Nedaří se vám v podnikání? Myslete jako velcí

Nedaří se vám v podnikání? Myslete jako velcíKdyž vidíme, že někteří podnikatelé jsou malí a jejich aktivity skrovné, zatímco jiní mají velký byznys, v němž se točí miliardy, asi nás napadne, že je to dané podmínkami, oborem, štěstím. Představa, že za to může myšlení, vypadá jako přitažená za vlasy. Jenže když se na to podíváme blíž, zjistíme, že tyto dvě skupiny se skutečně liší způsobem, jak k podnikání přistupují, tedy jak myslí. Že malí, pokud je nepronásleduje smůla nebo právě nezačali, být velkými nechtějí. Můžeme si to ukázat na příkladu pekaře, který peče úžasný žitný chléb. Ale jen v malém.

Jiří Koláček začal péct žitný chleba podle vlastního receptu nejdříve sám pro sebe. Jak se jeho věhlas šířil, rozhodl se na něm postavit podnikání. Dnes by jich mohl péct mnohem více, ale nechce. Obává se o kvalitu. Připomíná to příběh o kořenech řetězce McDonald's. Na jeho počátku stáli dva bratři, kteří odmítali svůj skvělý systém rozšířit, protože se báli, že by neuhlídali kvalitu. Pak ale přišel Ray Kroc a přesvědčil je, že na to dohlédne ( viz článek Ray Kroc: Muž, který nezaložil McDonald‘s).

"Chcete-li se pohnout z místa, začněte myslet jako velký podnikatel."


Malé baví pracovat vlastnoručně

Když se na tyto dvě skupiny podíváme pozorněji, neujde nám, že pro podnikatele v první z nich je velmi důležitá osobní účast. Podnikatelky vyrábějící marmelády, které sbírají ocenění po celé světě, odmítají rozšířit rukodělnou výrobu, protože je baví vyrábět marmelády. Podobných příkladů z českého prostředí najdete na internetu spoustu. Včetně pekaře Koláčka. Sice mluví hlavně o obavě z horší kvality, ale spíš mají strach, že by přišli o svůj koníček. Pro malé podnikatele je totiž koníčkem předmět jejich podnikání.

Přesto se tu celkem běžně setkáváme s vyhořením, rezignací a ukončením podnikání. Proč, když je to baví? Obvykle narazí na realitu. Jejich malý byznys vyžaduje spoustu času, ale málo vydělává. Náklady na rukodělnou práci jsou vysoké. Když "hobby" výrobci chilli omáček (oceněných až v USA) prodávají své skvělé produkty tak, že objíždějí farmářské trhy, nemohou se divit, že si jejich podnikání na sebe nevydělá. Takže mnozí časem zjistí, že jde jen o nákladný koníček, který už navíc zaběhl do rutiny a nepřináší žádné nové vzruchy.

žárovka"Ze všech smutných slov jazyka či pera nejsmutnější jsou: Mohlo to být!" napsal básník John Greenleaf Whittier. Usilujte o to, aby to nebyla i vaše slova, až budete hodnotit svůj život. Dobré příležitosti se nenabízejí věčně a na každém rohu. Tato vám může změnit život, stačí po ní sáhnout.


Velcí se baví podnikáním a realizací svých záměrů

Velcí podnikatelé myslí o level výše. Jejich koníčkem není vyrábět marmelády, ale budovat a rozšiřovat marmeládový byznys. Mezi nimi a malými podnikateli je asi takový rozdíl, jako mezi ševcem na verpánku a Tomášem Baťou. Přitom i u Bati se vyrábělo kvalitně a ve většině případů dokonce kvalitněji, než to dokázali rukodělní výrobci. Argument, že na kvalitu musí osobně dohlížet podnikatel, tedy neplatí.

Oproti malým podnikatelům jsou si ti velcí vědomi, že riziko je součástí podnikání. Malý podnikatel by byl v podstatě šťastný, kdyby se našel nějaký zaměstnavatel, který by mu dal volnou ruku a jistý příjem a postaral se o všechny ty nepříjemné věci, jako je ekonomika a papírování. Podniká jen proto, že takových zaměstnavatelů je poskrovnu. Nést rizika znamená necítit se dobře ve svém koníčku. Pro velké naopak rizika znamenají pohyb, který dělá podnikání zajímavým ( přečtěte si také e-book Výtah k úspěchu pro tvořivé podnikatele).

Velcí podnikatelé nepodnikají proto, aby měli (často iluzorní) svobodu, ale aby mohli realizovat své záměry. Když tedy slyšíte lidi, kteří tvrdí, že hlavní je pro ně svoboda, jde o malé podnikatele. Samozřejmě, že pro prosazení svých vizí a představ potřebujete být nezávislí, ale je to nástroj, ne cíl. Malí podnikatelé naopak svobodu chápou jako možnost dělat si pěkně v klidu svůj koníček bez ohledu na všechno ostatní.

žárovkaChcete patřit mezi nejlepší a mít odpovídající příjmy? Chcete si splnit své sny bez dlouhého čekání? Pusťte se do práce, která ukáže, co ve vás je. Pomáhejte více jak 1.000.000 podnikatelům vydělávat a vydělejte tím také. Využijte této šance a přijdete se k nám!


Velcí vytvářejí trvalejší hodnoty a mění svět

Velcí podnikatelé vytvářejí trvalejší hodnoty, kdežto malí spíš prchavý zážitek. To proto, že malí se zaměřují hlavně na sebe. Zdokonalovat recept je pro ně důležitější než ho pak předat v podobě produktu co nejvíce lidem. Za pět, deset let už možná nikdo nebude vědět, že existovali. V době, kdy se Ford rozhodl zpřístupnit auta co největšímu počtu lidí, existovali jistě i kvalitnější výrobci. Ale dnes je neznáme. Nezasáhli nijak do dějin a nezměnili Ameriku ( pokud chcete měnit svět, mám pro vás příležitost).

Rozšiřování nemusí nutně znamenat snížení kvality a zhoršení možnosti dohlédnout na ni. To je prostě argument lidí, kteří se řídí heslem "Co je malé, to je milé". Podnikatel jen musí zvládnout změnu své role. Když například poskytne franšízu, místo aby dohlížel na kvalitu jen ve své dílně, potřebuje se proměnit na kontrolora kvality celého řetězce. Nebo tím někoho spolehlivého pověřit.


Rada pro nespokojené

Jestliže je někdo spokojený jako malý podnikatel, nebude samozřejmě usilovat o změnu. Tento článek je určen spíš lidem, kteří nemohou najít odpověď na otázku, proč se jim nedaří a zůstávají při zemi. Většinou za to může způsob myšlení. Chcete-li se pohnout z místa, začněte myslet jako velký podnikatel. Jde to, i když zatím nevlastníte miliardový podnik, ale malou dílničku nebo kancelář, ve které se obejdete bez zaměstnanců. Myslete jako velcí.

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.