný jasný cíl a vize, jinak se nepohnete z místa
 
Jenže po prvotním nadšení a elánu přijdou všední dny, kdy strávíte více času s papíry než se zákazníky. Kdy vás práce zoufale nebaví.

Je to podobné jako s manželstvím. Tam také nestačí prvotní zamilovanost. Má-li svazek vydržet, musí ji nahradit pevnější a vyrovnanější vztah, schopný překonat i problémy a těžkosti. V podnikání je třeba najít svůj cíl. Nejen byznysu. Je třeba si uvědomit, že pro podnikatele jsou životní a pracovní cíle úzce propojené. To také bývá důvodem neúspěchu. Zatímco podnikání můžete plánovat hlavou, směřování života je nutno posuzovat srdcem.

"Je třeba si uvědomit, že pro podnikatele jsou životní a pracovní cíle úzce propojené."


Jak vypadá cíl v podnikání

Cíl by měl táhnout, nikoliv tlačit. Nepatří sem proto žádné "musím". Tím pádem se nehledá snadno. Nepomůže říci si "Do tří let chci mít deset milionů," jak si to občas můžete přečíst v motivačních knihách. Takové mety si dává hlava. Ale co doopravdy chcete? Po čem skutečně toužíte? To se teď hned - pokud už v tom nemáte jasno - nedozvíte. Musíte naslouchat svým přáním a tužbám. Intuitivní podnikatelé pro své cíle hoří.

Proč nestačí chladná kalkulace? Dosáhnete jen toho, po čem opravdu celým svým srdcem toužíte. Váš cíl musí být spojený s pozitivními emocemi a ty si jen tak z ničeho nevytvoříte. Proto je třeba udělat si každý den chvíli přestávku a v klidu se ptám sami sebe: Co opravdu chci? Co mě naplňuje? Z čeho mám radost? Dokud se to nedozvíte ( inspirujte se e-knihou Úspěšný týden).

E-book Od poslání ke strategii od Miloše Tomana

Existuje pověra, že některé cíle zkrátka pro podnikatele nejsou. Někdo třeba říká, že je třeba být sobecký. Jenže nemálo miliardářů se dlouhodobě věnuje charitě. Měl Tomáš Baťa sobecký přístup, když si dal za cíl finančně pozvednout své zaměstnance? Intuitivní marketing říká, že je potřeba být do jisté míry sobecký, ale vždy svých cílů dosahovat prostřednictvím spokojených zákazníků nebo veřejnosti.

Nebo si poslechněte příběh Muhammada Yunuse, nositele Nobelovy ceny za mír. V roce 1974, když v Bangladéši vypukl hladomor, ke svému překvapení zjistil, že mnohým řemeslníkům by stačila jen docela malá půjčka, aby se dostali z nejtíživější chudoby. Protože neměli peníze, museli si od lichvářů půjčovat na materiál a úroky spolkly skoro celý výdělek. Pohybovali se proto v začarovaném kruhu. Nejdříve jim (většinou ženám, protože ty považoval za spolehlivější) půjčoval ze svého. První zapůjčený obnos dělal 27 dolarů. Ale už o dva roky později založil banku Grameen, specializovanou na mikropůjčky. Jeho model se uplatnil v 23 zemích a pomohl milionům chudých.

I když se zdá být samozřejmé, že bez cíle člověk být úspěšný nemůže, je docela běžné, že podnikatelé žijí ze dne na den. Pro intuitivního podnikatele je taková představa nemožná. I proto, že chce mít nejen nějaký cíl, ale že chce pořádně velký cíl.


Dobré? Sdílejte na sociálních sítích:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu