Nebojte se úspěchu, vytvořte si vlastní příležitost

Tato žena si sama vytvořila příležitost k úspěchu. Jak na to šla?

Nedávno jsem si přečetl příběh jedné ženy. Napsala do firmy, že by u nich chtěla pracovat. Jenže dostala odpověď, že v jejím městě nemají pobočku. Prý zatím nesehnali vhodné místo. Jaké bylo jejich překvapení, když jim paní poslala seznam volných prostor s řadou fotografií, aby si mohli vybrat.

V tomto článku vám ukážu, že úspěšní lidé nečekají, až se objeví nějaká příležitost, ale sami si je vytvářejí. Najdete zde také 3 zásady, které vám zajistí vzestup vzhůru.

Často slýchám varování zaměstnanců, aby lidé nebyli aktivní. “Dají vám pak víc práce za míň peněz,” říkají se vztyčeným prstem. A mnozí jim přikyvují. Kdo se snaží víc, ten je kariérista a šplhoun. “Pracuji jen do výše svého platu,” říkával kdysi můj kolega. A právě tak to tito lidé vidí. Zvýší úsilí, až jim přidají. Tedy možná.

“Nemyslete si, že je špatné někoho předběhnout.”

Jako student jsem byl na prázdninové brigádě v konzervárnách. Zavařovali jsme okurky. Hned po prvním dnu za námi přišli stálí zaměstnanci a požadovali, ať zvolníme. “Zvýší nám normu, vy si odjedete a my budeme muset dělat víc za stejnou výplatu”. A tak jsme většinou končili už v poledne a pak se jen tak poflakovali.

Aktivní lidé, ať už dělají cokoliv, jsou tedy ostatním trnem v oku. Obávají se totiž, že časem by oni také museli být iniciativnější. “Za chvíli po nás budou chtít, abychom si práci zadávali sami,” brblají. A stejně tak se dívají na podnikatele. Možná s obavou, že po nich někdo bude chtít, aby sami také byli podnikavější. V každém případě to narušuje jejich klidný život. Příležitost je pro ně hrozba.

Neúspěšní se bojí příležitostí

Pro některé lidi je obava, že je tlupa vyloučí kvůli odlišnému chování, tak silná, že to raději vzdají. “Ty jsi se zbláznila! Chceš vstoupit do nějakého síťového marketingu? Vždyť tě oberou o všechny peníze. Jdi raději pořádně pracovat.” Nebo: “Otevřít si kavárnu? V dnešní době? Jsi blázen. Jdi raději pořádně pracovat.” Ale možná to tak má být. Slabé povahy odpadnou a zůstanou jen ti, co takové “dobře míněné” řeči překonají.

Tři zásady pro váš úspěch a vzestup

Pokud k nim patříte nebo chcete patřit, řiďte se těmito třemi zásadami:

Za prvé: Buďte ji jisti, že pokud lidem nešlapete po zádech, je v pořádku usilovat o kariéru nebo úspěch v podnikání. Jestliže se někomu nechce ohnout pro peníze ležící na cestě, neznamená to, že se pro ně nemůžete sehnout vy. Nepřehlédněte svoji příležitost.

Za druhé: Nemyslete si, že je špatné, když někoho předběhnete a jste úspěšní. Je to jako atletický závod. Kdyby všichni běželi v jedné rovině, žádný rekord by nikdy nepadl. Kdyby všichni dělali jen tolik, co ostatní, ještě bychom byli v jeskyni. A všimněte si, že lidé, kteří na vás pokřikují, abyste neběželi kupředu, ve skutečnosti nejsou na závodní dráze. Takže je neposlouchejte.

Za třetí: Najděte si nové společenství. Člověku je o samotě těžko. Proto se také mnozí bojí vyloučení z tlupy. Ale není jen jedno společenství. Tak jako jsou lidé, kteří nemají rádi úspěch a úspěšné, zrovna tak existují jiní, kteří to mají naopak. Jedni závidí a házejí klacky pod nohy, druzí fandí a pomáhají.

Dejte do kbelíku několik krabů a nedostanou se ven. Jakmile se o to totiž některý pokusí, ostatní ho stáhnou zpátky. Stejně jako se mnozí lidé snaží odradit ty, co chtějí vyniknout.

Úspěšní si naopak pomáhají. Jedni by z toho kbelíku vylezli po zádech dalších a pak je vytáhli ven. Mají radost, když nejsou sami.

Inspirace pro vás

Sám jsem se přesvědčil, že být osamělým běžcem je velmi těžké. Zvlášť když na vás ze všech stran dotírají lidé a názorem, že touha vyniknout je špatná. Proto považuji za nejdůležitější patřit do společenství, které vás podpoří. Proto je lepší mít společenství spojené s byznysem. Jak ho získat?

Miloš Toman

Autor: Miloš Toman

Jsem autorem podnikatelské koncepce intuitivní marketing, kterou používám ve svých konzultacích, školeních a programu PRO PROSPERITU.

Dobré? Podělte se s ostatními...